Back to Passive/Aggressive

ML Buch – Meditationer over grænseflader og sammensmeltende kærlighedsoplevelser (interview + mixtape)

 

Af Alexander Julin Mortensen, fotoserie af Stephanie Stål

 

ML Buch udgav for nylig sit debutalbum, “Skinned”, via københavnske Anyines. Albummet følger op på 2017-EP’en “Fleshy” og byder på 10 sange, der varierer mellem eksperimenterende jam, elektronik og mere traditionel sangskrivning. Fælles for sangene er en særegen intimitet og nerve, der vækker mindelser om bl.a. danske Cæcilie Trier (CTM) og engelske Tirzah. ML Buch deler disses evne til at skrive musik, der både lyder enormt privat og samtidig dybt vedkommende og åben. “Skinned” fremstår derfor både som en modig blottelse og som en varm indbydelse til at lytte og erfare noget nyt og almengyldigt. Det kræver mod at skrive kærlighedssange, fordi de så let kan forfalde til trivialiteter og uvedkommende klichéer. ML Buchs musik er ikke i nærheden af dette.

Her følger et interview med ML Buch, akkompagneret af et mix fra hende, og til sammen kaster de lys over “Skinned” og processen bag albummet.

Passive/Aggressive: Hvordan vil du karakterisere din skriveproces i arbejdet med “Skinned”?

ML Buch: “”Skinned” har taget udgangspunkt i en lyst til at have det sjovt og frit med at skrive musik. Jeg har før mest skrevet musik med traditionel opbygning, så det har været sjovt at prøve at udfordre det og tænke i at skabe forløb og rum, hvor melodier og hooks dukker op og fordufter igen. Jeg har en stor kærlighed til lyden af el-guitar, og på ”Skinned” har jeg primært arbejdet med guitarsimuleringer, guitarsamples og MIDI-konverteringer af et indspillet riff eller en bid af en ældre sang. Det materiale, der kommer ud af det, lyder ret kogt, men det er sjovt at forme det til noget nyt.”

 

P/A: Hvilke overvejelser ligger der bag albummets titel, “Skinned”? Hvordan relaterer den sig til albummets tematikker?

MLB: “Jeg har på en måde forsøgt at komme ind under huden, kroppens største organ, som er elastisk og ånder, registrerer smerte, varme, kulde og berøring, som passer på de indre organer, holder på kroppens vand og er grænseflade mellem det enkelte menneske og verden. Som en visuel side til albummet har jeg været på et svensk hospital, hvor jeg slugte en lille glaskapsel med et kamera i, som så rejste gennem hals, mavesæk og tarme og tog billeder undervejs. Det er nogle fascinerende og smukke rum, vi har indeni, med glinsende slim, folder, bobler og forskellige farver og overflader.”

P/A: Flere af dine sange synes at kredse om intimitet og virtuel fremmedgørelse. Er der en kulturel samtidskritik gemt i din musik?

MLB: “Jeg tror egentlig bare, at jeg forsøger at finde rundt i de her forskellige tilstedeværelser og iscenesættelser i både den fysiske og den digitale virkelighed. Hvis man som jeg er typen, der har mange følere ude hele tiden, så kan det være overvældende somme tider. Jeg prøver i hvert fald over for mig selv at tale min introverte side op. Den side, som sanser, observerer, fordyber sig i og forbinder sig med andre mennesker på en måske mere langsom måde.

Måske kan man sige, at jeg i arbejdet med at lave “Skinned” har reflekteret over, hvordan hud og skærme er grænseflader i intime rum og relationer. Det er spændende at arbejde med forhold som intimitet og distance, syntetisk lyd og organisk lyd, noget fyldigt, højstemt eller flabet og det blottede og ømme. Og så tager sangene udgangspunkt i forskellige sammensmeltede kærlighedsoplevelser og længslen efter den dybe forbindelse med et andet menneske.”

 

P/A: Hvad har været det mest lærerige ved arbejdet med dit album?

MLB: “Hvor sjovt, nervepirrende og vigtigt det er for mig at arbejde ud fra min intuition! Jeg øver mig i at have et nysgerrigt blik ud, blive påvirket og inspireret og samtidig have et varmt svøbe om det sted indeni, hvor idéerne risler og er helt mine egne og frie.

