Passive Aggressive anbefaler – Udgivelser fra april-juni

Free jazz, glitch, witch house, spoken word, hardcore, R’n’B og meget mere. Med afslutningen på årets andet kvartal følger også en liste med anbefalinger af dansk musik fra de sidste tre måneder, som vi ikke ellers har dækket på Passive/Aggressive. Hvem ved, måske gemmer der sig et soundtrack eller to, du kan tage med dig ind i sommerens ugidelighed, festivalstøvet eller den altid alt for korte rejse væk fra hverdagens trivialitet?
Tjek musikken ud og find ud af det. God sommer!
Jon Albjerg Ravnholt
Signe Emmeluth, Ingebrigt Håker Flaten & Axel Filip – Hyperboreal Trio (CD, Relative Pitch)
Hvordan skulle jeg ikke have skyhøje forventninger til den her debutplade? Hver for sig er eksilfynboen Signe Emmeluth og nordmanden Ingebrigt Håker Flaten nogle af de vildest ekspressive stemmer i europæisk freejazz det seneste årti, sammen i Guts & Skins-oktetten var der ild i dem på forrige års heftige debut – i Hyperboreal Trio holder de det hele tilbage, dirrende, svajende og hele tiden på nippet til at eksplodere.
Taunt – … the punx (MC, Negative Aggression)
“Hvis du ikke mener det, bliv væk, det er mit råd / Løgn blev til hardcore / Hardcore blev dåd!” Man må forstå, at den vigtigste kulturkamp, der udkæmpes lige nu, er mellem traditionel, rå hardcore og moderne “hardcore” i anførselstegn, der flirter med grunge, trap, hyperpop og alt muligt. Taunt, et nyt, københavnsk navn med medlemmer fra bl.a. JJ & the A’s, åbner deres debutdemo med ovenstående programerklæring og følger op med fem tungt riffende sange fulde af råbekor og moshpit-venlige breaks.
Båndet – EP25 (MC, selvudgivet)
Lige så selvsikkert svingende Taunt er på deres bånd, lige så svinglende og tvivlrådige er Båndet på deres andet bånd. Den aarhusianske trio med medlemmer fra bl.a. Cola Freaks, Emenkaya, Snaredrum og Smertegrænsens Toldere skruer ned for konfrontationstrangen og op for melankolien på seks dansksprogede sange, der minder om Sebadoh og 90’er-lofi-rock med udspring i hardcore og lyst til at føle mere.
Nikola Nedeljkovic Gøttsche
Jim Kimchi – datra (album, glitch[dot]cool)
Jim Kimchi (også kendt som halvknægten) er en computer- og kassetebåndstroldmand og central figur i kollektivet glitch.cool. På datra udforsker han de ustyrlige lydlandskaber, der opstår i mødet mellem EDM, IDM, free jazz og glitch. Tåget ambience, glippende subbas og feedbackstøj fermenteret til en krydret, syrlig saltlage, der siver direkte ind i din hjernebark. En poetik af fejl. En fejring af sammenbrud. Et album, der smager af elektrisk surkål – på den bedst tænkelige måde. I arbejdet med albummet har Jim Kimchi desuden udviklet en række MaxForLive-devices, som man kan få fingrene i, hvis man selv har mod på at give sig i kast med digital fermentering og spruttende hyperglitch.
schockterapi – ny medicin – akt I (ep, selvudgivet)
Første akt af schockterapi markerer begyndelsen på et uforudsigeligt makkerskab mellem forfatter og billedkunstner Frederik Schock og Rune Risager (Den Fjerde Væg, mm.). Det er spoken word i et råt og poetisk udtryk, hvor psykisk sygdom, velfærdssamfundets bagside og hverdagens desperation får en stemme. Der kredses om kontroltab, systemets omsorg og mangel på samme. Selvom betegnelsen “socialrealisme” knirker, er den svær at komme udenom – her er et lydspor til virkeligheden, filtreret gennem skæve beats og åbne sår. Og starten på noget (første ep i en serie af seks), der lover at blive ubehageligt vedkommende.

