Passive/Aggressive

Moral Defeat – En ny geografi for kompromisløs og ekstrem musik (interview)

Feature May 26 2016 11647296_1008385975862321_1396667049_n

Af Simon Christensen

Siden 2014 har Martin Schacke drevet Moral Defeat: et undergrundsforetagende af den hyperaktive og gamle skole, som både udgiver noise, techno, zines, binær visuel kunst og arrangerer koncerter. Ud over at drive sit eget label er Martin Schacke desuden aktuel med et bånd på Fallow Field og soloprojektet Schacke på det nystartede danske label Ectotherm.

Martin Schacke dukkede op for nogle år siden i dj-miljøet, men har særligt de sidste par år arbejdet med ‘ekstrem og kompromisløs’ musik i form af bl.a. arrangementerne Copenhagen Harsh Noise Assault og med en stribe noise-udgivelser under diverse synonymer som Prognostic Circle, Prostitutes Of The 19th Century og Body Stress.

Af hans mange engagementer er soloprojektet Haraam og noise-labelet Moral Defeat det bærende.

I løbet af en stribe båndudgivelser har Haraam udviklet sig fra industrialmusik med mellemøstlige undertoner og en slags kulturkritik (?) – inspireret af Muslimgauze, Vatican Shadow og ældre industrial-projekter – til et nuanceret og selvstændigt udtryk inden for samme framework. Langsomt, men sikkert har Martin Schacke bevæget sig over i en subgenre, hvor industrial kolliderer med lydkunst og filmmusik.

Båndselskabet Moral Defeat er derimod et virvar af udgivelser, eller rettere: signaler, fra power electronics og eksplicit harsh noise til mere abstrakte ambiente projekter og lydcollager. Hvem der står bag de forskellige aliasser, er mere eller mindre uklart – eksemplificeret på kompilationen “A Vulgar Abstract”, som af mange grunde ikke oplyser kunstnerne bag Sacred Climax, Servant Girl Annihilator og Female Pedophile. Kunstnernavnene er irrelevante, men udsigelsespositionen ikke, hvilket det Moral Defeat-relaterede band Anti-Feminist Death Squad måtte sande i forbindelse med en Facebook-debat sidste år, da en gruppe humanister protesterede over de signaler, A.F.D.S udsendte om kvinder og køn. Tilsvarende kunne man hævde, at brugen af det islamiske begreb Haraam i noise-musik er problematisk, men jeg antager selvfølgelig, at der er en stærk kunstnerisk sondring mellem inspiration fra begrebsverdenen og virkeligheden her.

Efter sine første to leveår – og i takt med at storesøsterlabelet Posh Isolation er blevet etableret internationalt – har Moral Defeat sit eget ekspanderende hjørne af københavnsk undergrund. Det ideologiske og kunstneriske udgangspunkt har vi drøftet med Martin Schacke, hvilket du kan læse i mailinterviewet herunder.

P/A: Jeg forstår fint det spændende i den arabiske æstetiks kobling til ny elektronisk musik, men hvorfor skal det hedde Haraam?

Martin Schacke: “Da jeg startede projektet, ville jeg gerne udforske et emne, som var relevant for vores tid, og som stort set alle har en holdning til. Min egen holdning er irrelevant i denne sammenhæng, for det har aldrig drejet sig om at sende et direkte budskab. Det er meningen, at folk skal danne sig deres egne idéer ud fra musikken og titlerne på numre og udgivelser. Jeg har længe haft en interesse for mellemøstlig musik, og det at kombinere den lyd med industrial symboliserer de emner, jeg arbejder med, på den bedst mulige måde. Jeg har ofte en tendens til at blive interesseret i ting, jeg ikke forstår, og det var en manglende forståelse, der i starten gjorde mig nysgerrig på islam. Jeg begyndte at læse en masse om religionen og kulturen, der vokser fra den; jeg ville gerne have en vis baggrundsviden, inden jeg kastede mig ud i projektet. I dag føler jeg, at jeg har et meget mere nuanceret billede af, hvordan det hænger sammen, og jeg føler, at jeg er i stand til at behandle emnet med respekt og omtanke uden at censurere mig selv.”

