Passive/Aggressive

Birch – “Lyd er et sprog, jeg forstår, og som jeg selv har lyst til at tale” (interview)

Blog September 7 2017

SAMSUNG CSC

Af Alexander Julin

Sofie Birch, oprindeligt fra Fejø og nu bosat i København, udgav i juni sin debutudgivelse under navnet Birch, en EP kaldet “Sketchy Commodity” på Infinite Waves. Mens Sofie Birch ikke blot producerer musik under sit alias/efternavn, men også lyddesign og filmmusik, er hendes stemme altid i en eller anden forstand til stede – under navnet Birch som “et hemmeligt instrument”.

Nu følger Birch op på båndet med sit debutalbum, LP’en “Doldreams”, der ligeledes udkommer på Infinite Waves og på mange måder bevæger sig i forlængelse af de lette, ambiente kompositioner på EP’en. Materialet stammer fra foråret 2016, hvor størstedelen af skitserne blev lavet med en JP-08-synth, en gammel radio, recorder og en mikrofon – samt en klarinet, som Birch endnu ikke kunne spille på. I anledning af udgivelsen holder vi premiere på nummeret “I Sleep, You Make Coffee” fra “Doldreams” og bringer et interview med Birch om hendes musikalske baggrund og processen bag “Doldreams”.

P/A: Hvorfra stammer din interesse for lyd og musik?

Sofie Birch: “Jeg føler mig hjemme i musik. I natur, længsel og poesi opstår musik, eller nærmere min trang til at skabe den. Lyd er et sprog jeg forstår og som jeg selv har lyst til at tale.”

P/A: Hvordan ville du beskrive processen bag albummet?

SB: “På en og samme tid har processen både været lang og kort. Jeg har i flere år gået rundt med pladens vibe inde i hovedet uden at tro på, at den havde en form. Selv da jeg havde lavet musikken, syntes jeg, at formen var mærkelig. Samtidig enormt tryg, så jeg tænkte, at det måske ikke var så tosset at dele med nogen. Til gengæld tog det mig måske kun et par uger at indspille alt. “I Sleep You Make Coffee” er indspillet på et klaver i Heimdalsgade 22, men ellers er alt andet indspillet på Øen og i mit lydstudie i NV, hvor jeg også har mixet pladen.”

P/A: Hvilken rolle har din uddannelse på Sonic College spillet for din tilgang til at skrive musik?

SB: “I stedet for at udforske mit eget udtryk (i hvert fald) som elektronisk musiker, startede jeg alleryderst i periferien og lærte en masse håndværk, før jeg bevægede mig herind i kernen, hvor jeg tager min egen musik alvorligt. Jeg kan jo kun sige, at jeg havde brug for at gøre det i denne rækkefølge. Nu kan jeg både arbejde professionelt med lyd og bruge tid på at lave kunstprojekter også.”

P/A: Hvor finder du inspiration til din musik?

“Mine inspirationskilder til Doldreams har været mine drømme. Doldrums og dreams. Som når drømme trækker én ud af stilstand og stagnation.
Et par af numrene skrev jeg ud fra nogle digte, jeg havde skrevet forinden. Så brugte jeg digtet som form og genskabte digtets formuleringer med lyde. Naturen er min største inspiration.
Og så alle mine følelser, som jeg har svært ved at styre. Hvis de da skal styres. Så er det nemmere at lave dem om til musik eller digte.”

P/A: Hvordan ville du selv beskrive din musik og de sindstilstande, du mener, at de portrætterer?

SB: “Min musik afspejler meget tydeligt, hvor jeg selv befinder mig. Når jeg lytter til “Doldreams” nu, hører jeg en lidt forvirret og barnagtig tryghedssøgen. Men også en beslutsomhed på at være formløs, dinglende, fritfaldende og utålmodig i forsøget på at finde ro.

“Sketchy Commodity” er indspillet lang tid efter “Doldreams” og er på den måde næste trin på min sindstilstandsstige. Det er mere stenet og mere roligt. De tre numre er udvalgt ud af en lang række improviserede stykker, jeg har indspillet og efterbearbejdet. Det, de har tilfælles er stadig den længselsfulde drømmevibe. Luftbårne tanker og naturbilleder. Min musik er glad og let, tror jeg. Dér hvor jeg drømmer mig hen.”

P/A: Foruden de to udgivelser på Infinite Waves har du også lavet lyd og musik til animationsfilm. Hvordan kommer det til udtryk i dine egne udgivelser?

SB: “Jeg ved ikke, hvilken vej rundt spørgsmålet fungerer bedst for mig. Svaret er nok bare, at min hjerne er lidt animationsagtig. Fuld af farver og former og små skabninger med deres egne lyde. Og fjollede ting uden mening, god humor, venlige væsner og magiske selvfølgeligheder.”

P/A: Hvordan har det det været anderledes at skrive musik til “Doldreams” til forskel fra animationsfilm? Hvordan ændrer processen sig, når du ikke længere kan forholde dig til et specifikt visuelt medie?

SB: “Det er to helt forskellige ting. Men alligevel bruger jeg den samme del af min hjerne. Bare uden en deadline. Det nemmeste ved at lave animationsfilm er, at der allerede ér et univers, jeg bare skal forstå og gengive med lyde. Når jeg skaber musikken alene, er det lidt mere uforudsigeligt, hvad der dukker op.”

Info: “Doldreams” udkommer på Infinite Waves 14. september, mens kassettebåndet “Sketchy Commodity” allerede er udkommet på samme selskab. RVSP.