Kristine Haffgaard
Mark Solborg – Tungemål: Confluencia (Album, ILK)
Tungemål er komponist og guitarist Mark Solborgs platformsprojekt, hvor den dansk- argentinske musiker bruger den elektriske guitar som stemme i moderne kammermusikalske sammenhænge. Confluencia er den fjerde i rækken af Tungemål udgivelser, og værket er en undersøgelse af musik som sprog – hvordan kommunikerer vi musikalsk, og kan sammenløbet af mange forskellige stemmer give et varieret perspektiv på en kompleks verden? Det er et ambitiøst og avantgardistisk projekt på højt kunstnerisk niveau. Samtidigt er den musikalske samtale, som Tungemål projektet indkredser også særdeles smuk og spillet med nerve og nærvær af Mark Solborg i selskab med Simon Toldam (piano og keys), Susana Santos Silva (trompet) og Ingar Zach (percussion og vibrerende membraner).
UZR – Post Media (Album, digital selvudgivelse)
Det er ikke hver dag, der lander et helt nyt dansk witch house album. Mikro-genren witch house blomstrede i den elektroniske undergrund over en ganske kort periode, hvor producere som Holy Other og oOoOO fyldte æteren med spøgelsesagtige, fjerne vokaler og slæbende, tunge beats. Måske forsvandt witch house og genrens stærke DIY ideologi i virkeligheden aldrig helt? Christoffer Bagges nye projekt UZR udfolder overbevisende post-witch house og synth wave i en række fængslende numre, hvor skrattede lydflader bygges intenst op på modular synths. Det er en vellykket heksekedel, hvor cinematiske elementer, pulserende trap rytme-loops og foruroligende, hviskede vokaler hvirvler sammen til en futuristisk og dyster eliksir.
Mathias Schønberg
Soli City – PARADOXE II (REAL LIVE)
Ligesom på Soli Citys PARADOXE, der udkom sidste år på Posh Isolation, bærer toeren også præg af collage-struktur, tale-samples fra alle mulige situationer, hakkende afbrudte fragmenter og rene strygere og roligt klaver. Sang og kanon-kompositioner fylder mere denne gang, og numrene er fulde af anstrengt frustration og håbefuld opgivelse. “My fucking dreams are killing me” lyder en sætning i sangen inden en stakåndet rap over strygere i nummeret Western Media, hvor digitale glitch og støj smadrer rundt og virker som metafor for nutidens fragmenterede internetvirkelighed. Samtidig en smuk udgivelse fuld af ægte menneskeagtige følelser.
dragongirl – dreamscape dimension (EP)
Dragongirls hyper-EDM tager melodisproget og lyden fra ellers udskældte (og elskede) stadion-techno-anthems alvorligt og komponerer videre, hvor kunstnere som Darude (Sandstorm) slap. Som om der er tænkt, “hvad hvis man skrev videre på det her materiale for at se, hvor melodien egentlig ville bevæge sig hen, hvis man gav den længde og narrativitet” Svaret er: dybere ind i blandingen af melankoli og eufori og faktisk ud i ret episke fortællinger. Det er både et sympatisk projekt og lyder fedt. Især fordi de maksimalistiske produktioner gør opmærksom på deres egen overdrevenhed og afslører en intelligent omgang med inspirationsmaterialet. Samarbejdet med sonicgirl på det første nummer everything will b ok lover rigtig godt om endnu mere helstøbte numre med sang som lead.
SATNAV – every•thing•a•part (Big Oil Recording Company)
Det elektroniske soloprojekt af Sebastian Zieler, medstifter af Big Oil Recording Company (Debbie Sings, Tettix Hexer, Aperly High), er et større konceptalbum, som ifølge presseteksten drejer sig om klimasorg og kærlighed til naturen. Det er måske ikke den følelse, man mest åbenlyst sidder tilbage med efter at have lyttet til de hårdt skårne og kontrastfulde numre, hvor lydmateriale fra alt andet end naturen er komponeret ud af et computerstyret kaos af dekonstrueret techno, elektro og pop. Men det er måske netop pointen i SATNAV (Satelite Navigation), hvor det kan føles som at sidde fjernt fra en jord, der for længst er gået under, og nu kun kunne se de digitale spor spredt ud over et mørkt abyss.