P/A: Hvad er grunden til, at du endte med at lave industrialmusik kombineret med mellemøstlig musik som hos bl.a. Muslimgauze, Prurient etc.?

MS: “Det er ingen hemmelighed, at Muslimgauze og Vatican Shadow har været en stor inspiration for mig i starten. Jeg syntes, at denne blanding af genrer er enormt interessant, og jeg håber på at se flere projekter med samme lyd og æstetik i fremtiden. De danske projekter Sortlegeme og Tradework har udforsket nogle af de samme temaer og kan varmt anbefales.”

P/A: I Kbh lige nu virker der til at være en meget lille forskel på, om man laver harsh noise (Cum-Dump og Body Stress), industrial (Haraam) og techno (som du har på vej). Hvad er forklaringen på dette? Hvad er relationen mellem de her genrer, der gør det så oplagt?

MS: “I København er der efterhånden mange, der har en fod i begge lejre, technomiljøet og noise/industrial-scenen. Der er en del musikere, der er gået fra noise til techno over de sidste par år, og desværre er der en del gode noise-projekter, der er forsvundet på vejen. For mig er udviklingen gået den anden vej. Jeg kommer fra technomiljøet, og da jeg begyndte at blive interesseret i hårdere og mere ekstrem musik, ledte det mig til industrial og senere hen til noise. Relationerne mellem genrerne er noget, der historisk set går meget længere tilbage, men jeg tror, at der i København er en generel åbenhed og interesse i nye ting blandt folk, der spiller og lytter til elektronisk musik.”

P/A: Det virker helt oplagt at sammenligne dele af Moral Defeats virke med Posh Isolation. Kan du prøve at forklare mig, hvad forskellen er i jeres tilgang?

MS: “Jeg vil sige, at Posh Isolation har spillet en rolle for MD ved at rådgive mig, da jeg startede label, og hjulpet mig ved at sælge mine udgivelser i deres butik. Man kan godt sammenligne nogle af mine ting med de tidlige Posh-udgivelser, men jeg prøver bevidst at gå en anden vej med mine udgivelser, end de har gjort, og det tror jeg godt, at de folk, der køber og lytter til mine ting, kan høre. Jeg tror ikke, der er nogen af de ting, jeg har udgivet, som de ville udgive i dag. Det har været formålet at præsentere kompromisløs og ekstrem musik, og det vil det fortsat være. Det er svært at forklare visionen bag de ting, jeg udgiver. Jeg håber, at det musikalske og det visuelle udtryk taler for sig selv.”

P/A: Moral Defeat virker som et relativt hyperaktivt projekt med zine, tour, label, dine egne 3-4 aliasser osv. Hvorfor har du lyst til at udkomme under så mange navne og med så mange forskellige ting?

MS: “Jeg har de sidste par år dedikeret så meget tid som muligt til at udtrykke mig visuelt og musikalsk. Jeg har mange forskellige idéer og temaer, jeg gerne vil behandle igennem min kunst, så derfor forekommer det mig naturligt at arbejde på mange forskellige projekter på samme tid. Nogle af de ting, jeg arbejder på, er mere specifikt tematiske og egner sig ikke til at blive præsenteret i en livesammenhæng. Andre (Haraam, Body Stress og min solo-techno, som vil blive udgivet under mit efternavn) fungerer som mine hovedprojekter, og det er klart dem, der bliver brugt mest tid og energi på. Jeg har et par nye projekter, som stadig er på tegnebordet, og de vil forhåbentligt blive realiseret i løbet af året. Ud over det er jeg også begyndt at arbejde sammen med nogle andre kunstnere, og det skulle forhåbentligt også blive til nogle udgivelser og liveoptrædener i den nærmeste fremtid.”

