Passive/Aggressive

Pär Thörn og Jørgen Teller – kompositioner for radio

February 11 2013 tellersuperradio

Af Jan Stricker

SNYKradio forfølger i to programmer et af musikkens mere aparte instrumenter – nemlig radioen – tilbage fra futuristernes radikale forsøge på at forene teknologien og kunsten i 1930’erne og frem til 2013, hvor vi møder den svenske poet Pär Thörn og den danske musiker Jørgen Teller, der laver musik med og stadig forsøger at forny radioens udtryk inden for improvisationsmusikken. Ved både langbølge- og kortbølge-transmissioner knytter sig en særlig musikalitet eller æstetik, som fortsat træder frem den dag i dag.

Denne lange historie om radioen mimer på mange måder den generelle udvikling inden for den eksperimenterende og den klassiske musik, idet den deler sig i to tydeligt genkendelige spor. Et spor der følger John Cage og hans interesse for tilfældighed i musikken, og som er knyttet til den almindelige stue- eller køkkenradio, hvorfra der strømmer popmusik, reklamer og nyhedsudsendelser. Og et andet spor der følger den tyske komponist – og den elektroniske musiks europæiske fader – Karlheinz Stockhausen, som dykker ned i kortbølgeradioens atmosfæriske lydunivers.

SNYKradio møder i det første af to programmer den svenske kunstner Pär Thörn, der er meget reflekteret over sin brug af clock-radioer og båndoptagere. Han er nemlig – ligesom John Cage – interesseret i de tilfældige situationer imellem kunster og publikum, som det ukontrollerbare instrument selv skaber.

I det andet program undersøges kortbølgeradioens potentiale som instrument med hjælp fra den garvede danske eksperimentalmusiker- og komponist Jørgen Teller, der har inviteret på kaffe og radio i sit øvelokale på Frederiksberg. Jørgen Teller kalder sit radioalias for Lucky Ringston, og her arbejder han meget med kortbølgeradioens særegne lydunivers. Lucky Ringston lægger sig umiddelbart i forlængelse af Karlheinz Stockhausen, som i slutningen af 1960’erne komponerede indtil flere værker for kortbølgeradio, hvor interferensen og frekvensstøjens iboende æstetik stod tydeligere frem. Jørgen fortæller bl.a. om, hvordan han anvender kortbølgesignaler til at gøre den elektroniske musik mere organisk, og så skruer han gevaldigt højt op for at demonstre, hvordan man finder vej ind til kortbølgefrekvensernes dybe atmosfæriske støj.