Passive/Aggressive

Kvartalets bedste sange #4 – High-school-mobning, diset queer-r’n’b og qawwali

Blog January 2 2017 , af mikkelarre PAN-73-Yves-Tumor-Serpent-Music-_-cover-950x530-1475233978

Kvartalets bedste sange – udvalgt af Adam Thorsmark

Fire gange om året samler jeg ud fra fuldstændig subjektive kriterier op på de bedste nye numre fra ind- og udland (samt en enkelt perle fra gemmerne), som har sat det tydeligste præg på mig i det forgangne kvartal. Et miskmask af både oversete og mere kendte sange med én rød tråd: ren kærlighed til det, der har gjort størst indtryk. Her er mine højdepunkter fra det sidste kvartal af det år, der lige er sluttet.

Luke Temple: “The Case of Louis Warren”
2016 mistede (bl.a.) en stor historiefortæller i Leonard Cohen. Heldigvis findes der en gut som Luke Temple, nok bedst kendt som ene halvdel af (og sanger i) det uforståeligt oversete psychpop-band Here We Go Magic. På sit seneste solobalbum, ”A Hand Through the Cellar Door”, har Temple skåret instrumenteringen helt ind til benet, og folk-balladen ”The Case of Louis Warren” er perleeksemplet på denne simple tilgangs store effekt. En smågenial melodi repeteres over små otte minutter, mens Temples sarte stemme elegant formidler historien om high-school-mobberen Louis Warren, der får vendt på hovedet efter en fatal bilulykke.

Yves Tumor “Dajall” (og “The Feeling When You Walk Away”)
Ikke rigtig r’n’b, ikke rigtig pop, ikke rigtigt hypnagogisk eller elektronisk musik. Det er svært at sætte Yves Tumor i bås, hvilket gør albummet ”Serpent Music” (ude nu på PAN) til en virkelig herlig størrelse at dykke ned i. Yves Tumors største musikalske vendepunkt var Throbbing Ghristle, og selv begyndte han for alvor at lave musik som en del af Mykki Blancos ’C-ORE’-projekt. På debutalbummet lurer Dean Blunts mystiske loops og disede sangstrukturer samt Arcas hypnotiserende produktioner i kulissen, men udtrykket er alligevel helt hans eget. Sammen med Serpentwithfeet vidner Yves Tumor om, at sort, eksperimenterende queer-musik nok aldrig har været så interessant, som den er nu.

Horse Lords: “Bending to the Lash”
Indrømmet, dette nummer er mere end et halvt år gammelt, men nu er december bare måneden, hvor man opdager hidtil oversete album fra tidligere på året. Baltimore-bandet Horse Lords’ ”Interventions” er et af dem. En free-jazzet og til tider ørkenblueset version af Battles, bedst eksemplificeret på sangen her.

Mitski: “I Bet On Losing Dogs”
Også denne sang har flere måneder på bagen, men at den først opdages nu, er kun helt perfekt timing til de deprimerende og grå vintermåneder. Bevares, Beach House har da ikke levet forgæves, men jeg skal virkelig granske hukommelsen for at finde ud af, om de har skrevet noget lige så rørende. Velsagtens den smukkeste klagesang fra pop-året, der gik.

Shelf Life: “Ready Freddy”
Hvis du er stødt på Scotty Leitch før, har det nok været i rollen som guitarist i Alex G. Men han har faktisk også gang i en fin, relativ uopdaget karriere under navnet Shelf Life. På sit tredje album, “Spirit Bear”, lyder han både som Elliot Smith, Pavement og ung Beck – og i sangen “Ready Freddy” faktisk som alle tre på én gang. Skeletmaskerne og det voluminøse akustiske riff bringer da også tankerne hen på “Loser”, og det er sgu ikke det værste sted, man kan havne.

Alex Izenberg: “To Move On”
Forrige år var Tobias Jesso Jr. med til at give nyt liv til den traditionelle piano-mand med sin Harry Nilsson-hyldende debut. Alex Izenberg tager soft-rock-têten videre med afstikkere til mere soulet kammerpop, som har fødderne solidt plantet i 70’erne, men samtidig hidkalder 00’ernes Man Man og Department of Eagles.

… og til sidst, en fra gemmerne:

Faiz Ali Faiz, Chicuelo, Miguel Poveda: “Allah Hu”

De sidste par år har jeg opdaget og fået umådelig stor optur over pakistansk sufi- og qawwali-musik, ikke mindst Abida Parveen og Nusrat Fateh Ali Khan (også kendt som kongen af qawwali). “Allah Hu’ er en af de mere kendte sange, hvis tekst kan spores mange hundrede år tilbage, og i denne video (jeg ikke aner hvornår er fra) fortolkes sangen af qawwali- og flamenco-musikere. Kombination får simpelthen gåsehuden til at pible frem.

Andre opturssange:
JJ Doll: “You Come First”
Eerie Glue: “Pipe Dream”
Neurosis: “Fire is the End Lesson”
Jenny Hval: “Female Vampires”
Soft Fangs: “Birthday”
Mommy: “No More Fathers”
The Meltaways: “Flight”
Daniel Bachman: “The Flower Tree”
Grouper: “I’m Clean Now”
Amnesia Scanner (ft. Colin Self): “AS Brieth”