Passive/Aggressive

Carsten Meinert – En næsten fortabt, spirituel milepæl i dansk jazz er tilbage

Feature November 25 2015, af mikkelakongstad carsten_meinert_mus_923243a

Af Mikkel A. Kongstad – foto: Kirsten Weinoldt

Efter i mange år at have været en del af det kredsløb, hvor efterspørgsel slet ikke matcher udbud, bevæger Carsten Meinert Kvartets legendariske ”To You” sig nu endelig fra at være en lille udgivelse i et begrænset oplag til at blive remastereret og genoptrykt på vinyl og tilmed også på CD (for første gang).

Albummet, der blandt crate diggers og jazznørder på et tidspunkt havde en kurs på flere tusinde kroner, slutter sig hermed til det større fællesskab af musikelskere, jazz-aficionados og generelt bare nysgerrige hoveder, hvor alle kan få fingre i denne milepæl fra den måske mest blomstrende æra i jazzhistorien. Dette genoptryk og en forestående koncert med kvartetten gør, at det nærmest giver mening at angribe pladen med den friskhed og fortsatte relevans, som pladen må siges at have i 2015 – i en tid, hvor albums ikke kun bliver målt efter aktualitet. Dette skyldes bl.a., at en række udenlandske labels som Jazzman Records og Now-Again Records har specialiseret sig i at grave ældre og mere ukendte album frem fra gemmerne og genoptrykke dem for at bringe dem til et nyt og trofast publikum af folk, der elsker disse hengemte eller glemte skatte. Her kan man altså tale om, at der i større og større grad bliver skabt et marked for gamle udgivelser, der måske aldrig fik helt den kærlighed eller opmærksomhed, de fortjener, da de udkom i sin tid. Og for alle, der ikke var en del af den tid, hvor disse plader udkom, er der sågar en større chance for at føle sig til stede i netop samme nu, i hvilket eksempelvis Carsten Meinert Kvartet eksisterede.

Lad os i den forbindelse lige kaste et blik på den tid, Carsten Meinert Kvartets ”To You” udkom i, for måske bedre at forstå, hvad pladen udspringer af.

På såvel den amerikanske som den europæiske jazzscene sker der i 60’erne en række afgørende bevægelser, som ”To You” kan ses som en dansk kulmination på.

Musikalsk peaker swing, bebop, avantgarde og New Orleans-jazzen, men der er også noget vildt i gære i kølvandet på John Coltranes spirituelle vækkelse og parringen af denne og hardboppen i løbet af den første halvdel af 60’erne. En ny og åndelig opløsning af jazzens natur og strukturer samt en bevægelse hen imod, hvad der senere udvikler sig til det totalt frisatte: freejazzen. Men lige dér mellem det spirituelle, det vilde, det sydende og det samtidigt melodiske – lige dér finder du Carsten Meinert Kvartet, da de i 1969 udsender ”To You” og afholder pladereception på Reprisen i Holte. Reprisen var stedet, hvor den nye og mere eksperimenterende jazz i årene 1967-1970 blomstrede og lukkede en masse nye unge talenter til scenen. Heriblandt Carsten Meinert Kvartet, Coronarias Dans med Kenneth Knudsen, Peter Friis Nielsen og Claus Bøje, Contemporary Jazz Quartet med Hugo Steinmetz og Franz Beckerlee (!), John Tchicai & Cadentia Nova Danica etc.

Det er selvfølgelig ikke nødvendigt med en større historie-analyse midt inde i en anmeldelse, men der er lige en enkelt og ret afgørende detalje, som vi er nødt til at have med i denne fortælling om 60’ernes jazzscene, og hvordan de her større musikalske eksplosioner og elementer finder sted. I modsætning til i dag, hvor alt kan komprimeres og deles via Dropbox, torrents eller hvad søren, så var musikken i langt højere grad afhængig af hhv. de fysiske møder mellem musikere og udvekslingen af musikalske strømninger via vinyludgivelser eller ved liveshows. Det var en nødvendighed for at kunne etablere og inspirere en scene. For 60’ernes jazzscene i Danmark er det helt afgørende, at et væld af tidens største jazzmusikere bosætter sig i Danmark (nogle for livet, andre kun for en kortere, men ikke desto mindre udslagsgivende periode). Ben Webster, Kenny Drew, Archie Shepp, Don Cherry, Dexter Gordon, Stan Getz, Albert Ayler og Sahib Shihab er nogle af de mange musikere, der kommer til Danmark og er med til at inspirere nye strømninger på den danske jazzscene via en række møder med det danske jazzmiljø, der særligt centrerer sig om Montmartre og Vingaarden. Samtidig er tidens to største og mest centrale aktører, Miles Davis og John Coltrane, hyppige gæster på koncertplakaterne i Danmark i starten af 60’erne.

Tilbage til nutiden: I 2015 er “To You” blevet remastereret og genudgivet på LP i 1000 ex. med udvidede liner notes, samt som download og CD med fire ekstranumre via Frederiksberg Records, som drives af entusiasterne Søren Skov og Andreas Vingaard. Når “To You” er et bemærkelsesværdigt album, skyldes det også, at den siden 1969 har holdt sin værdi og i løbet af 00’erne ramte en pris på et par tusinde kroner, hvilket gjorde pladen til en af de dyreste i dansk musikhistorie – og et naturligt mål både for samlere. Med lad os først dvæle lidt ved, hvad der gjorde, at albummet fik den status blandt musikelskere.

