Passive/Aggressive

Rob Mazurek – en otte-hovedet hydra af Davis’ aske

Blog October 23 2013, af passive/aggressive mazurek

Af Frederik Denning

Den 48-årige amerikanske komponist og improvisator Rob Mazurek er en yderst interessant kornetistveteran, der med sin octet udgivelse i år blander electroakustik, kompositioner og free i en lang koncertudgivelse. Han er opvokset i New Jersey, har de seneste mange år være tilknyttet scenen i Chicago, og han har også boet i Brasilien i en længere periode – og det kan høres.

“Skull Sessions” er Mazureks første af indtil videre fem (!) udspil i 2013 alene. Han har de sidste årtier faret rundt og samarbejdet med alle fra Godspeed you! Black Emperor og Jim O’Rourke til Roscoe Mitchell, og udgivet plader på alt fra Thrill Jockey til Delmark. “Skull Sessions” er et monster af en plade, der i over 70 minutter spænder fra nedtonet elektroakustisk jazz over vrælende hornsprut til kakofonisk free. Bindingsværket, der holder det hele sammen, er hovedtemaet, nemlig en hyldest til Miles Davis’ elektriske periode, som Mazurek – ikke overraskende – er stor tilhænger af.

Hyldesten lykkedes, for man har afgjort en Miles Davis vibe samtidig med, at pladens hold tæller et udvalg af Mazureks tidligere brasilianske og amerikanske grupper. Mazurek-protegéen Jason Adasiewicz’ vibes, altså vibrafon, giver pladen en udpræget Chicago anno 2013 lyd (han har blandt andet udgivet plader med Joshua Abrams og Peter Brötzmann), og John Herndon fra Tortoise spiller trommer på udgivelsen, der faktisk er en koncert optaget i Sao Paulo.

Hyldester til Miles Davis er der mange af, og fordi man nemt kan nå et mætningspunkt er det desto mere forfriskende, når en sådan er interessant i over 70 minutter. Det er ikke uden betydning at Mazurek i stedet for at omarangere Davis-numre har komponeret en række nye og derfor undgår at falde i trædemøllen med kunstnere der vil hylde sine idoler med knap så interessante udgaver af klassikere. Sjovt nok medvirker Rob Mazurek og førnævnte Jeff Parker også på en dansk udgivelse, som har fået alt for lidt opmærksomhed. Den gik under navnet Chicago Odense Ensemble, der er mixet af Jonas Munk og indspillet i Chicago med et stærkt amerikansk line-up samt Jonas Munk og Jakob Skøtt fra Causa Sui. Og det er netop i en ligesindet hyldest til Miles Davis’ elektriske periode.

Info: “Skull Sessions” er ude nu på Cuneiform Records.