Passive/Aggressive

Sortlegeme – Soundtracket til et sted, der ikke findes (interview & mix)

Mixtape October 20 2018

Af Alexander Julin

Jeppe Dalsgaard Andersen har foruden droneprojektet Outer Nothingness i særdeleshed gjort sig bemærket med soloprojektet Sortlegeme i de senere år. Mens der i 2016 og starten af 2017 udkom Sortlegeme-udgivelser på både Moral Defeat, Memory No. 36 Recordings og srt, Dalsgaards eget label, er det nu lidt over halvandet år siden, at projektet sidst udgav noget, i form af båndet “Permanence”, der udkom i kølvandet på den ligeledes fænomenale EP “kolossal”.

Selvom numrene på den nye EP, “base materialism”, er henholdsvis mellem 10 måneder og to et halvt år gamle, lyder det, som om de er komponeret i en periode, der tidsligt ligger længere væk fra hans foregående udgivelser. De arabiske samples på “kolossal” er skiftet ud med ældre violin-optagelser, og mere overordnet trækker “base materialism” i højere grad på techno. P/A bringer derfor et interview med Dalsgaard om den nye udgivelse samt et mix af Dalsgaard selv, der præsenterer nogle af hans musikalske inspirationer.

P/A: Hvordan vil du beskrive arbejdsprocessen bag “base materialism”?

JD: “”base materialism” er ligesom det meste techno, jeg har lavet, bygget på computeren. jeg arbejder primært med samples, og jeg bruger meget tid på at opbygge mit bibliotek af lydkilder. Jeg bruger alle mulige kilder som f.eks. egne feltoptagelser, film, plader, Youtube og gamle optagelser fra bånd. Min base er i dronemusikken, så typisk starter jeg med at lave en drone, og derefter bygger jeg på med trommer og den slags. Jeg har også brugt nogle softsynths til disse numre.”

P/A: Er der noget bestemt software eller hardware, der har været afgørende for dit arbejde med udgivelsen og dit udtryk?

JD: “Ableton er vel rimelig afgørende. Jeg har nok brugt det i 10 år efterhånden, så det har selvfølgelig haft en betydning for, hvordan min musik lyder. Men ellers har jeg altid forsøgt at prøve så mange måder at lave musik på som muligt ved at blive ved med at prøve nye instrumenter, lydkilder, optagelses metoder og fremgangsmåder.”

P/A: Hvad har været dine primære inspirationskilder i arbejdet med “base materialism”?

JD: “Da jeg lavede “wheel” var jeg inde i en periode, hvor jeg lyttede meget til acid og old school og var klart inspireret af det. Jeg havde en idé om at lave noget sumpet acid techno og at gøre brug af mine samplede trommer.”

P/A: Hvordan vil du sige, at du har udviklet dig musikalsk siden “kolossal”? Hvordan adskiller “base materialism” sig herfra?

JD: “”base materialism” gør klart mere brug af techno-teknikker. På numrene fra “kolossal” var jeg stadig ved at vænne mig til idéen om at lave techno-trommer. “kolossal” gjorde også meget brug af samples fra arabisk musik, hvilket den nye ikke gør. Den er mere baseret på nogle gamle violinoptagelser, softsynths og trommer samplet fra 90’er-dance-plader.

P/A: Ønsker du at skabe en bestemt stemning med dine kompositioner? I så fald, kan du sætte nogle ord på det?

JD: “Helt klart, jeg vil altid gerne lave noget musik, som skaber en stemning. Jeg går ikke nødvendigvis efter en bestemt stemning. Men jeg kan godt lide musik, som lyder, som om det kommer fra en anden verden. Som soundtracket til et sted, der ikke findes.”

P/A: Hvordan afspejler dit mix dine inspirationskilder til “base materialism” eller Sortlegeme mere overordnet?

JD: “Når det kommer til musik fra en anden verden, så synes jeg, det mest inspirerende er musik fra fremmede kulturer. Jeg har mixet en blanding af musik primært fra Afrika. Langt det meste er fra det franske selskab Ocora, som jeg virkelig anbefaler. I mangfoldighed af musik er de ikke overgået af nogen, og de vil helt sikkert stå som et vigtigt arkiv, efterhånden som mange af disse kulturer forsvinder (og med dem deres musik).”

Tracklist:
1. Nzombi – Centrafrique Anthologie de la Musique des Pygmées Aka
2. Mahororo – World Network Vol. 7: Zimbabwe – Mbira
3. Le Rhombe – Les Dogon
4. Danses De Groupe Nyinewaco De Ti – Kanak Songs. Feast And Lullabies
5. Ieta – Heart Of The Forest
6. uunu – Solomon Islands – Fataleka & Baegu Music from Malaita
7. Musique Sakalava – Madagascar. Valiha
8. Ahane – Nomades du Niger – Touareg & Bororo
9. Ahanta chant i – Ghana: Ancient Ceremonies
10. Niagara – Sudan: Music Of The Blue Nile Province
11. Je Veux Une Femme – Namibie, Ju’hoansi Bushmen
12. meki ye meki waye (simon sitale) – African Instruments 2 – Mbira
13. Songs of Dawn – EAST AFRICA Witchcraft & Ritual Music<
14. Bukatiende – Zimbabwe: Musique rituelle shona

Info: “base materialism” udkom i august og er selvudgivet via srt records.