Passive/Aggressive

Nyege Nyege Tapes – Lokal trance i internationale beats

Feature February 2 2018 unnamed-20.23.13

Introduktion  til Nyege Nyege Tapes af Morten Østergaard Rasmussen

2017 har været et år, hvor en lang række nye, spændende labels har set dagens lys, men ét, der især har fanget min opmærksomhed, er Nyege Nyege Tapes fra Uganda.

Nyege Nyege Tapes udspringer af Nyege Nyege Festival, som bliver afholdt hvert år i hovedstaden Kampala. Det unge label har siden januar 2017 udsendt i alt seks kassettebånd i små oplag, der rummer en bred vifte af forskellige kunstnere og genrer. Pladeselskabet beskriver på deres bandcamp sig selv som, “(…) a Kampala based label exploring, producing and releasing outsider music from around the region and beyond.”, men denne kortfattede beskrivelse siger egentlig ikke så meget om deres musikalske vision eller geografiske holdepunkt. På deres udgivelser kan derimod finde alt fra en soundtracket til en imaginær film, dancehall-inspireret, excentrisk rap fra Tanzania og musikoptagelser, der stammer fra både Uganda, Kenya og Athen.

Denne alsidighed og mangel på et fast musikalsk og geografisk holdepunkt kan have været med til at forstærke den opmærksomhed, som Nyege Nyege Tapes i løbet af 2017 har fået. Det vestafrikanske label optræder blandt andet på Tiny Mix Tapes’ og FACT Magazines lister over de bedste nye labels i 2017, og deres udgivelser er begyndt at blive genoptrykt på vinyl i væsentligt større oplag end de 80-100 eksemplarer, som der oprindeligt er blevet trykt af hvert kassettebånd.

Nyege Nyege Tapes er et pladeselskab, som det er en god idé at holde øje med, og derfor synes jeg, at en introduktion er på sin plads. Jeg har udvalgt tre udgivelser, som jeg synes meget godt opsummerer den alsidighed, som man kan finde i bagkataloget.

Manipulationen af den musikalske tradition er et af de elementer, som går igen på de tre første udgivelser, der alle sammen udkom i januar 2017. Den mest omfattende af disse udgivelser er “Gulu City Anthems”, en compilation, der samler numre af produceren Otim Alpha. Otim Alpha har igennem 11 år fusioneret elektroniske beats og bryllupssange, der bliver sunget under Larakaraka-dansen, hvor unge mænd fra Acholi-folket, der beboer Sydsudan og det nordlige Uganda, fremviser deres vitalitet for at sikre sig en brud. Resultatet er en masse call-and-response-korsang over 808-beats, hvor skarpt markerede claps fremhæver off-beatet. Tempoet og humøret er højt, hvilket allerede er tydeligt på åbningsnummeret “Gang ber ki dako”, hvor fløjter og strygeinstrumenter bliver flettet sammen med de syntetiske beats, hvilket skaber en interessant, dynamisk følelse. De akustiske instrumenter og softwaret er svært at adskille, hvilket blandt andet er tydeligt på nummeret “Cam Ki lawoti II”, hvor tonerne fra en marimba og et strygeinstrument sidestilles med et simpelt beat.

I juni 2017 udgav Nyege Nyege Tapes, hvad man godt kan kalde deres mest ambitiøse udgivelse hidtil, nemlig “Sounds of Sisso”, en compilation af optagelser fra det tanzanianske label Sisso Records, der samler numre fra den elektroniske scene i Tanzanias hovedstad Dar el Salaam.

At lytte til “Sounds of Sisso” er en meget intens oplevelse, for her bliver en blanding af sang, rap og speak med hektiske tekster på swahili placeret over tæskende og ekstremt repetitive beats.
Disse beats læner sig meget op ad dancehall-undergenren raggamuffin, som Sisso Records har opfundet deres eget take på, blandt andet ved at skrue betydeligt op for tempoet. Det høje antal BPM er helt centralt på hele udgivelsen, hvor det “langsomste” nummer med sine 175 BPM er “Kazi ya mungu haina makosa26” af Dogo suma Lupozi, mens nummeret “TMK” af Dogo Suma når helt op på 230 BPM. Derudover bliver produktionernes skrabede 808-beats gjort til en kakofoni af glitches, hvilket betyder, at rytmen konstant bliver opløst, for i næste øjeblik at blive genoptaget, og de korte samples, der bliver sammensat i disse beats, får ofte numrene til at lyde som en blanding af speedcore og gamle arkademaskiner, der er gået i hak.

Teksterne er eftersigende satiriske kommentarer til alt fra politiet, korruption og problemer ved at date piger, når man ikke har nogen penge. Særligt kan nummeret “Nammiliki” af Makaveli fremhæves, hvor beatet skifter konstant mellem et aggressivt 8-bit-beat, dissonant dancehall og mørke string-pads. Nummeret har fået sin egen musikvideo, hvor mændene render rundt i gaderne og rapper, mens kvinderne twerker op ad dem.

I november 2017 udkom gruppen Nihiloxicas selvbetitlede EP. Nihiloxica er en sammensætning af Nilotica Cultural Ensemble, trommeslageren Jacob Maskell-Key og analoge synthesizere spillet af Peter Jones.

De fire instrumentale numre står i stor kontrast til “Sounds of Sisso”, ved ikke på samme måde at dyrke det hektiske og uforudsigelige. I stedet har numrene en langsom fremdrift, hvor synthesizeren lægger hjemsøgende akkorder under komplekse polyrytmer, og hvor forskellige elementer på skift fremhæves. Første nummer, “Nilo Chug”, starter ud med en simpel rytme, der akkompagneres af bækkenslag og synthdroner, for efter halvandet minut at blive til et intenst groove, der aktiverer alle musikerne på en gang. “Choir Chops” har et anderledes udtryk, hvor korte vokalsamples kombineres med mere homofoniske trommerytmer, mens tredje nummer “Endongo” vender tilbage til stilen fra “Nilo Chug”, hvor synthens melodier svæver over forskellige grooves. EP’en slutter med nummeret “Kadodi”, der næsten udelukkende består af et trommebeat, og hvorpå synthesizeren er skiftet ud med shakers. Nihiloxica fremkalder med deres mørke beats en mere meditativ trance end repetitionen på “Gulu City Anthems” og “Sounds of Sisso”, der med deres rytmer mere lægger op til dans end en kontemplativ gennemlytning. Det betyder dog ikke, at de to andre albums bliver mindre interessante af den grund. Tværtimod fremhæver det den alsidighed, der præger nærmeste alle planer på Nyege Nyege Tapes’ udgivelser.

Jeg kan kun anbefale både at lytte til resten af Nyege Nyege Tapes’ bagkatalog, samt holde øje med dem i 2018, for jeg tvivler på at strømmen af interessante udgivelser fra Uganda, dets nabolande og alle andre steder i verden kommer til at stoppe lige foreløbigt.

Info: “Nihiloxica” af Nihiloxica, “Gulu City Anthems” af Otim Alpha og V/A: “Sounds of Sisso” er alle udkommet på Nyege Nyege Tapes i løbet af 2017.