Aerosol – Snurrende synth-svingninger i nyt dybdeperspektiv (premiere)
Af Mikkel Arre
Gennem de seneste år har Rasmus Elm Rasmussen indspillet og optrådt med så vidt forskellige bands som Faust, F.E. Denning Descension Orchestra og Øresund Space Collective. Kendetegnende for dem alle – og for Causa Sui, som han er en fast del af – er det, at lydbilledet ofte er så mættet og hektisk, at Rasmussens synthesizere er svære at skelne. Siden 2001 har han udsendt soloudgivelser under navnet Aerosol, og selv om han her har været alene og fri for at blive overdøvet, har også hans lavmælte og harmoniske electronica sine steder fremstået lidt anonym. Men det er det slut med på hans nye og tredje album, ”Leave”, som Passive/Aggressive holder snigpremiere på i denne uge.
Det lyder måske banalt, men et af plusserne ved ”Leave” er, at der er kommet mere bund i Aerosol-kompositionerne. Der er simpelthen mere fylde i musikken, hvor stribevis af synths og guitarlinjer snirkler sig ind og ud mellem hinanden. Hvor 2009-albummet ”Airborne” bar præg af en sløret shoegazeræstetik, lægger ”Leave” sig betydeligt mere op ad de mest synthdrevne dele af 70’ernes tyske krautmusik. Rytmebunden kører urokkeligt i cirkler, mens synthesizerne suser, glimter og blipper. I numre som ”Reach” og ”Real” tilføjer han endda enkle, ringende guitarlinjer, som fører tankerne i retning af både Ashra og Emeralds i deres allermest melodiske hjørne.
Det klæder Aerosol at tage et skridt væk fra underspilletheden og lade især synthmønstrene træde frem, så lydbilledet får en anden dybde og spændvidde end hidtil. Der er stadig ingen store armbevægelser over projektet, men på ”Leave” træder Rasmussen ikke desto mindre i karakter som solokunstner.
Info: ”Leave” udkommer på n5MD tirsdag d. 5. maj og kan indtil da høres via SOUNDS.
Note: Rasmus Elm Rasmussen har tidligere bidraget til P/A ZINE #4.