Microphones genudgiver fem hovedværker
Det er snart ti år siden, at Phil Elverum skiftede navnet på sit enmandsband fra The Microphones til Mount Eerie, hvilket -hvis noget- blot markerede at et i forvejen indadvendt og obskurt projekt blev marginalt mere indadvendt og obskurt. Elverum arbejder nu primært ud fra sit eget selskab P. W. Elverum and Sun, der udover plader også udgiver og distribuerer bøger, kombinerede bog- og pladeudgivelser og sælger Elverums egne stemningsmættede fotografier. Alt Elverums arbejde er rodfæstet i en næsten sygelig men dybt betagende fascination af naturen omkring hjembyen Anacortes i Washington, som i det her tilfælde virker som dét samlende punkt i et musikalsk udtryk, der er ligeså svært at fastholde genremæssigt i lo-fi som i folk som i et-eller-andet metal.
I 2012 gjorde Phil Elverum, under sin Mount Eerie paraply, sig bemærket med to uafhængige men konceptuelt forbundne albumudgivelser, Ocean Roar og Clear Moon samt en 7” med en kondenseret udgave af samtlige numre fra begge plader mixet sammen til ét. Uden at hvile på nogen som helst af de bær, der gror i skovene omkring Anacortes fortsætter Elverums hjemmebaserede pladeværksted så nu udgivelsesfesten med en storstilet serie af vinyl genudgivelser i 2013, med fem albums, der alle er tilbage fra da Elverum udgav under navnet The Microphones.
Song Islands skyder serien i gang 5. marts efterfulgt af Don’t Wake Me Up, It Was Hot We Stayed In The Water, The Glow Pt. 2 og Mount Eerie slutter serien af den 20. august. Alle udgivelser udkommer med nyt artwork, medfølgende plakater og andre overraskelser.