Passive/Aggressive

Passive/Aggressive

Embrace – Ny opsamling omfavner diversiteten i dansk elektronisk musik

Kritik June 21 2018, af Alexander Julin IMG_1921

V/A “Embrace” (Petrola 80, 2018) – anmeldelse af Alexander Julin, fotos: Cameron Pagett

Kompilationen “Embrace” fra det københavnske label Petrola 80 er den første i en serie af tre og rummer bidrag fra 11 kunstnere. Selv om de hver især skiller sig ud fra hinanden, udgør de alligevel tilsammen en helhed, der virker alt andet end tilfældig. “Embrace” er på ingen måde et fuldbyrdet portræt af dansk elektronisk musiks diversitet anno 2018, men den præsenterer et udsnit af dens mest interessante aktører, der udfordrer grænserne for det kunstneriske rum, de arbejder i, snarere end de søger tilbage til og genopfinder et givent musikalsk ophav.

Et af de træk, der går igen hos flere af kunstnerne, er, at de skaber adskillige numre inde i ét og samme nummer. Det gælder både “Bomber” (af Lyra Valenza) og “Kontakt” (af Severin) – muligvis ikke alt for overraskende, eftersom Jens Konrad Barrett medvirker i begge projekter – hvor der gang på brydes med en melodi eller rytme for at indflette nye. Det er en fragmenteret, uforudsigelig klubmusik, der kræver sin lytters fulde opmærksomhed, samtidig med at den er intuitivt appellerende pga. de fængende melodier, der udgør sangenes omdrejningspunkt.

Den samme åbenlyse appel i den ellers fremmedgørende klubmusik går igen på ét af opsamlingens højdepunkter, An Gellas “Angelic Cash Flow”, og på “I Think Most People Here Know” af Minais B. Men i modsætning til Lyra og Severin, hersker der ikke den samme uregerlighed og hastværk hos An Gella og Minais B. I stedet for konstant at springe til noget nyt centrerer de sig om deres melodiøse grundstamme. Minais B vugger ind og ud af den samme melodi, som om der i løbet af nummeret igen og igen bliver pustet nyt liv i det.

“Angelic Cash Flow” er én lang sublimering af nummerets gennemgående melodi, der bliver mere og mere pompøs mod nummerets ende. Dets fylde er så tyk, at man ønsker at indhylle sig i nummeret; dets stemning så opløftet, at man selv letter for en kort stund i løbet af nummerets spilletid.

Sammen med Tristans “Make it Stick” udgør disse numre en form for midte mellem på den ene side de mest intense og hypermobile kompositioner – numre, der altid er i gang med at blive til noget nyt, eskalere eller skifte ham – og på den anden side de mere dæmpede, ambiente udspil fra bl.a. FHM, Astrid Sonne & Xenia Xamanek, Merd Laleh og Panxing.

IMG_1872 IMG_1885 2

Netop denne midte er måske den mest interessante del af udgivelsens musikalske spektrum, fordi den tydeliggør slægtskabet mellem to umiddelbart konstrasterende poler, mellem det rastløse og det dvælende. Den skaber en bro mellem de divergerende udtryk på pladen, uden at kompilationens umiskendelige diversitet bliver mindre tydelig.

Der er ikke et unødvendigt led på “Embrace”, hvor alle kunstnere bidrager med et nyt perspektiv på en fri og fremadskuende elektronisk musik. Titlen tro formår udgivelsen at omfavne forskelligheden som den nødvendige forudsætning for, at et musikalsk kulturliv ikke forfalder til ensporede stiløvelser; og variationen til trods lykkes det stadig udgivelsen at indkapsle en rød tråd på tværs af de forskellige numre.

Info: “Embrace” er ude nu på Petrola 80.

IMG_1843 IMG_1911 2