Click Festival – At invitere ekstremerne ind i værftshallerne
Af Simon Christensen
I denne weekend starter den femte udgave af Click Festivalen i Helsingør, og mere end nogensinde arbejder arrangementet med ekstremiteterne. Først og fremmest ved at kuratere et benhårdt musikalsk program af noise-, techno, ny pop, lydkunst og kompositionsmusik i samarbejde med bl.a. Mayhem, Posh Isolation, Yoyooyoy og Escho, men også ved at insistere på, at musikfestivalen skal afholdes som et 24-timers event på Kulturvæftet i Helsingør.
I år er der som udgangspunkt to større nyheder. For det første bliver der væsentligt mere værft end kulturhus, idet størstedelen af koncerterne flyttes over i det tilstødende tidligere skibsværft. Her har der de tidligere år primært været workshops og (teknokratiske) kunstinstallationer, men har med stort held præsenteret enkeltstående koncerter f.eks. med Søren Kjærgaard på solopiano og med Homies. Rummet er stort, og hvis arrangørerne også får styr på akustikken, så tegner det til at blive en forfriskende justering ift. tidligere år. Dark Matters står for de overordnede visuals i hele bygningen.
Den anden del består i, at Click i år har taget de tidligere to-tre dages musikprogram og lagt det ind i en +24 timers musikmarathon fra lørdag middag til søndag eftermiddag kl. 14. Netop denne ændring har været et omdiskuteret emne: ”At køre i 24 timer i streg lyder måske ekstremt, og det er også meningen. Vi har forsøgt at arbejde med en underspillet dramaturgi i planlægningen, så vi indholdsmæssigt starter i den tunge ende og splitter eventen op i forskellige muligheder, efterhånden som vi skrider ind i natten og efterfølgende ud på morgenen”, fortæller festivalbooker Georg Rasmussen.
Hvis du skal på Click Festival og ikke har planlagt, hvad du skal høre endnu:
I den udfordrende ende af skalaen finder man instrument-orienteret avantgarde. Start med den amerikanske komponist/kunstner Ellen Fullman, som i 1981 opfandt The Long String Instrument – et 30 meter langt strengeinstrument, hvis levende symfonisk lyd har linjer til mikrotonalitet, overtoner og droner. Fullman har opfundet en særlig notationsteknik til instrumentet og optræder sammen med cellisten Theresa Wong lørdag eftermiddag. Amerikanske Rhys Chatham har siden 70’erne har været med til at koble moderne komposition, minimalisme og kunstmusik med guitaren som instrument omkring No Wave- og experimental-scenen i New York (sammen med bl.a. La Monte Young, Glenn Branca og Sonic Youth). Han har været i Danmark relativt ofte og optræder også lørdag eftermiddag med danske musikere. Og kun nogle timer senere kan man opleve den den japanske noisegud Keiji Haino, hvis indflydelsesrige virke strækker sig over en lang række samarbejder, men altid med guitarens og støjens æstetik som omdrejningspunkt.
Også technoen er stærkt repræsenteret og pakket ind midt i natprogrammet. Der er techno af den gamle futuriske Detroit-skole i form af Underground Resistance, som var sidste tilføjelse til plakaten og hævede den del af programmet til et niveau, der også har præget festivalen alle de øvrige år. I samme timeslots finder man to øvrige aktuelle internationale navne: Chicago-producer Marquis Coopers svævende alter ego Svengalisghost, som spillede et forrygende livesæt på Distortion forrige år, og det tyske Objekt, hvis fantastiske debutalbum “Flatland” udkom på PAN i 2014.
På programmet finder man tro mod de seneste års Click Festival også skrap europæisk noise, der fint balancerer programmet i forhold til æstetikken hos amerikanske techno-ditto. Bl.a. den vilde franske musiker og performancekunstner Jean-Louis Costes, som bl.a. var med i filmen “Irreversible”, men er mere kendt for fæces-, dildo- og andre explicitte performances; norske The Sons of God med Leif Elgren og Kent Tankred; og den spanske industrial-gruppe Esplendor Geometrico, der har eksisteret siden start-80’erne. For første gang i et par år er der også dansk koncert med Damien Dubrovnik, hvis medlemmer, Loke Rahbek og Christian Stadsgaard, de seneste fem år har drevet Posh Isolation og kraftigt intensiveret miljøet for den slags musik i København.
Info: Click Festival Live finder sted den 16.-17. maj (RSVP). Musikprogrammet tæller Mad Professor & Lee Scratch Perry (JM), Underground Resistance (US), Ellen Fullman (US), Keiji Haino (JP), Svengalisghost (US), Delroy Edwards (US), Esplendor Geometrico (ES), Rhys Chatham (US), Evol (ES), Olivia Block (US), Jean-Louis Costes (FR), Marching Church (DK), CTM (DK), Synd & Skam (DK), Small White Man & FOS (DK), Damian Dubrovnik (DK), Micha Pavlovski (DK), Ke/Hil (DE), Mono Junk (FIN), Lustmord (UK), Objekt (DE), We Like We (DK), The Sons of God (NO), Silicium (DK), I love PowerPoint (DK), 2000F (DK), Hockeysmith (UK).