Kasper Marott – Uhøjtidelige og ekstatiske klubbangers
Kasper Marott, “Fantasy” (Axces, 2023) – anmeldelse af Andreas Korsgaard Rasmussen
Jeg solgte Functions Incubation til en pladebutik den anden dag, og fik kommentaren “den slags får vi godt nok meget tilbudt af for tiden” med på vejen. Dels var der for det første mere af samme skuffe i min egen bunke, men derudover tog jeg det som et tegn på, at den grynede og monokrome industrialtechno fra 10’erne er ved at være endegyldigt på vej ud af både klubberne og af folks bevidsthed. Og måske det også er på tide at genrens temmelig uniformerede machosortsyn, tematiske overbygninger af tvivlsom filosofisk konsistent karakter, mandlige kunstnere med kvindelige kunstnernavne og umotiveret voldeligt eller torturpornografisk billedmateriale, får en lille pause. Shock-and-awe virker nu engang bedst når overskridelsen også er en overraskelse – men det er en anden og længere historie.
Denne anekdote blot for at sige at hvor industrialtechnoen, som i hvert fald for undertegnede var den altoverskyggende afart af dansemusik i hele sidste årti, var ekstremt begrænset af genrekonventioner der gennemsyrede alt fra produktion til artwork og kunstnernavne, så er Kasper Marotts tilgang og ærinde på Fantasy, der er udgivet på hans eget Axces Recordings, den diamentralt modsatte. Ikke at den virker rodet eller som om grænseløshed har været et tema i tilblivelsen, men snarere fordi den er drevet af et væld af idéer og indfald før noget andet. I lighed med andre i samme generation af danske elektroniske musikere er inspirationen fra trance tydelig og uomgængelig – men Marott går stort set uden om genrens normalvis tårnhøje hastigheder, og i stedet er det især dens overvældende melodiøsitet der gennemsyrer EPen, som er lige så underholdende, farverig og legende, som titlen Fantasy – og det nuttede og Pokemon-refererende artwork – antyder. De antyder også, sammen med titler som “Never Ending Story”, at det er dansemusikkens eskapistiske element, der er skruet op for her – og det er fra start til slut en kæmpe glæde at blive mindet om, hvorfor man egentlig kunne lide klubmusik i første omgang, og hvor grundlæggende sjov og ekstatisk den kan være, især når den ikke tager sig selv alt for højtideligt. Hvis man kan sidde igennem bare pladens to første numre, “Eagle Eyes” og det fantastisk betitlede “Klokkeblomst, I’m Calling You!” uden at have et bredt smil tværet tværs over krydderen ved endt lytning, så bør man nok spørge sig selv, hvad man egentlig går og laver med sit liv.
På samme måde som Wolfers lægger Marott også sine helt egne snit gennem den elektroniske musiks historie
Marott minder måske lidt om Danny Wolfers (Legowelt m.fl) i sin uhøjtidelige og melodiske blanding af italo, house, techno, acid og synth pop. På samme måde som Wolfers lægger Marott også sine helt egne snit gennem den elektroniske musiks historie, og henter inspiration og idéer i snart sagt alle afarter af den, også de mindre smagfulde, uden skelen til rigide genrekonventioner og drevet af en enorm musiknørdet glæde. Således både på Fantasy, men også på kæmpehittet fra 2018, “Keflavik”, som med god grund var komplet umuligt at komme udenom den sommer (og du godeste hvor er det dog, her ved genlyt, en gigantisk banger), og Kasper Marott har siden da spillet rutinemæssigt på europas største og bedste klubber.
Der var engang, inden København blev berømt for sin særlige hurtige technoscene, hvor det var en begivenhed hver eneste gang en lokal blev booket på Berghain (en slags undergrundsmusikækvivalent til begejstringen over at en dansker blev opkøbt af en stor fodboldklub eller vandt en etape i et Grand Tour-løb) men efterhånden er den danske scene så solidt cementeret som en naturlig del af det internationale miljø, at lokalpatriotismen nærmest føles overflødig. Ikke desto mindre er der dog mere end god grund til at trutte med hornet for Kasper Marotts Fantasy, som er en gennemført inspireret opvisning i opløftende klubmusik, der nok er både virtuos og begavet med et stort musikhistorisk overblik, men som først og fremmest bare er kæmpe, kæmpe good times.
Info: Fantasy udkommer i dag på Axces Recordings.