“Phase Contrast” – Bidrag til belysningen af dansk elektronisk musik

Kritik August 31 2020

V/A “Phase Contrast” (Intercourse, 2020) – anmeldelse af Alexander Julin Mortensen

2020 har allerede budt på adskillige kompilationer fra de elektroniske musikmiljøer i Danmark. Foruden “Kulør006” på Kulør og “Expand” på Petrola 80 udsendte det aarhusianske selskab Partners også kompilationen “Friends & Family” tilbage i marts, mens det københavnske selskab Axces udgav “Pool Device” i maj. I juli debuterede det nyligt opstartede selskab Intercourse ligeledes med en opsamling, der præsenterer musik fra en række københavnske musikere, der på forskellig vis arbejder inden for elektronisk musik.

Det er svært ikke at få stærke associationer til “Kulør006” ved kompilationens begyndelse. De første to artister er nemlig Sofie Birch og Varnable, der også optrådte på “Kulør006”. Det bliver dog tydeligt fra og med de efterfølgende numre, at stemningen og stilistikken til tider adskiller sig væsentligt fra bl.a. “Kulør006”. Det er en noget mere tilbagelænet og ubekymret stemning, der kendetegner de tre efterfølgende numre fra henholdsvis jovïan hand, quoter og Matthias Kalstrup.

På “Phase Contrast” er det altså ikke primært den syntetiske eufori, der klinger i kompositionerne, men en følelse nærmere dét at blive vakt til live af solens stikkende stråler – såvel som den døsighed, der også kan følge med en vis eksponering for sommersæsonens varme. Et eksempel er “Tour de Jungle (Vintage Jungle)” af Mattias Kalstrup, der byder på en nærmest kosmisk klingende ambient akkompagneret af en houset baslinje. I baggrunden af nummeret hører man en bølgende synthmelodi danne bagtæppe for en anden ligeledes blid og repetitiv melodi, der er i front gennem størstedelen af nummeret. Hos mig vækker det knap 11 minutter lange nummer associationer til Manuel Göttschings opus “E2-E4” tilsat en lidt mere tropisk strandstemning (og knap så megen intensivering).

Både jovïan hand, quoter og Kalstrup giver mig på én og samme gang lyst til at bevæge mig og døse hen. Denne tretrinsraket af kompositioner er for mig at høre også det mest originale ved “Phase Contrast”, sammenlignet med de mange andre stærke opsamlinger med ny dansk elektronisk musik fra i år: Jeg var endnu ikke klar over, at det her også var en facet af dansk elektronisk musik anno 2020.

Kompilationen bliver dog kun endnu mere divers med de efterfølgende numre. F.eks. er “38%” af E-Learner kendetegnet ved et mere bastant og insisterende beat. Her er vi altså ikke blot ude i andre genre-konstellationer igen, men også en markant anden stemning, der netop ikke besidder det fløjlsbløde velbehag, der bandt de tre foregående sange sammen. Det er slet og ret en helt anden energi, der her er i spil, ligesom den mildt tindrende ambient på afslutningsnummeret “Hypocapnia” af unusual shapes også tilføjer noget unikt til kompilationen i kraft af sin følelse af intens skrøbelighed.

“Phase Contrast” er uden tvivl en spændende kompilation. Dette skyldes delvis det diverse lydbillede, udgivelsen præsenterer. Med det sagt er det dog i særdeleshed jovïan hand, quoter og Matthias Kalstrups bidrag, der tiltaler mig: Her formår opsamlingen nemlig også at skabe en rød tråd på tværs af numrene, og samtidig bidrager de tre numre til at belyse nogle endnu under-dokumenterede nuancer i dansk elektronisk musik.

Info: “Phase Contrast” udkom på Intercourse d. 17. juli.

Redaktionens note – Intercourse drives af Morten Løwenstein, der tidligere har bidraget til Passive/Aggressive som skribent, og Christian Rohde Lindinger.