Der er jazz i (næsten) alt – Passive/Aggressives anbefalinger til Vinterjazz 2025

I dag begynder årets udgave af Vinterjazz. Med et omfattende program af koncerter på tværs af adskillige danske byer præsenteres både mere konventionelle navne og eksperimenterende grupper og solister inden for jazzen – og måske også meget mere end dét?
For hvor er egentlig det jazzede i GBs alternative popmusik, Damkapellets kollektivistiske kompositionsmusik eller Slim0s take på grunge- og doomrock?
Med årets program stiller Vinterjazz endnu engang spørgsmål til – intentionelt eller ej – hvad jazzens essens består i. Programmet er en kærkommen indbydelse til at reflektere over, hvad vi overhovedet skal stille op med de mange genreprædikater og en eventuel fælles forståelse af dem – og ikke mindst til at opleve nye stemmer inden for de danske såvel som internationale musikscener. Også selvom det i flere tilfælde er nærliggende at konkludere, at bookingerne har minimalt med jazz at gøre, lige meget hvordan man vender og drejer spørgsmålet.
En række af Passive/Aggressives skribenter og redaktion deler her ud af deres anbefalinger til årets program med et alsidigt udsnit af koncerter, både indenfor og udenfor hvad man almindeligvis forbinder med jazzen – selv i bred forstand.
Alexander Julin Mortensen

Damkapellet & Sono Figure Society + Ruiz/Rüegg
Damkapellet er intet mindre end et dynamisk komponistkollektiv, der har som formål at opføre nye værker af komponister, som definerer sig selv som kvinder, non-binære og transkvinder. Det musikalske kollektiv består i dag af 15 musikere og komponister, der både som solister og i forskellige andre konstellationer har været med til at præge scenerne inden for ny kompositionsmusik i Danmark i senere år (ingen nævnt, ingen glemt). Til arrangementet spiller 5 af medlemmerne et nyt bestillingsværk sammen med den københavnske gruppe Sono Figure Society. Derudover præsenterer Vincent Yuen Ruiz og Xaver Rüegg et fælles værk for kontrabas.
15.februar kl. 20.00 i Koncertkirken, København.
Lil Lacy
Den dansk-amerikanske musiker og komponist Lil Lacy er gennem årene blevet en etableret stemme indenfor den nye kompositionsmusik i Danmark, og hendes værker kendetegnes ofte ved at sammenblande forskellige medier og genrer. Forvent nysgerrig musik, der på sin egen facon adresserer og stiller spørgsmålstegn ved vilkårene i vores samtid.
19. februar kl.19.00 i Villa Kultur, København.
Don’t Look Back
Pladeselskabet m.m. Don’t Look Back er på relativt få år blevet garant for udgivelser, der skubber til – hvis ikke fuldstændig udvisker – de genremæssige kasser, som mange ofte bevidst eller ubevist kategoriserer musik ud fra. Med deres egne ord har de til formål at skabe en dialog mellem kunstneriske udtryk ud fra et ‘postgenreperspektiv’. Lyt selv til deres udgivelser på Bandcamp og bedøm – f.eks. deres seneste udgivelse med Alexander Schubert og NEKO3, som vi også anmeldte på Passive/Aggressive. Til aftenen spiller bl.a. Fei Nie og Xavier Bonfill.
26. februar kl. 19.00 på H15 Scene, København.
Mathias Schønberg
Gnom & Jonas Eika + Anders Vestergaard
Jeg så musikeren Gnom og forfatteren Jonas Eika optræde sammen i sommer på Øhavet Festival med keys, elektronik og ord. Det var en smuk udvidelse af oplevelsen af teksten, hvor musikken supplerede den og tilføjede en ny rumlighed. Spoken word og musik kan somme tider have svært ved at rigtigt at forene sig, men her sker der noget særligt. Anders Vestergaard optræder desuden med sin transcenderende trommekomposition Propeller.
21. februar kl. 20.30 på Jazz Club Loco / KLEIN – Karens Minde Kulturhus, København.

