Passive/Aggressive

Christoph Berg – Perfekt afvejet kammermusik i indre dialog

Blog June 11 2017 sonicpieces025LPH

Af Mathias Ruthner

Den tyske violinist Christoph Berg pladedebuterede i 2009, men ”Conversations” er blot hans andet album i eget navn. Under kunstnernavnet Field Rotation har han excelleret ud i det elektronisk-akustiske med en blanding af håndspillede instrumenter og field recordings. Det var således først i 2012, at Christoph Berg i eget navn debuterede med ”Paraphrases”, hvor han bevægede sig i retning af en mere organisk lyd.

”Conversations” er Bergs første udgivelse på tyske Sonic Pieces, som efterhånden har specialiseret sig i at udgive skrøbelige kammerkompositioner med et absurd højt bundniveau. Og ”Conversations” lyder netop som et Sonic Pieces-album. Hvor lyden på ”Paraphrases” fremstod nøgen, rå og åben med skurrende violiner og diskret brug af field recordings, er ”Conversations” langt mere afdæmpet og kompakt. Allerede på pladens andet nummer, titelnummeret ”Conversations” – som måske også er pladens stærkeste – kan man høre, hvordan Bergs strygere nu akkompagneres af en nærmest maskinel og ubestemmelig percussion, der snildt kunne have optrådt på et nummer af Erik Skodvin (som har udgivet to soloplader og en plade med Deaf Center på Sonic Pieces).


Alligevel er det ikke rimeligt at reducere ”Converations” til blot endnu et album udgivet af Sonic Pieces, for det er først og fremmest et album af Christoph Berg. Selvom der ikke skal herske tvivl om, at grundstemningen på ”Conversations” gennemgående er melankolsk, er numrene varierede og levende. De samtaler, som albummets titel synes at referere til, er albummets seks numre, der fornemt indkapsles af en prolog og i epilog. Uagtet at numrene er mixet mere eller mindre sømløst sammen, fornemmer man en dialog numrene imellem. En diskant violin på ”Memories” besvares af en mere afdæmpet bas på ”Dialogue”. Berg arbejder med flere lag af strygere, men på ”Conversations” glider de langsomt ind og ud i blandt hinanden, hvorimod de på debuten fremstod noget mere rå og uharmoniske.

Samlet set lyder ”Conversations” meget mere gennemproduceret end ”Paraphrases”. Alle instrumenter er perfekt afvejede, således at en violin eller en cello meget sjældent står alene i lydbilledet, men komplementeres af flere lag af strygere, en fåmælt drone eller diskret percussion. Hvis debuten var en øjenåbner, så understreger ”Conversations”, at Christoph Berg er en af tidens mest spændende, yngre komponister.

Info: ”Conversations” er udkommet på Sonic Pieces