Derudover har jeg erfaret, hvor glad jeg er for at producere og mixe min egen musik og være supergrundig og nørdet med at skabe de helt rigtige klange og teksturer og placere de enkelte elementer i et lydbillede. Jeg har haft min ven Oliver indover til at være med til at producere nogle af numrene. Det har været virkelig lærerigt at få hans inputs også.”

P/A: Hvilken rolle har andre musikere spillet i dit arbejde med “Skinned”? Kan du pege på nogen, der i særdeleshed har inspireret dig (og i så fald hvordan)?

MLB: “Cæcilie Trier (CTM) er en stor inspiration pga. måden, hun bevæger sig mellem pop og mere abstrakt lyd på. Jeg har følt mig så heldig over at have været med på guitar ved et par af hendes koncerter, og der har jeg en følelse af, at materialet er frit, at det kan warpes og blive til nyt materiale, tage nye former og blive til nye sange og stykker musik. Samtidig væver der de her stærke melodier, forskellige fortællinger og perspektiver ind og ud. Derudover har jeg mødt nye inspirerende mennesker, som også elsker at skrive musik, på kompositionslinjen på Rytmisk Musikkonservatorium. Det har givet mig en form for netværk; det er virkelig rart, når man ellers er sådan lidt lone rider-agtig.”

 

P/A: “Skinned” akkompagneres af musikvideoer til fem af albummets sange. Hvad bidrager den visuelle side med til din musik, som du finder væsentligt?

MLB: “Jeg ser det som en naturlig del af det hele at udvide udtrykket i den visuelle verden også. Det allersjoveste og mest givende er at få en idé og begynde at arbejde på at realisere den, og så betyder det ikke så meget, om det er en idé til at bruge bestemt fysisk materiale, en lyst til at filme noget eller forsøge at beskrive en følelse eller situation med ord. I arbejdet med “Skinned” er der dukket forskellige objekter og elementer op i form af en drueklase, sol og træer reflekteret i syregul billak, fælge, en brynje og en hårbørste, som kunne ligne et våben, en citron med neglemærker, inlinerrulleskøjter og knæbeskyttere osv. Jeg ser tråde og sammenhænge mellem musik, ord og billeder, det hele er en del af samme proces og værk.”

P/A: Hvordan afspejler dit mix til P/A dine musikalske inspirationer i arbejdet med “Skinned”?

MLB: “Jeg har valgt forskellige numre ud, som er hjertemusik for mig. Der er bl.a. en liveoptagelse med Bo Diddleys band tilbage fra 1980’erne, hvor Peggy Jones spiller den bedste rytmeguitar på sin synthesizerguitar. Hun var den første kvinde, jeg hørte og så spille guitar, og jeg sad ofte som helt lille og så et VHS-bånd med præcis den optagelse på weekendbesøgene i Næstved hos min far. Der er også et nummer med Joni Mitchell, som er så fantastisk en sangskriver og guitarist, og så er der et af de første MIDI-numre, som Frank Zappa komponerede og udgav i 1986. Der er musik af Brandy, Madonna og Seal, en bassolo af Jason Newsted, Metallicas ex-bassist, et smukt nummer med Jomfru Ane Band, ekstra bastakes fra “Skinned”-albummet og et korværk skrevet af Morten Lauridsen. Alt sammen musik, som inspirerer mig, og som får min brystkasse til at udvide sig.”

Trackliste:

00:00  While You Were Art II – Frank Zappa
03:38  Fanfare – Liturgy
06:00  bassolo live – Jason Newsted (ex-Metallica)
07:20  Do You Know What You Have – Brandy
10:28  Don’t Tell Me – Madonna
15:10  Human Beings – Seal
19:37  Come In From The Cold – Joni Mitchell
26:46  Bo Diddley m. Peggy Jones på rytmeguitar live i Stockholm engang i 80’erne
30:12  Up Er Mei – James Taylor
34:00  ekstra bastakes (Johan Polder) fra “Skinned”-albummet – ML Buch
34:56  I am Weary, Let Me Rest – The Cox Family feat. Suzanne Cox
38:15  Sang omkring midnat – Jomfru Ane Band
43:15  O Magnum Mysterium: O Magnum Mysterium – Morten Lauridsen, Chamber Choir of Europe

 

Info: ML Buchs debutalbum, “Skinned”, udkom via Anyines i juli.

Back to Passive/Aggressive