Randomize – Industriel-tropisk parring af musique concrete og new jack swing
Det Glemte Guld – af Mikkel Kongstad.
Ugens album kommer fra spanske Eugenio Muñoz aka. Randomize, hvis solo-album, “¿Como Se Divertirán Los Insectos?” fra 1986 blev genudgivet sidste måned via Equilibrio. Equilibrio er et datterselskab til Damián Schwartz and José Cabreras pladeselskab A Harmless Deed, der er dedikeret til udgivelser i feltet mellem house-musik og elektronisk avantgarde. Denne forbindelse er næppe tilfældig, og selvom der ikke er meget Chicago-house eller IDM over Randomize, så tilbyder “¿Como Se Divertirán Los Insectos?” nye muligheder for at forstå hele landskabet mellem avantgarde, musique concrete og house.
Vi lever i en tid, hvor vi, via en opblomstrende genudgivelseskultur, lærer nye ting om fortidens musikalske bedrifter, der rækker langt ud over de gængse fortællinger og musikalske revolutioner, som vi normalt støder på. En tid hvor musikhistorien på flere måder bliver horisontal og tilbyder nye måder at forstå nutidens musik i forhold til datidens, og genudgivelseskulturen er samtidig med til at åbenbare nye musikalske veje og territorier at videreudforske for samtidens musikere. Kredsløbet optimeres, om man vil. Men det betyder også, at vi bliver nødt til at genoverveje alt, hvad vi overhovedet har lært om sammenhænge i musikhistorien. Alt dette blot fordi vi i stigende grad introduceres for musikalske eksperimenter og unikke lydsammensmeltninger, der indtil for få år siden var forbeholdt de få, der havde adgang til disse unikke udgivelser, der altså nu bliver genoptrykt og introduceret for en bredere masse.
Ugens album er et af den slags album. Og I måtte endelig rette mig, hvis jeg tager fejl, men indtil jeg blev bekendt med ugens album, så havde jeg altså ikke meget kendskab til en verden, hvor industriel-tropiske lydritualer opererede i spændingsfeltet mellem mørk ambient og new jack swing. Er der et møde mellem Brian Eno og Teddy Riley, der har fundet sted, uden at jeg er blevet fortalt derom?
Nå, men lidt mere konkret om ugens album; Randomize er Eugenio Muñoz, der var producer og medlem af denne spanske industrialgruppe Mecanica Popular. Muñoz, der fordrev tiden som tekniker og producer i det Madrid-baserede Trak-studie, udsendte i 1986 albummet “¿Como Se Divertirán Los Insectos?”, hans eneste kendte soloudgivelse. Det er et album, der tydeligvis bygger videre på Mecanica Populars industrielt-klingende beat- og avantgardistiske synth-manipulationer inspireret af musique concrete, men med Randomize tilføjer Muñoz en mere tropisk signatur, der skinner igennem på såvel albummets mere uptempo numre som på den ambiente del af pladen.
Randomizes album synes at fungere i forlængelse af såvel Craig Leons dystopiske elektro-mutationer og Brian Eno/David Byrnes third world-eksperimenter på “My Life In The Bush of Ghosts”, men tilføjelsen af tropisk klingende orchestra hits (eller orchestra stabs) og syntetiske roto-tammer synes flere steder at pege mod den new jack swing-lyd, vi senere skulle se forfinet og gjort til en pop-sensationel signatur hos den legendariske producer, Teddy Riley, der, for de fleste, er synonym med new jack swing-lyden.
Ugens album, “¿Como Se Divertirán Los Insectos?” viser os vejen mellem slut-70’ernes og start-80’ernes altruistiske og dystopiske electro-manipulationer, musique concrete, ambient, 90’ernes new jack swing og nutidens future world-funk a la Bruce Smear. Og hvem skulle vide, at den vej blev grundlagt i et post-fascistisk Spanien anno 1986 af en mand med lidt for meget tid på hænderne mellem diverse tjanser som studietekniker og kvarttidsprofessional industrial-manipulator?
Info: “¿Como Se Divertirán Los Insectos?” (1986/2017) er netop genudgivet på vinyl af Equilibrio.