Live at Audio Rebel – Elektrisk improplade i legenes skygge
Af Simon Christensen
Årsagen til, at De Olympiske Leges buldren af sted i Rio de Janeiro lige nu, har en relation til et lille kassettebånd i Danmark skal findes i brasiliansk kulturpolitik. I foråret kritiserede den brasilianske befolkning, at regeringen bruger milliarder på OL, mens landet er i dyb økonomisk recession og politisk krise efter en række af korruptionssager. I foråret havde desperationen nået de højder, at man måtte skære både på velfærd og infrastruktur, og i maj lukkede man Kulturministeriet (for siden at genåbne det). I den forbindelse mistede en gruppe brasilianske improvisatorer muligheden for at udgive “Live At Audio Rebel”, så den nu er trykt på dansk jord. At der så samtidig er kommet spændende musik ud af det, har (heldigvis) ikke noget at gøre med kulturpolitikken.
Den danske forbindelse er klarinettist/saxofonist Lars Greve, som bl.a. står bag “Breidablik” med Aske Zidore, “All Romantic” med Sven-Åke Johansson samt en række plader som en del af Girls in Airports. Han var i Rio i efteråret 2015, hvor guitaristen Eduardo Manso inviterede til en indspilning på spillestedet Audio Rebel – byens eneste sted for eksperimenterende musik og desuden hjem for Neon, som ses på coveret. Optagelsen tæller desuden de to brasilianere Felipe Zenicola på bas og Thomas Harres på en masse percussion.
“Live at Audio Rebel” er en 40 minutters impro-optagelse for horn, percussion og elektriske instrumenter, der boltrer sig i en blanding af minimalistisk-klingende freejazz og rytmiske repetitive skemaer. Specielt den sidste halvdel af A-siden, hvor alle fire medspillere rammer bevæger sig i samme groove, virker dulmende midt i en harsk blanding af blowouts og skrappe kantslag, gonger og guitareffekter. Som helhed har udgivelsen 7-8 momenter. Den starter og slutter i et henrivende tempo, men mest af alt brillerer den ved at være en malende blanding af ikke-jazzede improvisationer med masser af nuancer af støj og lyd.
Specielt er guitarspillet værd at fremhæve på “Live at Audio Rebel”, fordi det er så markant, i forhold til hvad jeg ellers kender fra lignende impro-udgivelser. Det er med til at tvinge de andre i øvrigt meget lydhøre musikere til at spille op imod lange droner, og det skaber i stedet et fint lydbillede inspireret af free folk og verdensmusik med en ‘fourth world’-fornemmelse. Det er ikke mindst derfor, at det her er en udgivelse, som også fortjener at blive hørt højt og nuanceret, så husk at få en downloadversion med.
“Det var meningen, at de tre brasilianske musikere ville udgive en vinyl hvor jeg har feature. Men så valgte kulturministeriet at aflyse den kulturstøtte, de ellers havde lovet Audio Rebel og senere lukkede Brasilien ned for deres kulturministerium. Efter meget kamp og protest fra kunstnerne er det kommet tilbage igen, men al den støtte de blev lovet er udeblevet. Sideløbende sulter OL hele Rio, så alt bliver skåret brutalt. Da jeg var der valgte de at lukke alle buslinjer, så børnene i favelaerne ikke kunne komme til stranden og fattige/middelklasseborgere ikke havde råd til at komme på arbejde. Det er virkelig crazy og forfærdeligt! Da jeg fortalte det til Troels Fløe fra Insula var han klar på at trykke et bånd, og tre uger efter var det ude af trykken. Artworket lavede jeg med Fryd Frydendahl og i det hele taget har flere brasilianere og danskere været støttende i tilblivelsen. På den måde er udgivelsen blevet et slags symbol på sammenhold, hvilket er meget rørende at være en del af.“ forklarer Lars Greve i en mail.
Da han blev spurgt om at indspille, sagde han ja på betingelse af, at det var et første møde. At de kunne undgå at spille sammen, inden der blev trykket “record”.
“Det er noget, jeg lærte, da August og jeg indspillede “All Romantic” med Sven-Åke, hvor han nægtede at slå en fælles tone an, inden vi var klar til optagelse, og kun ville spille i et samlet stræk af 30-40 minutter. En anden faktor for, at det var sjovt at spille, er, at Manso, Felipe og Thomas på mange måder opsøgende overfor ny musik som jeg – bare på hvert vores kontinent. Alle har lyttet til musik fra vores eget land, da vi var små. Da vi lærte at spille, blev vi optaget af musik fra andre steder, og med årene fik vi så optur over vores rødder igen. Det er helt klassisk “hjem-ud-hjem”, som gentager sig igen og igen. Men det spændende her er, at deres “hjem” og musikalske fundamenter samba og mit salmer, imens vores fællesnævnere var musikalske udflugter til forskellig afrikansk folkemusik, krautrock, klassisk musik og meget andet.”
Info: Greve, Harres, Manso & Zenicola “Live at Audio Rebel” er ude nu i fire versioner på Insula Jazz på kassettebånd (og digitalt på eget label/Hiatus).