Af Simon Tornby
Francesco De Masi (1930, Napoli – 2005, Rom) er en af de store italienske filmkomponister (med et sted over 200 filmsoundtracks), og én af de få, der lavede musik til italienske western-film, før Morricone lavede musikken til “A Fistful of Dollars” med instruktøren Sergio Leone. Og ligesom Morricone, arbejdede De Masi også ofte sammen med en af mine andre favoritter, guitaristen og komponisten Alessandro Alessandroni, som også komponisten i det allerførste afsnit i Audiodromens historie.
De Masis western-musik er væsentligt anderledes end sine samtidige western-filmkomponist kollegaer, ikke så eksperimenterende og markant som de andre, men tit er det med rytmiske guitarer, overdådige strygerarrangementer og ofte med Alessandronis kor, I Cantori Moderni.
Min introduktion til De Masi var gennem Lucio Fulcis “New York Ripper”. Uden tvivl en af de mest groteske og spændende giallo-film, jeg har set. Soundtracket og filmens mange ekstreme scener hænger uløseligt sammen for mig. Og selvom det ikke er med på soundtracket, forestiller jeg mig altid en ond andenstemme, når jeg hører det.
Audiodromen er kompileret af Simon Tornby for Passive/Aggressive og sendes på The Lake Radio hver anden søndag kl. 21.00.
D for De Masi, Francesco – Audiodrome #26
00:00 New York One More Day – New York Ripper (Lucio Fulci, 1982)
02:46 Running Against the Time – The Big Game (Robert Day, 1973)
06:52 Bloody Sunset – Seven Dollars on the Red (Alberto Cardone, 1966)
09:07 Final Conflict – Lone Wolf McQuade (Steve Carver, 1983)
13:43 La Famiglia Omicidi – The Weekend Murders (Michele Lupo, 1970)
16:14 Tema di Johnny – Johnny Hamlet (Enzo G. Castellari, 1968)
18:23 Fuga Dal Bronx Seq 03 – Escape From The Bronx (Enzo G. Castellari, 1983)
19:34 Seven Men, Main Titles – Renegade Riders (Enzo G. Castellari, 1967)
21:55 The Blue Boat – The Big Game (Robert Day, 1973)
23:52 Waiting for the Killer – New York Ripper (Lucio Fulci, 1982)