Passive/Aggressive

Karen Juhl – Den vedkendte sårbarheds absolutte triumf

Blog September 20 2023

Karen Juhl – “Mother Tongue” (inklingroom records, 2023) – anmeldelse af Mimmi Bie. Artwork af Paw Poulsen

Tilbage i august udgav Karen Juhl en EP med to stærkt kontrasterende numre som forsmag på sit kommende debutalbum. Det fængslende, smukke nummer ”Bloodline” spillede op imod den hårdtslående ”Mother Tongue” og lukkede lytteren ind i et lydunivers præget af en skiftevis indadvendt skrøbelighed og et frembrusende, assertivt temperament. Fredag den 22. september udkommer albummet Mother Tongue, der udfolder projektet i sin fulde længde. Det spænder over otte numre, der på forskellig vis danner ramme om en kunstnerisk undersøgelse af ensom isolation i en hyper-globaliseret verden – og de affektive intensiteter, der udfolder sig i dette spændingsfelt.

Mother Tongue er et udtryk for dansk R&B i yderste potens; kompositionerne sprænger med deres tentative udtryksform rammerne for, hvad jeg normalt ville knytte til genren. Men særligt stemme-udtrykket, der bevæger sig mellem følsomme, pitch-modulerede fraseringer, og en staccato spoken-word-lignende talevokal, trækker tråde tilbage til mere traditionel R&B.

Musikken lægger sig om en drævende dyb vokal, der tekstligt sammenvæver teknologi, intim kropslighed og et virvar af organiske og uorganiske elementer med en særpræget selvfølgelighed

Karen Juhl arbejder på kanten mellem R&B og eksperimentalkomposition og nedbryder fra start skellet med nummeret ”Mother’s Garden,” der åbner med et mikrotonalt strengespil samplet fra Nadah El Shazlys ”Mahmiya.” Samplingen brydes op af en skarp, trængende rytmik – først nærmest prøvende, men dernæst mere taktfast. Musikken lægger sig om en drævende dyb vokal, der tekstligt sammenvæver teknologi, intim kropslighed og et virvar af organiske og uorganiske elementer med en særpræget selvfølgelighed. Stemmeføringen bærer præg af en stålfast viljestyrke, der understøttes af en boomende basgang. Den lyder selvsikker på grænsen til det teatralske. Men hvor man kunne forestille sig et sådant performativt udtryk kunne virke forstilt, er det slet ikke tilfældet her. Snarere lyder det som en insisterende, udøvende selvsikkerhed; den slags der manifesterer sig med viljens kraft. Samme udtryk gør sig gældende på numre som ”Mother Tongue” eller ”Between My Breasts,” hvor talestrømmen bevæger sig mellem udpræget magtesløshed og selvstændig overlegenhed.

”Whole World in My Hands” og ”Bloodline” er for mig albummets mest rørende numre. Her kredses der tekstuelt om sårbarhed i mere eller mindre udtalt grad; sårbarhed som muligheden for at blive såret både fysisk og psykisk. Inderligheden i musikken synes at fejre det potentiale, der ligger i at stille sig åbent for en verden, man ikke kan kontrollere, og som man føler sig skrøbelig overfor. Ved hver mulighed for at blive såret befinder sig også muligheden for forbindelse, samhørighed og tilknytning, som kun er tilgængelig i det, man tør risikere sig selv. På ”Whole World in My Hands” kredser teksten om dyb usikkerhed, men harmonikken er så opløftende, at det virker som et kunstnerisk afløb for de følelser. Som om vedkendelsen af sårbarheden afvæbner det usikre aspekt, den indebærer.

skrøbelighed og styrke bliver gensidigt konstituerende og cementerer på den måde den vedkendte sårbarheds absolutte triumf.

Som albummet skrider frem, pendulerer Juhl vedholdende mellem de to tilstande; indadvendt skrøbelighed i den ene pol og rå, insisterende selvsikkerhed i den anden. Men frem for at skabe en usammenhængende helhedsoplevelse af modsatrettede stemningsbilleder virker Mother Tongue så stramt komponeret, at kontrasterne i stedet højner hver af de to positioner, hver gang pendulet svinger; skrøbelighed og styrke bliver gensidigt konstituerende og cementerer på den måde den vedkendte sårbarheds absolutte triumf. Det er let at have en ambition om at stå ved sin egen skrøbelighed og forvandle den til styrke. Noget helt andet er som det formås på dette album rent faktisk at udleve et sådant ideal. Mother Tongue er en stærk og veludført debut, der giver mig lyst til at høre meget mere fra Karen Juhl. Med et så fuldendt afsæt kan man kun glæde sig til at følge hendes kunstneriske virke fremadrettet.

Info: Mother Tongue udkommer 23. september via inklingroom records. Der er releasefest på Christianshavn Beboerhus d. 29. september.