Passive/Aggressive

Ny booker på Christianshavn Beboerhus – At styrke de kollektive bånd og skubbe til vores opfattelse af ditten og af datten (interview)

Feature May 21 2014 Pinkunoizu performing at EOTR 12

Af Simon Christensen

Siden aktivister i slutningen af 1970’erne overtog den gamle Kofoeds Skole på Christianshavn og omdannede lokalerne til et beboerhus, har det dannet ramme om foreningsliv, fester og levende musik. De første fire år var stedet uafhængigt drevet, men derefter kom det ind under kommunal drift og har overlevet som sådan i 30 år. I år er Beboerhuset kommet på en ny og tidsbegrænset toårig bevilling fra kommunen, og samtidig har man styrket musikprofilen med en række foreninger og uafhængige arrangører.

Tidligere i år fik Beboerhuset så også en ny booker, Andreas Pallisgaard (guitarist og producer fra bl.a. Pinkunoizu og Musik For Seks Elektriske Guitarer). Han står bag en række dobbeltsolokoncerter her i foråret og i den kommende tid bringer mere eksperimental- og impro-musik til den ekspansive københavnske scene, der også lever omkring Mayhem, Jazz Club Loco, Jazzhouse og en række mindre festivaler i øjeblikket.

P/A: Hej Andreas. Mange kender dig som musiker. Vil du præsentere dig selv og fortælle, hvordan det er at krydse over, så du nu også er afsender/booker på et spillested?

Andreas Pallisgaard (AP): “Hej P/A. Jamen, jeg beskæftiger mig med musik på alle mulige planer og går til lyd fra så mange forskellige vinkler som muligt. Som udøvende musiker og producer bestræber jeg mig altid på at forsøge at bevæge mig væk fra afsenderrollen, ud i en form for omni-perspektiv, hvor jeg kan opleve musikken som noget, der bare findes i verden. Det er for mig en øvelse i at udtrykke noget og i samme bevægelse afgive eller opløse min udsigelsesposition.

På den måde føles det oplagt og spændende at prøve kræfter med at facilitere musik på et spillested. Det er bare en anden måde at være med til at realisere musikken.”

P/A: Hvad er Beboerhuset for et sted – noget med en masse ildsjæle og et kollektiv? Og hvilke idéer og tanker gør du dig om at lave en ny profil for stedet?

AP: “Ja og ja. Beboerhuset er på sin vis et ret særligt sted i København. Det er et af de få ældre steder, der er kollektivistisk drevet. Stedet huser både café, spillested, spisehus, musikskole, serigrafiværksted, teatersal osv. Gratis urte-te og gode oldskool-vibes.

Musikalsk set har Beboerhuset egentlig altid favnet ret bredt, men i en længere årrække kan det siges at have haft et særligt fokus på eksperimenterende jazz og lignende. Det er i al fald en scene, der altid har været åben for konstellationer med intentioner om at afprøve nye former og virkemidler.

Min idé om en ny profil tager egentlig ikke synderligt afstand fra, hvad der tidligere har været fokus på. Som i så mange andre aspekter af min måde at tænke musik på, så forholder jeg mig så åbent som muligt til genrer og stilarter. Så længe musikken er undersøgende og eventyrlysten kropsligt, intellektuelt eller følelsesmæssigt, så er det jo potentielt set fedt.

Mit fokus ligger nok nærmere i at kunne præsentere noget, der kan fungere godt i det rum, det skal udfolde sig i. Og her kan Beboerhuset primært dét at agere ramme for en nærværende og intim musikoplevelse. Man kan høre musikerne på tæt hold på et lille anlæg, hvilket kan være enormt befriende en gang imellem.”

P/A: Er der behov for “endnu” et sted for jazz og den eksperimenterende musik? Risikerer man ikke at trække publikum fra hinanden? Eller rettere: Hvordan vil du medvirke til, at de gode steder arbejder sammen?

AP: “Ja, det synes jeg bestemt, der er, og det synes jeg egentlig, at der altid vil være. Som publikum er det jo vildt dejligt at kunne bruge så meget af byen som muligt. Det er inspirerende at have mulighed for at lytte til musik i flere forskellige rum på flere forskellige måder. Jeg ser det kun som højnende, at et sted som Beboerhuset er endnu et muligt sted at opleve koncerter, der måske kan noget lidt andet end alle de andre spillesteder.”

