Passive/Aggressive

Triad God – kantonesisk mumlen og suppe, steg og is

September 27 2012

Kina er et stort land, men det er sjældent, at landet kommer til orde i vestlig musikkontekst. Alene af den grund af er den engelske mikrofonholder Vinh Ngan, der skjuler sig under pseudonymet Triad God, værd at putte under luppen. Ngan er født af kinesiske og vietnamesiske forældre og opvokset i Sydøst-London, og musikalsk smelter disse geografiske fikspunkter sammen til en sær og ret original, urban elektronisk musik.

Tidligere i år udsendte Triad God mixtapet ’NXB’ (står for ’Next X Boys’ med reference til det rå hood, hvor Ngan voksede op), der ifølge rygterne blev samlet op af synth-weirdoen James Ferraro, med det resultat at Ferraros label Hippos in Tanks den 13. november genudgiver ’NXB’, ligesom de har varslet et regulært debutalbum, der udkommer næste år.

Men tilbage til musikken, der er frembragt i samarbejde med produceren Palmistry. Den er forholdsvis cheesy, skrællet, rungende og downtempo og tilsyneladende mestendels frembragt på drumpads og billige synthesizere, der momentvis vækker minder om labelkammeraterne James Ferraro og Laurel Halo. Tænk dunkle 80’er-soundtracks fortolket i et nyt årtusindes ånd (post-dupsteppens eksistensielle ekkoer), neonoplyste storby-skylines med dunkle sidegader lurende i dybet.

Det er stemningsfuldt på grænsen til det ‘suppe, steg og is’-naivistiske men får en urovækkende drejning på grund af teksterne, der fremføres på 50/50 på engelsk og Ngans modersmål kantonesisk. Resultatet er en sproglig forvirring, der (i undertegnedes dansker-blege ører) forplanter sig til musikken, som får en forvirrende og underligt urovækkende dimension, der er svær at afkode og gennemtrænge. Og måske netop derfor er ret effektfuld.

‘NXB’ udkommer den 13. november på Hippos in Tanks.