P/A: Hvis nu du skal pege på nogle nye navne i København, som er værd at lægge mærke til, og som kunne udkomme på Moral Defeat og lignende steder, hvem skulle det så være?

MS: “Hvad angår nye navne i København, så er der desværre ikke så mange, jeg ser passe ind i Moral Defeats katalog, hvilket også er grunden til, at langt de fleste af de kommende udgivelser vil være med internationale navne. Det betyder ikke, at der ikke sker mange fede ting på den danske scene for tiden. Et par projekter, jeg gerne vil fremhæve, er Sortlegeme, Hellbridge og Stupor, som jeg har udgivet tidligere og gerne vil arbejde mere med i fremtiden. Navne som E.L.M, Iron Sight, Human Trails, Funeral Future og Ærkenbrand er alle forholdsvis nye danske projekter, som jeg vil anbefale folk til at tjekke ud.”

P/A: Da du skrev til os i 2014, skrev du at formålet med Moral Defeat var at formidle ‘ærlig og ufiltreret musik’. Hvad forstår du ved det?

MS: “Der er sket en del siden vi skrev sammen i 2014. Jeg er ret afklaret om min vision og fremtidsplanerne for Moral Defeat. Det visuelle udtryk er blevet defineret væsentligt siden de første udgivelser, men den grundlæggende idé er stadig den samme. Jeg vil gerne udfordre de tvivlsomme moralske idealer, vi lever med i samfundet i dag – idealer, som jeg ser som et resultat af frygten for det ukendte. Det er naturligvis ikke alle udgivelser, der afspejler dette, men jeg leder bevidst efter kunstnere, der har et budskab eller en kommentar til det førnævnte. I den forstand er der måske en form for politisk motivation bag det, men jeg giver ærligt talt ikke meget for politik. Det har aldrig handlet om at trække holdninger ned over hovedet på folk eller være del af et fællesskab, hvor alle klapper hinanden på skuldrene og er enige om alt. Det tror jeg ikke, at man udvikler sig særlig meget af.

Jeg har altid beundret dem, der kunne finde ud af at stille spørgsmål – ikke dem, der påstod, at de havde alle svar. ”

P/A: Hvad synes du er styrkerne og svaghederne ved den ‘nye elektroniske’ scene i København i øjeblikket? Fx inden for noise, elektronisk musik, industrial, techno og dark ambient.

MS: “Det virker, som om verden har blikket rettet mod Skandinaviens elektroniske musik scene lige nu. Det betyder, at der er en forventning om, hvordan den skandinaviske lyd skal lyde, hvilket godt kan betyde, at nogle kunstnere tror, de skal passe ind i en bestemt kasse for at blive lagt mærke til, og det skal de måske også. Uanset hvad, så ser jeg det som en forhindring for skabelsen af ny spændende musik. Jeg synes i hvert fald, at jeg har hørt nok synthesizer-melankoli og vokaler med for meget reverb på.

Heldigvis er jeg ikke den eneste, der har det sådan, og der er mange nye kunstnere og labels, der er med til at skubbe tingene i en god retning. Der bliver holdt et hav af koncerter, og der er en god håndfuld labels, der alle bidrager med noget nyt til scenen. Det er helt klart technoscenen, der er i fremdrift lige nu. Når det kommer til noise/harsh noise, sker der desværre ikke vildt meget i undergrunden lige for tiden. Der er et par små nye projekter, der ligger og ulmer rundt omkring, men jeg håber på, at vi kommer til at se en større og mere etableret noise-scene i fremtiden, ligesom der har været for nogle år siden, inden alle begyndte at lave techno.”

Info: Lyt til alle Moral Defeat-udgivelser her: https://moraldefeat.bandcamp.com/ – Haraam kan desuden opleves søndag den 29. maj sammen med Luca Sigurta, She Spread Sorrow og Sortsyn på Mayhem (RSVP).