Passive/Aggressive

Audiodrome – F for Frizzi, Fabio

Blog January 2 2016 F for Frizzi

Audiodrome – en serie af Simon Tornby

Fabio Frizzi (f. 2. juli 1951 i Bologna) kan som få andre skabe en meget uhyggelig stemning med meget få virkemidler. I lighed med John Carpenters filmmusik består Fabio Frizzis bedste soundtracks af en simpel instrumentering og minimale kompositioner, men med maksimal effekt.

Mens Carpenters lyd ofte er kølig, kan Fabio Frizzis karakteristiske syntestiske (Mellotron-)korlyd og pulserende stortromme ofte bringe tankerne hen på en varm og fugtig tropeø befolket af zombier. Måske er det, fordi hans musik – for mange – hænger uløseligt sammen med instruktør Lucio Fulcis zombie- og horrorfilm.

Frizzi begyndte som teenager at spille i et rockband, og gennem sin far, som var filmdistributør, fik han allerede som helt ung musiker kontakt til Cinevox – en af Italiens største soundtrack-pladeselskaber. Gennem Cinevox blev han sat sammen med to andre komponister, Vincenzo “Vince” Tempera og Franco Bixio, i en nystartet gruppe. Sidstnævnte er søn af Cesare Andrea Bixio, én af Italiens første store filmkomponister – og desuden en af medejerne af Cinevox. Gruppen blev kendt som Bixio, Frizzi & Tempera, men skiftede navn nogle gange undervejs – bl.a. Magnetic System, Cook & Benjamin Franklin Group og Fruit of the Gum.
Allerede i 1968, som 17-årig, debuterede Frizzi med gruppen på soundtracket til westernfilmen “And Now… Make Your Peace with God” af Demofilo Fidani.

Bixio, Frizzi & Tempera blev etableret, netop som Italiens filmindustri oplevede et kæmpe boom inden for lavbudgetfilm. Den efterfølgende øgede efterspørgsel på soundtracks betød desuden, at Frizzi begyndte at komponere sine egne soundtracks parallelt med sit arbejde med gruppen, og han kom i kontakt med mange forskellige musikere. Eksempelvis kom han i 1976 under indspilningerne af musikken til filmen “Percy is Killed” til at arbejde sammen med tre musikere, der arbejdede under navnet Il Reale Impero Britannico. Blot uger efter indspilningerne skiftede disse musikeres band navn til Goblin og blev en af Italiens store succeser inden for prog-rock-soundtracks. Læs mere om Goblin her.

Bixio, Frizzi & Tempera indspillede i ’75 soundtracket til westernfilmen “Four of the Apocalypse”, og her mødte den unge Fabio Frizzi for første gang den erfarne instruktør Lucio Fulci. Samarbejdet mellem Fulci og gruppen skulle efter sigende have været udfordrende, men de fortsatte dog med endnu to film – “The Psychic” (a.k.a. Seven Notes in Black) fra ’77, og “Silver Saddle” fra ’78 før Bixio, Frizzi & Tempera tog en pause. Parløbet mellem Frizzi og Fulci var derimod først lige begyndt.

Fulci havde igennem sin karriere lavet film inden for mange forskellige genrer – alt fra komedier til westerns, krimi og giallo. Særligt for hans film var det, at de ofte havde en voldelig kant. I 1979 lavede han sin første horror-/zombie-film, og det blev det første samarbejde med Frizzi som komponist. “Zombie Flesh Eaters” (a.k.a. Zombi 2) var stærkt inspireret af – og tænkt som en fortsættelse af – George Romeros “Dawn of The Dead” (a.k.a. Zombi). Frizzis musik var, i lighed med selve filmen, skabt på et skrabet budget – f.eks. er stortrommelyden i filmens tema lavet med slag på en mikrofon. “Zombie Flesh Eaters” blev trods det beskedne budget Fulcis internationale gennembrud. Frizzis soundtrack – som var kendetegnet ved en kombination af tung pulserende stortromme, enkel instrumentering, lag på lag af simple melodilinjer, mellotron-kor og til tider eksotiske rytmer – lagde grundstenen for de fremtidige kompositioner til Fulcis film.

Makkerparret lavede i alt seks film sammen, hvoraf de bedste soundtracks – ud over “Zombie Flesh Eaters” – er: “City of The Living Dead” (’80), “The Beyond” (’81) og “Manhattan Baby” (’82).

Frizzi har stået bag over 60 soundtracks (inkl. sit arbejde med Bixio, Frizzi & Tempera) og har desuden arbejdet sammen med instruktører som f.eks. Lamberto Bava, Umberto Lenzi, Sergio Martino og Aldo Lado o.m.a.

Frizzi nævner selv sit samarbejde med Fulci som det vigtigste i sin karriere, og det er også klart det mest interessante, selv om Bixio, Frizzi & Tempera efter min mening har lavet nogle rigtigt gode soundtracks.

Frizzi er desuden stadig aktiv filmkomponist og begyndte i 2014 at turnere med et “Frizzi 2 Fulci”-show, hvor han spiller udvalgte numre fra samarbejdet med Fulci.

Playliste Fabio Frizzi

  1. “Sequence 8 – Main Theme”, Zombie Flesh Eaters (Lucio Fulci, 1979)
  2. “Irrealta Di Suoni”, City of the Living Dead (Lucio Fulci, 1980)
  3. “Sequenza Ritmica E Tema”, The Beyond (Lucio Fulci, 1981)
  4. “Baby Sequenza 2”, Manhattan Baby (Lucio Fulci, 1982)
  5. “Sequence 2 – Escape From the Flesh Eaters”, Zombie Flesh Eaters (Lucio Fulci, 1979)
  6. “Apoteosi Del Mistero”, City of the Living Dead (Lucio Fulci, 1980)
  7. “Oltre La Soglia,” The Beyond (Lucio Fulci, 1981)
  8. “Sequence 5”, Zombie Flesh Eaters (Lucio Fulci, 1979)
  9. “Voci Dal Nulla”, The Beyond (Lucio Fulci, 1981)
  10. “Kalu” with Reale Impero Britannico (Goblin), Percy is Killed (Mauro Macario, 1976)

Playliste Bixio, Frizzi & Tempera

  1. “Nucleo Antirapina”, Day of Violence (Luigi Petrini, 1977)
  2. “Sette note in nero – Main Theme”, The Psychic (Lucio Fulci, 1977)
  3. “Godzilla”, Godzilla (Luigi Cozzi, 1977)
  4. “Sequence 5”, The Hired Gun (Tony Valieri, 1975)
  5. “Main Title”, Rome, The Other Side of Violence (Marino Girolami, 1976)
  6. “Death’s Song”, Four of the Apocalypse (Lucio Fulci, 1975)
  7. “Allucinazioni mistiche”, Fantozzi (Luciano Salce, 1975)
  8. “Vai Gorilla”, The Hired Gun (Tony Valieri, 1975)
  9. “Kilimangiaro”, Where Are You Going on Holiday? (Mauro Bolognini, Luciano Salce, Alberto Sordi, 1978)
  10. “Movin’ On”, Four of the Apocalypse (Lucio Fulci, 1975)

Info: Simon Tornby spiller filmmusik af Fabio Frizzi på Mayhem den 8. januar, hvor man også kan høre Easy Rider, Anders Lauge Meldgaard & Adi Zukanovic, Emnet og Nikolas. (RSVP)