Passive/Aggressive

SØS Gunver Ryberg – Et aftryk af symfoniske former og mekaniske rytmer (interview)

Feature January 28 2016 SØS_Gunver_Ryberg-Photo©-CAMILLE_BLAKE-2(1)

Af Sandra S. Borch – foto: Camille Blake.

”Jeg håber, musikken vil leve mange forskellige steder.” Således lyder det fra SØS Gunver Ryberg, da hun svarer på, hvor hendes kommende solodebut kommer til at rotere. “AFTRYK” er dermed også den første udgivelse fra den danske producer SØS Gunver Ryberg på det Berlin-baserede label Contort. Et selskab der drives af Hayley og Samuel Kerridge, der blandt andet har udgivelser fra franske In Aeternam Vale. Contort er et label, som man snildt kan holde øje med, hvis man har hang til den mere distorted lyd. ‘AFTRYK’ repræsenterer en fuld udforskning af krydsfeltet mellem symfoniske former og mekaniske rytmer. EP’en er 180 gram hårdt presset insisterende rytmer og uhæmmet visioner, der samlet tilbyder støjdrevne kadencer og tekstur gennem sit organiske lydmateriale. Her manifesterer en uoverskuelig energi sig gennem low end-rumlen og knitrende akkorder.

‘AFTRYK’ indledes med nummeret ”Skolezit”. Et track, der sætter tonen for overjordiske spasmer, konstrueret ud fra en ubønhørlig technos blueprint – her synes klubtechnoen blot at være et fjernt minde. Derfra er det en roterende tur gennem de fire numre, der udgør en industriel æstetik, strengt opbygget med sprøde trommelyde.

Følgende er et uddrag af en mailkorrespondance med SØS Gunver Ryberg om tilblivelsen af “AFTRYK” og efterfølgende tanker.

S/B: Jeg lyttede ‘AFTRYK’ igennem igen og fik indtrykket af, at der er rigtig meget materiale, som ikke er elektronisk/digitalt konstrueret. Men at du har arbejdet meget med samples og optagelser. Eller tager jeg fejl?

SØS: “Mine field recordings bearbejder jeg forskelligt og ofte i flere omgange. De kan transformeres så meget, at de forsvinder og overtages af det elektroniske, men mine field recordings eksisterer alligevel i musikken som en følelsesmæssig resonans. Det er vigtigt for mig, at de elektroniske skabte elementer er organiske. Jeg integrerer også algoritmiske elementer til at skabe subtile forandringer, og indspilningerne er altid rigtig lange takes af hvert element, som jeg komponerer ud fra.”

S/B: Hvordan bruger du dine field recordings af naturen? Det er pudsigt, at man insisterer på at bruge betegnelsen elektronisk i så vid en udstrækning, når så meget af den musik, som vi bruger denne betegnelser om, er tættere forbundet med naturen end så mange andre genrer. Hvad synes du?

SØS: “Jeg kan ikke sige, elektronisk musik er tættere forbundet med naturen end andre genrer. Det er individuelt, hvordan hver enkelt musiker arbejder, og hvad ens inspiration er. Når jeg er ude og optage, har jeg en personlig erfaring med lydmaterialet, som for mig bliver en del af musikkens historie. Min inspiration er den indre og ydre natur, så jeg optager også objekter, der er menneskeskabte og ikke kun naturlyde. I tracket “Pantodont (Touching Thulitheripus Svalbardii)” har jeg optagelser indefra et arktisk bjerg – i en stadig aktiv kulmine. Der er for eksempel transformerede lyde af bjerget, der kollapser under maskinernes udgravning, maskineriet, og bjergets indre stilhed.”

S/B: Jeg er nysgerrig på, hvilke konsekvenser det har for din musik at arbejde med sound scapes, som orienterer sig mere mod en struktur som en lydinstallation – særligt i dit tilfælde med flere kanaler, hvor musikken er rumlig og i sin natur flere-dimensionalt. Hvad sker der med dig og din musik i sammenspil med rummet?

SØS: “Multidimensionalitet er vigtig for mig. Man kan arbejde med den på forskellige måder. I musikkens indre rum og i det ydre rum, hvor den vibrerer med omgivelserne. Musikken bevæger sig rundt i rummet som en ‘entity’ og skaber en sanselig altomfavnende oplevelse. Jeg har indtil videre arbejdet med flere kanalers lyd til mine koncerter, installationer og danseforestillinger. Det er meget udfordrende af flere grunde. Det foregår oftest steder, hvor teknikken ikke er der i forvejen og skal sættes op fra scratch. Der er sjældent mulighed for at afprøve det inden, så første gang jeg selv oplever det, er når publikum lytter med. Samspillet med akustikken kan være som at styre en vild hest. Det er interessant både at gå med og imod rummet.”

