Passive/Aggressive

Heathe – Buldrende gravrøst fra det høje nord

Blog May 15 2019, af mikkelarre

Heathe ”On the Tombstones; The Symbols Engraved” (Wolves and Vibrancy, 2019) – anmeldelse af Daniel Niebuhr

Det sker måske en lille håndfuld gange om året, at jeg for alvor bliver begejstret over en dansk udgivelse. Men det hænder alligevel, at der bare begås dén ene EP eller dét ene album, der i dansk målestok virkelig føles både autentisk og dybt beundringsværdigt – og derudover indeholder stor international appel.
”On the Tombstones; The Symbols Engraved” er sådan en plade.

Siden 2016-debutudgivelsen ”Demo Tape” er Martin Pales aalborgensiske enmandsprojekt vokset til et otte mand stort, omfattende psych/doom/noise-sammensurium af medlemmer fra bl.a. Get Your Gun, Døde Blomster og Kogekunst. Og hvor ”Demo Tape” præsenterede Pales visioner for og ambitioner med Heathe, fremviser ”On the Tombstones; The Symbols Engraved” fuldt ud det buldrende monstrum, de otte musikere under Pales ledelse havde potentiale til at kreere.

Resultatet er et 38 minutter langt nummer, hvis sortmalede melankoli kryber ind i sindets allermørkeste afkroge, og hvis indestængte raseri og vrede skubber sig helt ud i fingerspidserne. Men selvom ”On the Tombstones; The Symbols Engraved”jo “bare” er ét nummer, føles det i langt højere grad som ét sammenvævet værk inddelt i tre kapitler, der gradvist stiger i både sindsstemning og intensitet, og som på intet tidspunkt føles kedeligt.

Den første del, som fylder mere end halvdelen af den samlede spilletid, er den klassiske doomkomposition; ond, tung og slæbende, mens Pales klagende røst – i kamp med hvinende guitarer og jamrende hornarrangementer – hyler som nordenvinden i baggrunden. Lidt over et kvarter inde halveres taktslagene, og kort efter går vi sågar over i 3/4, mens der afviges blot en smule fra den stringente doomstruktur. Det tvinger lytteren ud af den trancetilstand, man ellers havde brugt det seneste kvarter på at indfinde sig i, og er samtidig med til at give nummeret en noget anden dynamik.

Det føles nærmest, som om Heathe søger at forberede lytteren på den øgede intensitet i det følgende akt, som efter et kort, ambient intermezzo skærer igennem den tiltagende stilhed med flere minutters kaskade af repetitive, skramlende anslag, der industrielt og nærmest militant marcherer hensynsløst fremad og alligevel ingen vegne.

Imidlertid har Heathe gemt det mest indbydende til sidst i en nærmest Swans-klingende kulmination, hvor en pulserende bas synergisk fører an sammen med bjælder, trommer og tamburin, før støjhelvedet bryder løs omkring Pales gennemskærende vokal. ”Do you believe / In God / And his will / And his power?” skriger han, mens hvad der føles som titusinde forskellige guitarspor mudrer sig sammen i et kakofonisk klimaks, der aldrig bliver for altomfattende over det groove, resten af orkesteret holder fast i omme bag støjmuren.

Det er her, Heathe så afgjort fremstår bedst; når de fleste tøjler synes at blive sluppet, og når man for alvor bliver væltet bagover af det monumentale soniske angreb, bandet indiskutabelt besidder evnerne til at skabe. Og når/hvis ”On the Tombstones; The Symbols Engraved” får en efterfølger, er det forhåbentlig lige præcis med udgangspunkt i dette overvældende crescendo, at Heathe fortsætter deres musikalske færd.

Info: “On the Tombstones; The Symbols Engraved” er ude via Wolves and Vibrancy. Heathe spiller i Aarhus 30. maj (RSVP), København 31. maj (RSVP) og Aalborg 1. juni (RSVP).