Passive/Aggressive

Lars Greve & Morten Jessen – “Lysets Engel” udkommer som filmværk (premiere)

Blog October 20 2020
Cover af Alexander Tovborg

Af Simon Christensen

Musikerne Lars Greve & Morten Jessen har skabt orgelværket “Lysets Engel”, der består af optagelser fra otte kirkeorgler i Rudersdal Provsti. Værket blev opført som lydinstallation i Høsterkøb Kirke nord for København, hvor Jessen er organist, fra solnedgang til solopgang hver nat i en måned.

“Lysets Engel” er derefter blevet bearbejdet til et audiovisuelt værk på 15 minutter i samarbejde med filmmager Andreas Johnsen (dokumentarinstruktør på bl.a. “Ai Weiwei The Fake Case” og “Good Copy Bad Copy”), der i både musikalske og filmiske greb følger bevægelser fra lys til mørke og fra mørke til lys.

Som musikalsk værk trækker “Lysets Engel” på orgelets mange udtryksmuligheder, der i kontrast mellem de lyse pibers folkemusikalske og melodiske potentiale til de dybe frekvensers droner og overtoner. Det kunne på sin vis opfattes på samme tid som et kakofonisk støjværk og et pietistisk ritual, der blander moderne minimalisme med kirkens musik.

Filmen har indtil nu kun har været vist i Høsterkøb Kirke, men fra i dag kan den opleves i fuld længde her på Passive/Aggressive (se “Lysets Engel” her), og kan opleves som installation i næste uge i Hyltebjerg Kirke.

Komponisterne bag værket har ikke ønsket at uddybe, hvordan “Lysets Engel” forholder sig til det religiøse og spirituelle, da det kan “lægge et slags reflekteret slør over selve musikken, der ikke er hensigtsmæssigt for værket eller lytteren.” Men Lars Greve oplyser i en mail, at det er et rent akustisk værk skrevet for i dette tilfælde otte kirkeorgler.

“Hvis der skulle være et interview, ville pointen fra vores side nok være, at det er svært at sige med ord, hvad værket kan – og derfor er det udtrykt i musik. I tillæg mener jeg også, at kirken ikke mangler ord, og derfor gav det god mening at skabe noget, hvor ordene slipper. Vi vil helst ikke ind i, hvad vores forhold er til kirken, kirkens musik eller religiøs kunst. Det er ikke bare en omvej til at opleve værket; men en blindgyde. Jeg nævner det, fordi Kristeligt Dagblad pressede godt på at få en meget bibeltekstnær perspektivering af værket og namedroppede det ene vers efter det andet, da vi blev interviewet. Den slags er sagen uvedkommende – tak, så fik jeg det ud af systemet,” skriver han.

“For mig at se er “Lysets Engel” en invitation til at lytte, og lige mærke sig selv, gennem musikken. Sådan har det været for os at skabe værket, og sådan er det stadig, når vi hører det. Vores håb er, at værket på stilfærdig vis fremkalder stemninger om lys og mørke og alt derimellem. Det kræver altså ingen teologiske forudsætninger; ønsker man et udbytte, skal man bare turde lytte. Det kan selvfølgelig også være en udfordring, som kræver at man lige får sig placeret et sted, hvor der ikke for meget run på. Så derfor anbefaler vi, at man sætter sig ind i eksempelvis Hyltebjerg Kirke, eller at man tager et par hovedtelefoner på og oplever filmen.”

Info: Værket “Lysets Engel” kan opleves som installation i Hyltebjerg Kirke den 26. oktober-1. november, samt ses digitalt i sin helhed i Passive/Aggressives audiovisuelle samling – se “Lysets Engel” her.