Passive/Aggressive

Pan-Jack – Episk noise med præcision og åbenhed

Blog February 2 2023

Pan-Jack, “Tiderne såes” (Musikforeningen Tordenæg, 2022) – anmeldelse af Claus Haxholm

Det har været lang tid siden, jeg har haft fingrene nede i dansk noise, indtil jeg hørte “Tiderne såes” af den danske nye gruppe Pan Jack, som består af billedkunstner og musiker Sophie Z.S. Suaning (Union For Open Vocalism, sæNk) og Jesper Bagger Hviid (Gullo Gullo, Teurg Oller, Broder m.fl.), som til gengæld har imponeret mig på flere punkter som lytter. Noise-projektet flirter med power electronics, som ofte har rytmiske elementer og er mindre abstrakt end traditionel noise, men dog ikke i samme rendyrkede forstand, som det ellers virker til, at der overordnet set har været fokus på indenfor noise-scenen og dens beslægtede genrer.

Relativt ofte vil man i power electronics ikke været synderligt meget i tvivl om hvilke grusomheder, der bliver udforsket. På “Tiderne såes” er vi i modsætning til meget power electronics til gengæld i et fuldstændig abstrakt land, hvor den sjældent stillesiddende vokalist m.m.  Z.S. Suaning har fået grabberne i en mikrofon (foruden et bord fuld af dæmoniske maskiner). Hvad der fortælles igennem denne mikrofon ligger til gengæld et helt andet sted, end hvad man normalt får serveret fra den side af. Jeg aner ikke, hvad der bliver fortalt/skreget/råbt/brølet, men min fornemmelse er, at det ikke er ord som sådan, men mere rene kraftudladninger. Som en maskine der er gået i feedback-loop med sig selv, men denne gang er det bare kroppen, der er den maskine. 

Selvom musikken på sin vis virker meget improviseret, fremstår det samtidigt som, at den er redigeret en del. Der er ihvertfald afsindigt meget mådehold, præcision og struktur i mange af numrene. Det gør at pladen som helhed har dynamik, form og måske vigtigst al alt fremdrift, hvilket en del noise udgivelser ellers mangler og derfor kan miste pusten lidt.

Den episke titel “Tiderne såes” (lyder nærmest som titlen på en højstemt Heidegger-forelæsning!) åbnes også klangligt i albummets femte nummer, hvor der under statisk støj ligger en smuk dronet synth akkord-række, og semi-sfærisk sang flettes ind i den smeltende elektronik. Efterhånden som kompositionen udvikler sig, bryder det hele mere og mere sammen, hvor der til sidst bare er ren støjflade. Ligesom titlen er det altså også en mildest talt episk stemning, der kendetegner albummet! “Tiderne såes 5” bidrager med en fin afveksling for albummets øvrige udtryk og passer derudover også rigtig godt med det efterfølgende nummer: “Tiderne såes 6” virker meget meget mere feedback-orienteret (ligesom de fleste andre numre) med hylende toner og elektroniske elementer, der lyder som, at de er i gang med at nedsmelte. Som noget særligt for præcist “Tiderne såes 6” har mixningen den effekt, at det lyder som om, at de forskellige typer af feedback står frem og skubber til hinanden for at få den bedste plads i solen. Det er solidt håndværk ved pulten! Støj indeholder generelt rigtig meget sonisk materiale, og det betyder, at der skal skæres ret meget væk på nogle meget bestemte frekvensbånd, for at de forskellige elementer står tydeligt frem. Samtidigt må der ikke skæres for hårdt, for så kan energien, kraften og nerven godt forsvinde.

I løbet af “Tiderne såes 6” overraskes jeg af, at der som noget nyt på albummet tilføjes analog bas til lydbilledet. Det kan i princippet virke lidt arbitrært, når resten af albummet har været så præcist i lyden og æstetikken. Men det er igen også et valg, der åbner pladen op og knækker nogle af reglerne inden for den mere ‘alvorlige’ gren af noisemusikken, hvor man kan have svært ved at forestille sig, at man vil bryde med en allerede-etableret æstetik i samme værk.

Generelt sker der virkelig mange ting på den her udgivelse. Alt fra de mest ekstreme soniske angreb til sfærisk chanting, rock-bas og ikke mindst en sublim mixning. Det er en fornøjelse at opleve, hvordan så mange ting kan samles i et så frisk og gennemført udtryk, hvor man ikke er i tvivl om seriøsiteten, men hvor den samme seriøsitet heller ikke falder over i det prætentiøse. 

Info: “Tiderne såes” udkom 21. december, 2022.