Alexander Julin Mortensen
Erika de Casier – Lifetime (Album, Independent Jeep Music)
Efter to album på det amerikanske pladeselskab 4AD udgav Erika de Casier ud af det blå albummet Lifetime på sit eget pladeselskab Independent Jeep Music i maj. Kommer man for de Casiers pop bangers bliver man nok svært skuffet, for Lifetime byder på 11 numre, der er markant mere tilbagelænede end det meste af hendes øvrige diskografi. Der er noget både døsigt og drømmende over flere af produktionerne og de Casiers egen stemme, og nok af samme grund føles det som at høre musik på tærsklen til at falde i søvn under en bagende sol, et sted meget, meget, meget langt væk fra Norden.
Nic Krog – Better Failing (EP, Foul-Up)
Danske Nic Krog har travlt for tiden. Det er under et halvt år siden, at de udgav albummet Perfect Pattern, og nu er de igen aktuelle med EP’en Better Failing på pladeselskabet Foul-Up. Med sine ulmende undertoner af ubehag og apati, monotone vokal og til tider nærmest hvinende synth, skaber Nic Krog med sit mix af techno, industrial og elementer fra no wave og free jazz et helt unikt univers.

Ida Skibsted
Fine – I could og Run (2xsingle, escho)
Siden den første soloplade Rocky Top Ballads har Fine tidligere på året udgivet singlen “I could”, som følger de drømmende, arkaiske popsange med antydninger af country og folk fra tidligere, men med en støjende bas, der træder frem og får lov at fylde mere i lydbilledet. Fines hypnotiserende og sublime vokal er en af de stærkeste formidlere af længsel lige nu, og jeg blev svært begejstret da singlen “Run” landede – besættende, breezy og lige til at smelte ind i sommerens døsige dvælen og forvirrende, melankolske flimren.
SLIMO – FORGIVENESS [EXPANDED] (album, 15 love)
Sidste år udkom grunge-trioen SLIMOs debutalbum FORGIVENESS på 15 love, og nu findes pladen som expanded version med hele seks bonustracks. Jeg kan faktisk ikke vente med at tilbringe sommeren i deres doomrockede ballader, smukke, ambivalente noise-elegier og sindrige, selvsikre og legende vokalharmonier, fyldt med drama og popkulturelle referencer. Med nye numre som “sloppy kiss” og “Ey Em Ballad” kan jeg ikke andet end at forelske mig på ny i dette univers af tunge riffs, hardcore ekspressionisme og inderlig minimalisme iklædt cheap ballerinas og di0r.
Martin Funder
Soap Horse – Lip (Single, selvudgivet)
Soap Horses 2. Single fra det kommende album er en romantisk ode til psykedelisk country og avantgardistisk protopunk. Med strygere, bouncy trommemaskine og et formidabelt mix af Mikko Gordon, er Lip ikke bare endnu et nostalgisk rock-suk, men også et frisk produktionsmæssigt slaraffenland.
Vanity Productions & Lundin Oil – Forever United (Album, Northern Electronics)
Forbindelserne mellem danske Posh Isolation og svenske Northern Electronics består af mere end bare æstetiske overlap. Begge labels er flittige til at udgive musikalske samarbejder, både internt og på tværs af Øresund, hvilket det seneste udspil mellem Posh Isolations Christian Stadsgaard og Northern Electronics’ Anthony Linell er et stærkt eksempel på. Stadsgaards Vanity Productions og Linnels Lundin Oil er begge garanter for hårde og dystre lydlandskaber, og Forever United er i den forstand endnu et solidt bevis på de to kunstneres sans for skabe en distinkt kølig nordisk lyd.
GB – Ressed / Falter (Album, untitled (recs))
GBs seneste album er en nostalgisk blanding af riffs og harmonier som skaber en dejlig snurrende fornemmelse af sørgmodig sommer. En referentiel og fragmenteret mixtape-lignende lyd der fortsætter de poppede og cinematiske toner fra hans forrige album Gusse Music. Så uanset om sommeren bringer lange køreture eller dovne formiddage, kan Ressed / Falter fungere som soundtrack.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev for at holde dig ajour med vores aktiviteter og få anbefalinger fra koncertkalenderen Live in Denmark.