Gunner Møller Pedersen – Mageløs lydarkitektur uden for kategori, tid og sted
Det Glemte Guld – en serie af Mikkel Kongstad
Den danske filmkomponist, musiker og elektroniske pioner Gunner Møller Pedersens komposition “Stoned” er netop udkommet via Frederiksberg Records. Det er et mageløst og overvejende elektronisk lydværk i 2 satser, der blev udgivet på hans eget label Octopus i 1974 og desværre aldrig nåede langt nok ud og derfor forsvandt lidt i glemslen, indtil det for få år siden dukkede op på Youtube og begyndte at arbejde sig tilbage i folks bevidsthed. Dér hvor det hører til.
Netop dét med at høre til er nøglen her. Gunnar Møllers pioner-arbejde udgør en del af den danske elektroniske avantgarde i 60’erne og 70’erne, de akademiske kompositionsnørder, hvis lydundersøgelser var så tilpas ved siden af og forud for sin tid, at den måske i virkeligheden hører mere til i en tid, hvor vi er blevet lidt mere familiære med digitale abstraktioner og computere i det hele taget. Når pladen lyder lige så relevant og inspirerende i dag, så skyldes det i høj grad også Møllers evne til at skabe en så visuel og særegen lydarkitektur, som stadig her 40 år senere imponerer og overvælder på samme måde som eksempelvis arkitektoniske og nærmest overnaturlige konstruktioner som Gaudis La Sagrada Familia i Barcelona eller Påskeøernes overmenneskelige Maoi-statuetter som “Stoned” agerer lydside til. .
Vi er, efter min bedste overbevisning, i nærheden af det fænomenale lige her. Et auditivt fænomen, der eksisterer et sted mellem det håndgribelige, det organiske og det analoge, og så det elektronisk behandlede. Et på en gang abstrakt og håndgribeligt værk bestående af manipuleret og sært organisk bøjet elektronik parret med traditionelle instrumenter som trompet og klaver.
“Stoned” er oprindeligt en del af lydsiden til et dias-show med diverse skulpturer fra alverdens fjerne egne skabt af den amerikanske fotograf, Stuart Fox. Men Gunner Møller nåede også ud og spille med sin symfoni som et led i et nærmest proto-surround-sound-koncept med den vidunderligt ambitiøse titel, “Live Electronic-Ocophonic Panopticoncert”. Her skulle omkransende højtalere og 8-kanalers lyd sprede lyden ud og omslutte lytteren/publikum med al sin båndsløjfede flimren og levende varme.
Som elektronisk symfoni er den måske mest enestående kvalitet ved Møllers komposition dets anvendelse af analoge lyde fra blandt andet mellofon, trompet og klaver, der smelter sammen med de nøjsomt opbyggede lydskulpturer skabt blandt andet ved hjælp processerede båndsløjfer og feedbackloops af blandt andet karton og stål, der flaprer. Netop brugen af mere traditionelle instrumenter komplimenterer den elektroniske lyd og giver den en sær organisk varme og nærmest fysisk tekstur. Det gør, at man ikke bare kan mærke lyden. Man kan også træde ind i den og mærke den omslutte sig som en tåge af fremmedartet, nærmest sci-fi-agtig, men også imødekommende lyd, der tilbyder billeder af alskens fjerne og mageløse sten-skulpturer, der toner frem fra tågerne ved minimalt majestætiske markeringer fra en trompet. Disse markerer samtidigt værkets sekventielle opdeling og subtile overgange mellem de respektive skulpturer fra Stuart Fox’ dias-show, værket er skabt i relation til. Men nøglen er her; du behøver ikke at have adgang til Fox’ dias-show for at se skulpturerne for dig, dertil har Gunner Møllers komposition på forunderlig vis skabt en gensidigt komplimenterende lydside, således at musikken i selv skaber billeder af mystiske statuetter og eksotiske skulpturer ved hjælp af flimrende lag af lyd, der hvirvler ud og ind ad sig selv og derigennem former konturer af aparte artefakter og naturlige forekomster.
“Stoned” bevæger sig i slipstrømmen på den europæiske, elektroniske avantgarde fra 60’erne og den banebrydende arbejde fra navne som Karl Heinz Stockhausen, Daphne Oram og Delia Derbyshire, men musikken har en varme og nærmest åndelig kontemplation over sig, der gør at albummet i høj grad også kan siges at bidrage med noget af det allertidligste ambient og new-age musik, og faktisk går forud for definerende værker fra ambient- og new-age-pionerer som Steven Halpern (“Spectrum Suite”), Kitaro (“Silk Road”) og Brian Eno (“Discreet Music”). Samtidig er Møllers blik for det visuelle og det narrative i en komposition helt central for at “Stoned” som værk synes at ophæve tid- og stedfornemmelsen og i stedet sender lytteren ud på et nænsomt skvulpende hav, hvor det eneste, du kan mærke, er billederne af skulpturer og statuer, der passerer for din nethinde undervejs på rejsen, hvor uhyggen (nærmest som en kommentar til den post-hippie-æra/Vietnamkrigstraumatiserede samtid) lurer mellem lydtågerne, men aldrig springer frem og forstyrrer med al sin afgrundsdybe rædsel. Det er samtidig denne ophævelse af tid og sted, der løfter værket ud af de traditionelle kredsløb og koder, som vi normalt forstår musik – og musikhistorien – igennem. Dét sammenholdt med en komplet egenrådig weirdness, ikke-emulerende og tidløs lyd gør, at “Stoned” passer lige så godt ind i i 1974, som det gør i 2017 og garanteret også vil gøre det i 2050.
Gunner Møller er udklækket fra den spirrende kompositionsscene centreret omkring Musikkonservatoriet i Århus i 60’erne, hvor ligesindede som Fuzzy, Jørgen Plaetner og Else Marie Pade, samt undervisere som Bent Lorenzten og Pelle Gudmunsen-Holmgreen inspirerede og motiverede Møllers arbejde med og udforskning af de banebrydende lydmanipulationer og elektrisk ladede kompositionsformer, som båndoptageren og båndmaskinen tillod.
Møller er måske allermest anerkendt/kendt for sine ikoniske soundtracks til Jørgen Leths “En Forårsdag i Helvede” og “Stjernerne og Vandbærerne” og desuden for at levere soundtrack til et par Nils Malmros-film, men ved siden af det finder du blandt andet det monstrøse projekt “Et Lydår”, der på 6 LP’er skildrer alle årets måneder med en dertil designet lydside til hver måned. Og så finder du altså nu “Stoned”, der endelig er tilgængelig på vinyl og klar til at forbløffe med et mageløst og tidløst udtryk, der eksisterer frit i krydsfeltet mellem elektronisk avantgarde, eksperimenterende kompositionsmusik, new-age, ambient og – som Møller også selv insisterer på – lyd, der er “uden for kategori”.
Uanset kategori bekræfter “Stoned” dog Gunner Møllers helt nødvendige plads i musikhistorien som en af de store elektroniske pionerer.
Info: “Stoned” udkom oprindeligt i 1974 og er netop udkommet via Frederiksberg Records på vinyl. I forbindelse med pladeudgivelsen vil der blive afholdt pladereception med afspilning af pladen fra de originale bånd, plus der vil være portrætsamtale med Gunner Møller på DKDM.