Passive/Aggressive

Angel-Ho – Opgør med den postkoloniale undertrykkelse

Blog February 8 2016, af Alexander Julin angel-ho

Af Alexander Julin

Sydafrikanske Angel-Ho (Angelo Antonio Valerio) udgav sine første mixtapes sidste forår, og allerede måneder senere kunne han debutere med EP’en “Ascension”, der udkom via hans eget label, NON, og Rabits label, Halcyon Veil, der blandt andet også udgav “Snipestreet” af Why Be sidste år.

Med sin eksplosive og utilregnelige rytmik udgør Angel-Ho en del af den fortsat ekspanderende scene af musikere, der på hver sin vis tager deres egne opgør i et spændingsfelt mellem sensualitet med klubassociationer og en form for ambiens eller noise. Det giver derfor også meget god mening ud fra et visionært synspunkt, at Arca har mastereret “Ascension”, der er et opråb mod den undertrykkelse, der gør sig gældende i Cape Town, Valerios hjemby. Der løber altså fortsat en rød tråd gennem bl.a. Arca, Lotic og Angel-Hos værker, da den musikalske motivation og ofte også tematik er kendetegnet ved en hyldest af netop det, som de ellers selv oplever som assimileret af deres miljø (race & seksualitet).

Med Angel-Hos musik bliver denne bølge af elektroniske musikere, der har oplevet undertrykkelse, dog sat i en klarere historisk kontekst, da den vokser ud af den generelle racistiske diskrimination, Cape Town i så høj grad er blevet kendt for. I Angel-Hos musikalske univers kommer det til udtryk gennem et kaos i form af konstant opbrudte beats og samples af alt fra dyr, knuste køretøjer og latter. Angel-Hos tøjleløse lyd udstråler en overlegenhed over for den ellers så gennemgribende diskrimination, som mørke queers i særdeleshed må se sig udsat for, ikke mindst i Valerios hjemby.

Uden at give afkald på at være et åbent værk med mulighed for lytterens tolkning skaber Angel-Ho også et politisk ladet værk, hvor nummeret “Removals” f.eks. rummer et sample (“We were here first”), der hentyder til forsøget på at fjerne den afrikanske baggrund fra et område udsat for kolonialisering. Således bliver den konsekvente følelse af adrenalin og klaustrofobi på “Ascension” et opråb til revolution mod en intens undertrykkelse. Men Angel-Hos debut-EP er også endnu en del af en musikalsk bølge, der langsomt er ved at nedbryde skellet mellem “den sociale klubmusik” og eksperimenter, der intuitivt ville passe bedre ind i en kunstinstallation.

Info: “Ascension” udkom i august. Cirka samtidig udsendte Angel-Ho mixet “Angel Fish on a Platter”.