Passive/Aggressive

Hvad Mand, Petri F. og Kidd – et sært sammentræf af paranoia

Blog September 18 2012

Da popfænomenet Kidd, Petri F. og Hvad Mand i fredags udsendte den krybende “Kontrakt på de døde”, var det med en vis glæde over, at Kidd efter sin trods alt underholdende fremmedgjorte kometkarriere havde fundet tilbage til et par tidligere kollaboratører, der er kendetegnet ved opfindsomhed og originalitet.

Man kan spørge, hvem andre end Kidd kunne have udstillet populærkulturen, dens hype og underlige mekanismer?, men i mine øjne er det noget mere interessante spørgsmål, om Kidd kunne være nået frem til det, han var i dag, hvis han ikke var med på den tur? Kidd, der er halvt skotsk, halvt indisk, halvt Nørrebro (altså halvandet menneske!), rapper med et slæbende flow, der i den sproglige forvirring først rammer et forståelsescenter et par sekunder efter, det er sket. På samme måde kan man sige om Petri F. fra Girlseeker, at det både logisk og lyrisk er særdeles kryptisk – de to udgjorde sammen Bbgmusic, en sample/vocoder/rapduo-duo, der eksperimenterede med førnævnte virkemidlerne og gik forud for Kidd-bølgen, blandt andet på ekstreme numre som Vand og Hakket & Skruet, omend kun i lo-fi-indspilninger.

Producer på nummeret er Hvad Mand, alias Kid Kishore/DJ Hvad fra Syg Nok og Albertslund Terrorkorps. Dj’en, som Kidd har taget sit navn fra, fordi Kid Kishore selv i perioder eksperimenterede med at stjæle Trentemøllers navn, står for en kloak/film noir-underlægning a la The Third Man, der placerer Kidd i en kontekst af vold, MDMA, død, skam og paranoia. Det er blæst og uforudsigeligt, masser af døde damer, men genistregen her er Hvads noia og rappernes kringlede sætningskonstruktioner – specielt set i lyset af Kidds sidste album.

“Din computer frøs, da du ringede den her video op…”