Passive/Aggressive

Festskrift III – Passive/Aggressive udsender nyt tidsskrift

June 22 2019

Passive/Aggressive udgiver i dag tredje udgave af vores Festskrift-serie. Festskrifterne er samlinger af tekster skrevet, udformet og illustreret af musikere/forfattere selv. Nyeste skud på stammen er en samling refleksioner over rockens betydning i 2019, hvor hverken længde, format eller indhold er blevet dikteret af en redaktion – den slags beslutninger har ligget i hænderne på de enkelte forfattere.

Tekster af Anna Ullman, Baby In Vain, Clarissa Connelly, Jonathan Carstensen (First Flush), Peter Laugesen, Troels Damgaard-Christensen (Collider). Illustrationer og opsætning er lavet af Mathias Skafte Andersen. Redaktion af Jonathan Carstensen og Nils Bloch.

Her følger et uddrag af festskriftets introduktion.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Det er, som om rocken er indsat i en evig vekselvirkning mellem at blive erklæret død og genopstanden, mellem myte og realitet, mellem at være et opråb mod magtstrukturerne og at opretholde en kapitalisme. I øjeblikket befinder den sig øjensynligt i en bølgedal. Den lever sit stille liv langt fra musikmedier og nye lytteres søgelys, og af mange toneangivende debattører og miljøer afskrives den som bagstræberisk og udtjent.

For ganske få år siden var rocken en slags neutral default-mode. Både i mediebilledet og som kunstnerisk udgangspunkt: Musik begyndte i et øvelokale med en traditionel bandopsætning. For længst er den blevet overhalet indenom af laptops og producervælde. Moderne kulturredaktioner styrer skibet sikkert uden om headbangende isbjerge, og rocken får kun plads som navlepillende ikondyrkelse, når medierne en sjælden gang sætter velkendte rockanmeldere på græs. Det er i sandhed et fald fra tinderne. Men det er sket før, at føniksen har rejst sig fra asken.

I dette festskrift spørger vi, om rockmusikken stadig har relevans – eller om den må efterlades til anakronistiske fadøls-komsammener over mandsdominerede rockismer? Ofret på den kunstneriske fremdrifts alter. Måske har internettets cementering som kulturens centrum overflødiggjort guitarer, trommesæt og kropslighed. Måske har rocken været for fastlåst i traditioner til at kunne træde ind i denne nye virkelighed, der om nogen afkræver både kunstnerisk og identitetsmæssig smidighed.

Rocken er mere end nogen anden genre tynget og defineret af maskulin heltedyrkelse og giftige sexistiske faldgruber – cigaretter, whisky og nøgne piger. Både opførsel og stilistisk udtryk gjort til skabeloner, overleveret gennem generationer. Men midt i den nuværende bølgedal spores en subversion af disse idealer. Det vakuum, der opstod, da middelklassefyrene løsnede guitarremmen og lagde læderjakken, er nu overtaget af kvinderne og undergrundens eksperimentalister, der udfordrer rockens mytedannelses repetitive logik.

Om der er en decideret renæssance på vej, er svært at spå om, men måske vil rocken genopstå som en reaktion mod den elektroniske musiks dominans. Et opgør med statiske solo-performere – selvudslettende kroppe kun oplyst af computerskærmens blålige skær. En kunstnerisk reaktualisering af fejlbarlighed, kropslighed og kollektivt gehør.

Om udgivelsen: Festskrift III. 60 sider. Udgives i 350 eksemplarer. Pris 30 kr. Opsætning af Mathias Skafte Andersen. Glasskæring og nikkelhæftning hos Narayana Press. Udgivelsen kan købes til release den 22. juni, ligesom det er muligt at bestille den igennem mailorder via www.passiveaggressive.dk/print og www.patreon.com/pasaggressive eller købe den i distribution i Insula Music. Tak til Mikkel Arre og Statens Kunstfond.

P/A er en nonprofit-organisation, og tryksagen udgives til produktionsomkostningerne.

Info: Udgivelsen fejres med en uformel releasehos KLD Repro på Nørrebro d. 22. juni 12-16.