Passive/Aggressive

Pekka Airaksinen “Vitae Tennis Nest” – Skudt af i de 999 buddhaers land

February 27 2016, af passive/aggressive Pekka Airaksinen

Af Simon Christensen

Alt er godt ved Pekka Airaksinens “Vitae Tennis Nest”.

Indspillet i 1998. Udgivet på CD-R i 2003. Genudgivet på LP i januar 2016 på eget selskab One Point Life, der næsten er opkaldt efter den finske pianists vistnok legendariske soloalbum fra 1972, “One Point Music”, og specialiserer sig i ‘musiikki, joogaa ja meditaatiota’. Det var så besværligt først at finde lydeksempler fra udgivelsen og derefter skaffe dette album fra selskabets fortrinsvist finsksprogede website, at det naturligvis bidrog til oplevelsen af at høre albummet for første gang. Men hvis man er hurtig, besvarer Maarit mails inden for et par dage med en Paypal-konto, så man faktisk kan have vinylen inden for et par uger – og inden den bliver udsolgt.

Albummet “One Point Music” udkom ganske kort tid efter bandet The Sperms eneste album, “Shh!” (1970), der blandede finsk freejazz (der var en sund freejazz-tradition på dette tidspunkt!) med minimalistiske lydøvelser og vilde performances. Den ‘ultra-radikale og skandaløse proto-noise-gruppe’ The Sperm blev dannet i 1967 i Helsinki af Mattijuhani Koponen og Pekka Airaksinen og talte i løbet af sin korte levetid en stribe forskellige medlemmer. Til koncerterne handlede gruppens performance om at ‘bryde seksuelle tabuer’, og Mattijuhani Koponen måtte endog tilbringe noget tid på en lukket afdeling (angiveligt efter at have kopuleret med en anonym kvinde på et flygel under én af koncerterne), hvilket understregede, at denne form for avantgardisme alligevel gik væsentligt over stregen under ungdomsoprøret i Finland.

Man kan stort set finde hele “Shh!” på Youtube.

I forhold til Koponen valgte Pekka Airaksinen at gå i en lidt anden retning og udgav et par år senere “One Point Music”, der virker som et stort lydeksperiment for el-orgel, diverse strengeinstrumenter, extended techniques og effekter. Siden er han tilsyneladende forblevet aktiv på den finske undergrundsscene som en lo-fi-ener, der selv har sørget for en masse mikroudgivelser, som jeg dog kender meget lidt til. Han har udgivet musik i seks forskellige årtier, fremgår det af en biografi af Anton Nikkilä, der også redegør for en stærk relation til tibetansk buddhisme og en tiltagende udgivelsesiver fra 1995 og frem til 2010. Af Airaksinens materiale springer særligt to udgivelser i øjnene, måske fordi de er blevet genoplivet takket være en række reissues og vinylens accelererende placering hos samlere/kuratorer i de seneste år.

Der er dels “Buddhas of Golden Light” fra 1984, som blev genudgivet af Arc Light Editions i 2015. “Buddhas of Golden Light” var Airaksinens første i en serie af udgivelser dedikeret til hver af de 999 buddhaer, hvoraf han indtil nu har nået mere end de 100! Albummet er helt skudt af på skuldrene af samtidens krautrock og Sun Ra, en Roland 808-trommemaskine, Yamaha DX7-synthesiser og saxofon. Fra Finland.

Og så er der “Vitae Tennis Nest”, som jeg så sidder med nu, og som er markant anderledes end både The Sperm og Buddha-pladen, men dog har det spirituelle udgangspunkt til fælles. Det her er en solopiano-udgivelse, som er gået over gevind. Track 2-5 har en samhørighed som fire minimalistiske suiter, spillet i hastigt flow omkring mere og mere opløste akkorder, inden kulminationen på “Acme Con Lent” (som kan høres herunder) ligeledes er mønstermusik med en meget ren lyd og en stor opbygning. Det lyder, som om det er improviseret. Den rene klang og de brudte akkorder fortsætter på anden halvdel, men på de sidste tre numre spacer Airaksinen helt ud i lydbilledet med elektroniske elementer og går i Solaris.

Det nærmeste, jeg kan sammenligne “Vitae Tennis Nest” med, er noget knækket Philip Glass eller en mønsterudgave af Cecil Taylor, mens der går elektroniske eksperimenter a la synthesizere og new age – hvis navnet Kim Kristensen ringer en klokke, så var det altså her, jeg var – i den på B-siden af albummet. At Pekka Airaksinen så sent som november 2015 gav koncert i Finland, er på en eller anden obskur måde fuldstændigt fascinerende.

Info: Pekka Airaksinen “Vitae Tennis Nest” er ude nu på One Point Life.
Kilder til artiklen: The Quietus og Daka.fi. Lyt til et uddrag af “Vitae Tennis Nest” herunder.