“To You” består af syv skæringer. Fire kompositioner af Meinert selv, en Ole Matthiesen-komposition og så to ikke helt tilfældige fortolkninger af hhv. John Coltranes ”Naima” og den danske vinder af det internationale Melodi Grand Prix 1963, ”Dansevise”.

Albummet indledes med en sydende fortolkning af John Coltranes store ballade ”Naima” fra “Giant Steps” (1959). Meinerts saxofon er mere ekspressiv og skarp og leder i det hele taget nummeret over i en mere spiritual-jazzet retning, som hvis Coltrane selv havde indspillet ”Naima” et par år senere med sin kvartet med McCoy Tyner, Elvin Jones og James Garrison. Man fornemmer en klar dedikation til netop denne legendariske konstellation.

Herefter følger ”One For Alice”, der med en lyrisk basdrone spændt fast til Ole Streenbergs dybe spindelvævs-grooves (ikke ulig Elvin Jones) giver plads til, at Meinert kan svæve over groovet og byde ind med nogle varme langstrakte saxofon-tapeter, der nok er lettere krasse, men som mest af alt virker som en total hengivelse til et højere spirituelt niveau, trancen.

”Blues To Someone” er en fin efterfølger til ”One For Alice”, der følger op og ekstrapolerer på det spirituelle niveau. Her er vildskaben mere udtalt hos hele kvartetten, der således balancerer mellem hardbop og freejazz, og hvor især Ole Matthiesens rytmiske punkteringer i samspil med Streenbergs beats er med til at opbygge et himmelsk og frisat øjeblik af lyd, som Meinert bruger som afsæt til at eksplodere i et inspireret solo-forløb. I sin klang vækker Meinert mindelser om såvel Coltrane som Pharoah Sanders, men hvor han også rammer den samme sitrende og grynede glød, som Gato Barbieri har været eksponent for.

Sidst på A-siden kommer titelnummeret, “To You (Susanne)”, der utvivlsomt er en kærlighedserklæring. Nummeret er ganske enkelt en mere udadvendt, post-bop-inspireret solskinsalut, der strækker sine arme ud, på samme måde som “Naima” var skrevet til Coltranes store kærlighed. Tonen er mere blid, der er underliggende strømme, der synes at emulere grooves hentet fra både latinjazz og bossanova, men alligevel fremstår mere svajende og struttende som et The Shadows-groove med lystige hi-hat-krøller. En herlig solstråle at runde albummets første side af på.

B-siden indledes med, hvad der nok af mange bliver betragtet som et af Carsten Meinert Kvartettens største svendestykker. Et livligt og absolut forførende livtag med Grethe og Jørgen Ingmanns verdensberømte forførende pop-skæring ”Dansevise” (skrevet af Otto Francker). Helt i tråd med helten John Coltrane, der blandt andet kastede sig over en række kompositioner uden for jazzscenen, de mest kendte selvfølgelig ”My Favourite Things” og ”Greensleeves”, tager kvartetten den danske Melodi Grand Prix-vinder fra 1963 til sig og giver den et helt nyt liv. En kærligt brusende fortolkning, hvor Matthiesen folder et væld af skønne, inverterede melodiforløb ud på piano, imens Meinert tager et varmt favntag med melodien og bringer den ud i nogle vidunderlige kringelkroge med en række intense soloforløb. Streenberg har bl.a. en følt trommesolo, der virker inspireret og i umiddelbar forlængelse af nummerets brusende energi.

Herefter følger den smukke ballade ”Requiem For Martin Luther King”, der er både dvælende og nænsom, men som også i kraft af Matthiesens stærke signatur på nummeret, leder tankerne på Coltranes tid med Thelonius Monk. Albummet rundes glimrende af med den korte ”Before Sunrise (Nætter På Vallekilde)” (allerede dengang afholdtes der jazzstævner i Vallekilde) og nummeret binder en elegant sløjfe om albummets sfære af spiritual jazz og hardbop i et forførende, dansk møde.

På lørdag optræder kvartetten så i Osramhuset og fremfører dette herlige, legendariske danske jazzalbum. Dog uden Henrik Hove, der desværre ikke er her mere; han erstattes af Henrik Dhyrbye, og Jesper Løvdal er med som supplement til Carsten Meinert, hvis han taber pusten. Lur mig, om ikke flere taber pusten på lørdag, når Carsten Meinert Kvartet fremfører ”To You”. Det bliver i al fald stensikkert hæsblæsende, varmt og forførende spirituelt i et og samme magiske svuptag. Hvis ikke du har mulighed for at komme, så gør dig selv den tjeneste at få fat i albummet, mens det stadig er til at få fingre i.

Info: Carsten Meinert Kvartet kan høres i Osramhuset/Nørrebro Jazzklub lørdag den 28. november kl. 15.00 (RSVP). Frederiksberg Records’ genudgivelse af “To You” på LP er i butikkerne nu (link).