Night Vision Tapes – Minimalistiske elektroniske signaler fra skumringen (interview)
Af Alexander Julin
Det aarhusianske selskab Night Vision Tapes blev etableret af Christian Hougaard i 2015 og tæller foruden Hougaards egne projekter også udgivelser fra Latex Lynx og URGLVR, der groft kan karakteriseres som kompositioner ud i henholdsvis drone og ambient. I slutningen af 2016 udgav Night Vision Tapes et nyt batch, der foruden to af Hougaards egne projekter, Soft Armour og Forvarsel, også tæller shoegaze-albummet Macuti.
Derudover er Hougaard også aktuel med en udgivelse på både Partners (sammen med Natal Zaks) og Infinite Waves. I den anledning bringer P/A et interview med Hougaard om intentionen med Night Vision Tapes, og hvordan dette relaterer sig til hans øvrige virke som musiker og de kommende udgivelser.
P/A: Indtil videre har du foruden dine egne projekter udgivet Latex Lynx, URGLVR og senest Jesper Lundagers Macuti. Hvorfor har det været væsentligt for dig netop at udgive disse bånd? Latex Lynx har udgivet en længere række albums på egen hånd, digitalt såvel som på kassette, og materialet på udgivelsen Macuti stammer fra 2006-2013. Hvis det ikke er aktualitet (i sidstnævnte tilfælde), eller et spørgsmål om at kunstneren så at sige ikke kan finde ud af at udgive sin musik selv (hvilket Latex Lynx i høj grad virker til at kunne), hvad motiverer dig så til at udgive det?
Christian Hougaard: “Tobias (Latex Lynx) og jeg har spillet sammen i mange år og i flere sammenhænge. Derfor var det nærmest naturligt, at jeg skulle udgive noget af hans materiale. Han er særdeles produktiv og udgiver altid selv. Derfor var det en god mulighed for, at han kunne prøve at arbejde i en anderledes kontekst.
Jesper Lundagers Macuti har ganske rigtigt en del år på bagen. Jeg har altid været stor fan af udgivelsen, der oprindeligt udkom på en cd-r og var en kultudgivelse især i udlandet. Siden har Jesper mistet optagelserne, men havde en masse numre liggende fra samme periode, som blev til B-siden på båndet. A-siden har han stykket sammen igen via numre, som ligger rundt omkring på internettet. URGLVR kom jeg til at kende til via en kollega, som er nabo til ham. Jeg var med det samme ret vild med hans tempo 30 dub-techno, og jeg ville meget gerne udgive det. Han samarbejder nu med det engelske label SM-LL.”
P/A: I de fem år, hvor jeg har fulgt dig som musiker, har du produceret og optrådt under flere og flere aliasser (CR Hougaard, Space Program, Soft Armour og Forvarsel). Hvilken rolle spiller det for dig, at hver lyd har sit eget navn? Hvad undgår du ved at adskille hvert enkelt musikalsk udtryk i forskellige projekter, frem for at samle dem under ét mindre stringent?
“Jeg bruger flere navne for at kunne gentænke og starte mine projekter på en frisk. De forskellige projektnavne har, som du nævner, været forbundet med en bestemt lyd, men også med et bestemt koncept eller eksperiment omkring arbejdsprocessen. Forvarsel skal ses som en direkte fortsættelse af Space Program. Først og fremmest fordi lyden ændrede sig markant, men også for at få mulighed for at gentænke projektet. Navnet blev lidt en begrænsning og blev mere og mere associeret med space ambient-genren – sikkert med god grund.
Det var dog aldrig den retning, jeg ville gå med projektet. Soft Armour var første gang, jeg udgav musik med beats. Derfor igen under nyt navn. Jeg forventer fremadrettet at udgive under flere navne, og jeg har flere idéer i støbeskeen, som kommer under et nyt navn. Forventeligt i løbet af 2017 eller 2018.”
P/A: Ud over dine to seneste udgivelser på Night Vision Tapes har du to på vej på Infinite Waves og Partners. Hvad betyder det for dig at blive udgivet af netop de to labels?
“Det er anden gang, jeg udgiver på Infinite Waves. Det er utroligt let at arbejde sammen med Bjarke. Omvendt tror jeg, han har været udfordret ved samarbejdet. Begge udgivelser har været kaotiske processer, hvor jeg er endt med at forkaste alt materialet. F.eks. lavede jeg tre udkast til Soft Armour ”Multi Terrain”-LP’en, inden jeg selv var tilfreds. Heldigvis satte Bjarke nogle faste deadlines, så arbejdet kunne blive færdigt. Ellers havde jeg sikkert stadig været i gang med at lave nye versioner.”
P/A: Hvilken retning har du prøvet at tage din musik i på de seneste såvel som dine to kommende udgivelser? Er der noget, du prøver at udfordre ved din egen lyd eller tilgang til musik?
“Som nævnt er mine arbejdsprocesser ret kaotiske. Dette skyldes især, at jeg prøver at gå til processen på nye måder hver gang. Først og fremmest for ikke at gentage mig selv, men også for at finde nye spændende måder at producere på. Jeg anser stadig mig selv som uerfaren og lærer en masse nyt ift. produktion og komposition. Jeg har lige udskiftet en stor del af mit udstyr og forventer et mere simpelt lydbillede med få elementer.”
P/A: Har den generelle udvikling i byens musikliv haft en indvirkning på din musik og kreativitet?
“I høj grad. Jeg har efterhånden spillet en del koncerter i Aarhus, og jeg har altid gået efter et princip om ikke at spille det samme fra gang til gang. Ofte har koncerterne også været tilknyttet et koncept eller særlig kontekst (Skovgilde, Doom Under Ringgadebroen m.fl.), som jeg har forsøgt at tænke ind i koncerten. Derfor har koncerterne været en god mulighed for at eksperimentere, udvikle min tekniske kunnen og arbejde med mit udtryk.”
P/A: Hvordan har det været at samarbejde med Natal Zaks, der i en vis forstand har en markant anden baggrund i elektronisk musik end dig? Spiller det nogen rolle?
“Det har været en interessant og meget lærerig proces. Som du selv nævner, har Natal en anden baggrund og også langt mere erfaring, så jeg var selvfølgelig en smule nervøs for, hvordan det skulle gå. Arbejdsprocessen var meget anderledes, end hvordan jeg normalt arbejder. Udgivelsen blev til på en cirka 2,5 timer lang jamsession.
Det var rigtigt sjovt, men jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke troede, at det ledte til noget som helst. Efter endt optagelse mente Natal dog, at der var en tre-fire numre. Natal arbejder meget målrettet og har en imponerende arbejdsdisciplin. Det var helt klart en øjenåbner ift. min egen arbejdsproces.”
Info: Jesper Lundager “Macuti”, Forvarsel “Strukturer” og Soft Armour “Pink Mist” er alle tre ude nu på Night Vision Tapes. DJ Central & Soft Armour udkommer på vinyl på Partners.