P/A: Dit forårsprogram består af en solokoncertrække med en række spændende musikere. Hvad er planen og kriteriet for det?

AP: “Planen som sådan er, som jeg nævnte før, at bruge stedet så godt som muligt. Og her lader det til, at idéen med at skabe et forum for solo-optrædender klæder Beboerhusets low-key caféscene ret fint. Det er selvfølgelig også en måde at sørge for, at stedet kan noget mere specifikt, nemlig muligheden for at kunne komme helt tæt på den enkelte artist. At spille en solo-koncert vil for mange være et stort ansvar, men det er samtidig dejligt afvæbnende, og man vil nok typisk få en anden luftig og nedbarberet koncertoplevelse, hvor det umiddelbare, skrøbelige og fejlbarlige bliver mere åbenlyst. Og det skaber i min optik ofte nogle ret interessante koncerter.”

P/A: Kan du løfte sløret for nogle af de projekter, der er på vej i efteråret? Du sendte det ud med sidste nyhedsbrev, så hvad er det, det skal henimod – og ud over solokoncerter, hvad er der så planlagt?

AP: “Ud over caféen, hvor langt de fleste koncerter bliver afholdt, kigger vi på at inddrage salen mere. Beboerhuset har en tilstødende sal, som faktisk er en gammel gymnastiksal. En lille gruppe folk, der kalder sig Shock, som også holder delvist til i huset, har arbejdet på at gøre salen akustisk og gearmæssigt egnet til at huse lidt større koncerter. De har allerede haft afprøvet salen i forbindelse med deres arrangementer med Skammens Vogn, Spillemændene og Jacob Bellens.

Jeg planlægger lige nu to koncerter i efteråret i samarbejde med Jazz Club Loco, hvor vi får besøg af Yoyooyoy-kollektivet en aften og Jomi Massage og den kinesiske slagtøjspiller Ying-Hsueh Chen en anden aften. Begge vil foregå i salen.

Derudover fortsætter programmet med solo-koncerter i caféen. Her vil man bl.a. kunne høre Maria Laurette Friis, Jonas Frederiksen, Nis Bysted, Miaux (BE), Michael Mørkholt, Jaleh Negari, Morten Svenstrup, Snöleoparden, Nicolai Elsberg, Michael Rexen og Anders Mathiasen. Lige nu kigger jeg i øvrigt også på at lave et par aftener med den berlinske impro/punk/noise/freejazz festival ’Multiversal’.”

P/A: Hvad synes du mangler i dansk musik? Hvordan vil du holde musikerne og publikum til ilden? Det, jeg egentlig gerne vil frem til, er: Hvad er det, der gør god livemusik god/spændende for dig?

“Jeg synes virkelig, jeg oplever en opblomstring af meget rigtig relevant musik i Danmark lige netop i disse år. For bare 5-10 år siden bar det musikalske landskab i Danmark mere præg af, at man replikerede amerikanske og britiske forbilleder sådan ret én-til-én. Det er måske noget, jeg har savnet lidt i dansk musik: at høre noget, som kom mere direkte ud af nogle selvstændige visioner om at udforske musikkens muligheder. Men dér er vi i højere grad nu. Så jeg kan ikke på den måde sige, at jeg savner noget i dansk musik som sådan. Det, jeg selvfølgelig håber på, er, at et sted som Beboerhuset kan bidrage, på en lille skala, til at forløse musikkens stærke kraft i byen på en mere direkte facon.

God livemusik kan jo bero på et utal forskellige elementer. For mig handler det mest af alt om, at det, der bliver transmitteret, kan skabe en situation, der styrker de kollektive bånd og skubber til vores opfattelse af ditten og af datten.”

Info: Næste koncert i Christianshavn Beboerhus er den særdeles anbefalelsesværdige o0SOLO0o Oliver Hoiness + Tobias Mynborg (RSVP). Dagen efter er der i øvrigt forårskoncert med Romanokoret.