Slim0
Det fede, fede band Slim0, som hittede højt på P/A’s liste over mest værdsatte udgivelser i 2024 med Forgiveness, spiller albummet i en udvidet orkestral opsætning med Aase Nielsen (saxofon, keys og guitar), Agnete Hannibal (cello) og Johan Polder (bas), som alle har været med under skabelsen af albummet. Forvent alternativ rock og pastiche over rock, der på en gang er løst spillet og opfindsomt komponeret.
22. februar kl. 20.00 på ALICE, København.
Opica
Opica er Anders Bo Eriksens soloprojekt, som udkom på Perfumery Records (Sugar aka Nikolaj Jakobsens label) i 2021. Det er elektronisk musik varierende fra smukt bearbejdede akustiske klange til breakbeats og four-to-the-floor spillet live af en musiker, der også spiller cimbalom, tuba, trommer og meget mere, bl.a. med folk som Astrid Engberg og Anders Vestergaard. Han er vild.
26. feb kl. 19.30 på Jazzhus Montmartre.
Jon Albjerg Ravnholt

Bissesvinet
Bissesvinet tager med Vinterjazz rundt i hele landet og spreder hallucinatorisk kaosmagi. Sammensmeltningen af Bisse og Svin skete, efter den egensindige sanger gæsteoptrådte på det støjrockede jazzbands plade ‘Introducing Svin’ og fik ændret så markant på deres musik, at det sidste år udmøntede sig i et helt album: ‘Blodager’. Svin er alsidigt smadrende nok til, at deres musik kan virke vild og outreret på såvel metal- som hardcore- og jazzfestivaler, mens Bisses melodramatiske rocksange og ekstravagante scenepersonlighed har givet ham et stort publikum.
7. februar kl. 20.00 på RAV, Brøndby Strand; 13. februar kl. 20.00 på Huset i Hasserisgade Aalborg; 14. februar kl. 20.00 på Radar, Aarhus; 21. februar kl. 21.00 på Momentum, Odense; 22. februar kl. 20.00 på Hotel Cecil, København.
Hahn, Teller, Dyrnes
Det har sjældent været ligefrem kønt eller bare overhovedet ligefremt, når Jørgen Teller med sin guitar har sat sig for at nedbryde sangstrukturer og bygge en lyd op, som dem omkring ham efter forgodtbefindende måtte spille ind i. Til gengæld har det næsten altid været en intens og krævende oplevelse, der har udfordret konventionerne for, hvor baldret en lyd man stadig kan kalde rockmusik. I 2021 fandt han sammen med lapsteel-guitaristen Kristof Hahn, bedst kendt for sine lange, dronende forløb i Swans og i sit soloarbejde med en dekonstruktion af blues. Når de spiller deres udgave af mørkerock til Vinterjazz, bliver det sammen med cellisten Oda Dyrnes.
8. februar kl. 21.00 på Momentum, Odense.
Kristine Haffgaard

Øyunn
Øyunn befinder sig musikalsk i et viltert, genreanarkistisk grænseland. Hun har spillet med Efterklang og Niels Frahm, og hendes talent sammenlignes i anmeldelser ofte med den unge Björk. Men Øyunn er helt sin egen og møder publikum som en ustoppelig hvirvelvind, når hun rapper, synger og spiller trommer, skiftede mellem det uregerlige og det hudløst sårbare.
31. januar på ALICE, København.
OTOOTO
Lyden af jazzkvartetten OTOOTO er velklingende analoge synthesizere og fløjlsbløde horn. Det er mixet af lækre 70’er beats, neo-soul og legelystne improvisationer der gør deres lyd groovy og intuitivt appellerende.
15. februar kl. 20.00 på Radar, Aarhus.
Barbora Kovacova
Den slovakiske konceptkunstner, komponist, keramiker og digter Barbora Kovacova inviterer til en multisensorisk, stedsspecifik oplevelse, der lyder ret unik. Gennem to år har Kovacova optaget lyden af bistander. Ved at blande de summende, dybe frekvenser med minimalistisk elektronik og en barytonkomposition inviterer værket publikum med indenfor til en sonisk oplevelse, hvor lave vibrationer forplanter sig til kroppen via gulvet.
31. januar på RMC, København.
Martin Funder

Lars Bech Pilgaard
Folklórica er guitaristen Lars Bech Pilgaards album, der udkom sidste år. Albummet er en malstrøm af eksperimenter med strengeinstrumenter. Med strøget guitar, præpareret guitar, elektrisk guitar og banjo kaster Pilgaard sig frygtløst ud i improvisationer af futuristisk folkemusik. Folklórica er et fantastisk album, og en koncert med Pilgaard er en god vej ind i dets vindblæste og forunderlige univers.
31. januar kl.13.00, TRIO / EWII House, Kolding.
GB + Alba Akvama
GBs album Gusse Music er endnu et utroligt stærkt album fra 2024, og jeg er spændt på at se, hvordan albummets veludførte sammensmeltninger af pophooks og kassettebåndsloops folder sig ud live. Jeg var så heldig at se Alba Akvamas afgangskoncert på Rytmisk Musikkonservatorium i sommer, og det var tungt og dystert som en langsom og dyb Joni Mitchell. Jeg har glædet mig til at høre musikken igen lige siden.
28. februar 21.00 på ALICE, København.
Læs mere om koncerterne på jazz.dk.