Passive/Aggressive

Clarissa Connelly – Fremtidsspekulerende popmusik

Blog February 13 2016 ClarissaConnelly

Af Theo Nymark – foto: Steffen Jørgensen (photo.stffn.dk)

Et af de seneste udspil fra båndselskabet Brystet fra Århus, og én af de spændende oversete debutudgivelser fra 2015, kommer fra Clarissa Connelly.

Clarissa Connelly bevæger sig i en tvetydig stemning og formår i den grad at berolige lytteren med et moderne elektronisk take på klassisk singer/songwriter-kultur. Det interessante ved Connelly er hendes varme harmoni samt hendes futuristiske måde at føre synthesizere og elektroniske trommer ind i et miljø, som normalt er domineret af akustisk guitar. Synthesizeren fremstår monumental, og trommerne er underspillede i en balanceret perfektion, muligvis inspireret af kunstnere som Grimes og Julia Holter. Ligesom dem forener Connelly teknisk dygtighed med nytænkende visioner for musikproduktion. Hendes vokal udstråler en drømmende melankoli a la Mazzy Star – og nogle ville måske være tilbøjelige til at kalde denne bølge af fremtidsspekulerende popmusik for en slags ‘anden bølge’ af new wave.

Hendes debutudgivelse, “Come In Roses”, tager lytteren med på en bevægende tur gennem forskellige kompositioner. De mere rytmiske sange komplementerer de mere svævende, og i et hav af efterklang fungerer de som en rigtig god kontrast. Clarissa Connelly forstår sig på at lade sig inspirere af en stil fra før vor tid og forbinde den til en ny produktion. Ofte er synthesizerens rolle i musik at fremstå som noget umenneskeligt og overjordisk, men på denne udgivelse fremtræder den mere som en varm tilføjelse, som har til formål at berolige os lyttere og måske også sangskriveren selv.

Info: Clarissa Connelly “Come in Roses” udkom i oktober 2015 på Brystet. Lyt hele båndet i SOUNDS-sektionen. (Redaktørens note: Alexander Julin er både tilknyttet Passive/Aggressive og Brystet, men har ikke været involveret i prioriteringen af denne artikel).