S/B: ‘AFTRYK’ bliver blandt andet beskrevet som ”insisterende rytmer”, hvilket jeg synes er en rammende og meget troværdig beskrivelse. De her rytmer, som buldrer igennem og skaber en vanvittig fart i musikken, er meget dominerende. Stadig er jeg splittet imellem, om jeg helst hørte musikken hørt derhjemme eller højt på en klub. Hvor tænker du, at ‘Aftryk’ er i sit rette element?  

SØS: “Jeg oplever selv ‘AFTRYK’ transformere sig, alt efter hvor man oplever den, i hvilken kontekst, og hvor højt den spilles. Jeg håber, udgivelsen vil leve mange forskellige steder.”

S/B: I forlængelse heraf har man i lang periode nu talt meget om denne ophævelse mellem avanceret musik og klubmusik. Oplever du, at ‘AFTRYK’ placerer sig i dette spændingsfelt? Hvordan ser du generelt på denne tendens?

SØS: “Den kommer til at leve sit eget liv fra nu af. Det er ikke op til mig. Jeg har skabt den uden at tænke på, hvor den placerer sig. I forhold til spændingsfeltet, så oplever jeg fra den udenlandskeklub scene en nysgerrighed og åbenhed mod den eksperimenterende musik, hvilket er så fantastisk inspirerende for mig. De steder og festivaler, jeg har været på i udlandet, har virkelig har en historie, respekt og kærlighed til musikken på en helt anden måde, end jeg har oplevet i Danmark.”

S/B: Jeg har haft den fornøjelse  at høre dig i forskellige kontekster blandt andet i Planetariet i København, Glyptoteket, Phono festival og Norberg Festival – hvor Norberg var min favorit. Hvordan har du det selv med at optræde de forskellige steder? Hvilke steder/rum/mennesker er gode til din musik? Tænker du på relationen mellem dit publikum, eller er du ”bare” en afsender?

SØS: “Norberg var magisk. En helt utrolig energi fra publikum. Forholdene var også totalt i top. Disse steder, du nævner, er svære at sammenligne, da de er med så vidt forskellige vilkår for eksempel lydsystemets kvalitet, foregår der også noget visuelt, står eller sidder publikum ned, er det et sted med begrænsning på, hvor højt man må spille og hvor “vild” musikken må være. Det er udfordrende at optræde så forskellige steder og i så forskellige sammenhænge, men det er også det, jeg elsker og synes er vigtigt!

Jeg møder og spiller for forskellige typer af mennesker og aldre. Jeg tænker over stedet, og konteksten i forhold til hvilket materiale jeg spiller. Som performer er jeg mere eller mindre synlig. Spiller jeg en flerkanals-koncert, hvor folk sidder ned og lytter eller spiller på en festival/en klub, hvor folk danser rundt. Der er en interaktion. Energien fra publikum påvirker mig.”

S/B: Jeg kommer til at tænke på noget. Kender du det, når man hører noget musik som nærmest er en verbalisering af, hvad man gerne vil sige? Den tanke havde jeg, da jeg hørte ‘AFTRYK’. Og jeg har det lidt, som om at hvis jeg selv kunne skabe musik, så ville jeg ønske at det kunne lyde som ‘AFTRYK’. Giver det mening?

SØS: “Fedt! Jeg oplever selv at høre noget som rammer en stemning, jeg selv gerne vil udtrykke. Det er inspirerende.”

S/B: Hvilken arv står denne plade på skuldrene af? Jeg tænker i forhold til, at den hverken er techno, at den har bpm-niveau, som var det footwork, alt for meget rytme til ambient og det er heller ikke en installation?

SØS: “Et zig zak mellem forskellige udtryk, og alligevel helt sin egen, vil jeg sige.”

S/B: Til sidst vil jeg bare spørge dig som udøvende kunstner i kunstmusikken og på den eksperimenterende musikscene: Er du optimistisk med den udvikling, vi oplever for tiden?

SØS: “Der er en meget interessant udvikling i gang i Danmark, som jeg virkelig håber forsætter. En stigende opmærksomhed fra publikum. Mange forskellige typer af arrangementer og initiativer.”

Info: SØS Gunver Ryberg “AFTRYK” udkommer den 29. januar på det berlinske label Contort. Ryberg giver koncert torsdag den 28. januar på konservatoriet i Aarhus (RSVP).