Passive/Aggressive

jjjacob – Omsluttende lyddesign med plads til lytteren

Blog February 26 2019 , af mikkelarre

Af Mikkel Arre

Godt nok har jjjacob base i København, men ud over at han har lavet et mixtape til Petrola 80, er det svært at koble ham til hjembyen. Hans seneste EP, ”Angelic Hostility”, udkom via Paris-selskabet High Heal, han har udgivelser på vej via flere spanske labels, og han har lavet mixtapes til medier i bl.a. Estland, Tjekkiet og USA. At hans musik virker til at sprede sig i digitale frem for lokale, geografisk baserede netværk, giver perfekt mening, når man lytter til ”Angelic Hostility”.

Udtrykket er hyper-digitalt – helt i tråd med hans coverart (om end musikken er noget mindre kakofonisk) – og det er på ingen måde stedsspecifikt. Det er fristende at bruge et tåget genrebegreb som post-internet, men faktisk er det mere interessant at se ”Angelic Hostility” via det genre-prisme, jjjacob selv lægger op til ved at kategorisere EP’en som ambient.

Mens flere af hans foregående udgivelser trækker på dekonstrueret klubmusik, er de fem numre på ”Angelic Hostility” mindre pågående og hektiske, og kun ”List of Fallen Angels” har et egentligt beat. Ellers lever EP’en op til ambient-mærkatet, om end ikke i den klassiske Brian Eno-forstand. I et nummer som ”The Rapture” er der f.eks. for mange opklippede vokalstumper, for meget energi og fremdrift, og det rullende melodiske tema er så markeret, at musikken næppe ville gå i ét med tapetet i en lufthavnslobby. Men musikken er stadig ambient i den forstand, at fokus ligger på musikkens omsluttende kvaliteter: Det handler ikke om at nå et bestemt sted hen, men om omgivelserne. En pointe, der understreges af, at flere passager sagtens kan betegnes som lyddesign.

Pointen virker ikke til at være at eftergøre den verden, vi kender (eller for den sags skyld at bygge en ny alternativ verden), men snarere at skabe et åbent rum, hvis funktion lytteren selv må definere. Sammenstillingen af heterogene elementer som fuglefløjt & synthesizer eller grotte-rumklang & karikeret kunstige dråbelyde viser tydeligt lytteren, at vi er i andre klanglige omgivelser, end vi er vant til – men optegningen af rummene er samtidig så afmålt, at det er op til lytteren at bygge sine egne billeder af dem.

Info: ”Angelic Hostility” udkom via parisiske High Heal i slutningen af december.