Passive/Aggressive

Hiraki – Klassekampen opløst i permanent krisetilstand

Kritik June 22 2017 , af krea HIRAKI_live_JonGotlev

Hiraki “Modern Genes” (Enough Said Music, 2017) – anmeldelse af Kim Elgaard Andersen

Den moderne verden er dysfunktionel. Kriserne vælter ind over os, og det er begrænset, hvad det enkelte menneske kan gøre ved det ud over at pleje sin dårlige samvittighed med bæredygtigt forbrug. Samtidig gør magthaverne ikke nok ved problemerne, og masserne har vendt sig mod deres egne behov.

På “Modern Genes” fremstiller aarhusianske Hiraki et dystopisk samtidsfremtidsbillede af samfundets sammenbrud. Ifølge dem selv er det “kafkask individualisme, proletarisk narcissisme og snæversynet overklasse-modernisme”.
Og nu skriver jeg “dem selv”, men det er faktisk kun Jon Gotlev (Lis Er Stille), der er krediteret som bandmedlem foruden en gæsteoptræden af Filip Andersen fra Hexis. Om Gotlev spiller alle instrumenter, eller resten af bandet ønsker at leve i anonymitet, er indtil videre uopklaret.

Hvad tankerne om individualisterne, proletariatet og overklassen helt præcist er, forekommer lidt uklart, da Gotlev skriger sig gennem det meste af albummet og lader vokalen drukne i distortet uorden. Det er en pointe i sig selv. I det moderne samfundets konstante larm af information er det umuligt at få sit budskab igennem i andet end fragmenter.

Ud over at Hirakis diskante noiserock er skæv, arytmisk til tider og fuld af rasende energiske tempo- og stemningsskift, fra doom over black til fuldblodshardcore, fra minimalistiske bas-tromme-rytmer til atmosfæriske brudflader, er den også forstyrret af elektroniske forvrængninger, så guitarriffene hakker fremmedgørende. Men det er ikke teknikken, der er noget galt med; det er samfundet.

Det er tydeligst i “DK2020” – en henvisning til den daværende regerings plan fra 2010 for, hvilke mål der skulle nås i 2020 – hvor en stemme, som en nyhedsvært, beretter om kollapsende middelklasser under en flagrende bas og smuk guitarfeedback, inden nummeret slutter i  et kaotisk trommeoverfald.

Disruption er blevet et modeord, som politikerne spinner til noget positivt. Samfundet skal være forandringsparat, for kun sådan kan vi opretholde vores velfærdssamfund. Begrebet dækker over, at nye virksomheder skaber nye måder at sælge traditionelle produkter og ydelser som musik og hotelværelser via teknologi. Hiraki tager ordets oprindelige betydning tilbage: Samfundet er brudt sammen og har ikke en ny løsning. Og dét er bandet pissesure over.

“Modern Genes” udkom på Enough Said Music 26. maj