Passive/Aggressive

Click Festival – Avantgarde-kommunale strømninger og vinyl cuttere (interview)

Feature May 15 2014, af passive/aggressive drorfeiler

Af Simon Christensen

Den kommende weekend fortsætter Click Festival på Kulturvæftet i Helsingør sin række af fremsynede new media and contemporary culture-festivaler ind i sin fjerde udgave med et nyt vanvittigt musikprogram. Desuden består festivalen også af et faktisk ret spændende formidlingsspor med et talks- og workshop-program (under navnet Do It With Others) og en serie udstillinger i de gamle værftshaller, som jeg dog ikke vil gå i dybden med her.

Festivalens overordnede programlægger, Georg Rasmussen, havde forsøgt at skrive noget fornuftigt om det i kondenseret form, “men det lød simpelthen så tørt og kommunalt, så det gjorde jeg ikke,” fortæller han i en mail til os. Til gengæld er det netop et anseeligt kommunalt tilskud fra Helsingør og Kulturvæftet til festivalens mange aktiviteter i bredden og fuld tillid til en musikkuratorgruppe med også Klaus Boss, Nis Bysted, Toke Tietze Mortensen, Tobias Kirstein og Christian Stadsgaard, som gør det muligt at realisere et program, hvor der virkelig er høj værdi for offentlige kroner inden for specielt kompromisløs international elektronisk avantgarde (dødsmetal, techno, freejazz, punk etc.). Det eneste kritiske ved denne 250 kroners-programlægning er, at den – set fra et ideologisk perspektiv – måske slipper lidt nemt om ved at finde de danske kunstnere i de vante miljøer.

Dror Feiler’s NO (SE), Albertslund Terror Korps og KUBE-projektet er tilføjet for nylig. Og derudover tæller programmet Laurel Halo (US), Ben Frost (AU), Dopplereffekt (US), Robert Henke (DE), NHK’Koyxen & Sensational (JP/US), Ekoplekz (UK), Actress (UK), Tirzah & Micachu (UK), Chris & Cosey (UK), Rashad Becker (DE), Ryoji Ikeda (JP), Daniel Löwenbrück (DE), JFK (UK), Homies (US/DK), Kasper Marott (DK), Reverie (DK), ToTo (DK), Somatic Responses (UK), The DJ Producer (UK), Tee Vee Pop (DK), Selvhenter (DK) og Claus Haxholm Assembler (DK).

Passive/Aggressive har snakket med Georg Rasmussen:

“Click Festival skal fungere for en platform, hvor man præsenterer undergrundskultur og -musik fra den her scene, som normalt ikke bliver regnet for det store i den brede offentlighed. På lang sigt er målet at få den her kunst og musik ud til et større publikum uden at kompromittere kunsten.”

P/A: Og hvordan gør I det?

“Vi prøver at respektere den tid, det tager at bygge noget op, og ikke at lade os forføre for hurtigt af nogle traditionelle greb, som for eksempel at sælge festivalen på store headlinere. Vi opfatter det som en form for troværdighed, at man som arrangør tror på, at niveauet er højt nok til at tage chancen ved ikke at have et reelt hovednavn.

Vi prøver at kigge på os selv som en festival, der er nysgerrig og har øjnene åbne for noget nyt. Vi vil ikke være en autoritet, og vi sætter os ikke i en rolle, hvor vi udråber os selv som eksperter eller vigtige for en bestemt scene. Når vi roder med de her ting, så har vi kuratorer med indflydelser, som er med til at sætte det sammen. Det er kun mig, der taler nu, og der er en generel konsensus om de primære ting på Click, men vi er mange forskellige mennesker bag, som hver har vores tilgang. Forsøget er faktisk at forsøge at indarbejde DIWO og de kollaborative strategier for festivalen både for os selv og for alle dem, der er involveret i Click på en anden måde for at skabe en form for velvilje omkring festivalformatet og forståelsen for, at vi skal prøve at rykke os ved de ting, vi traditionelt prøver at gøre. Det gør vi ved at belyse kuratorerne og ved at spørge, hvordan man bliver bedre til at agere som festival og vise, at der er mange folk, der feeder ind i den her mølle… Det har undret mig, at det ikke er tydeligere i bredere forstand i kulturlivet.”

Click Festival er blandt andet inspireret af Transmediale i Berlin, Ars Electronica i Østrig og Pixelache i Finland, som også har subfestivaler, der arbejder med formidling og mediekunst. Nationalt har vi Lydfestivalen i Aarhus, LAK Festival, Spor Festival (som havde temaet Do It Anyway, red.) og andre tiltag, men “det er bare ikke så stort endnu i Danmark, selv om den vidensdeling, der er forbundet med de her festivaler, bliver mere og mere relevant, fordi den beskæftiger sig med et onlineliv og medierne omkring os,” siger Georg Rasmussen.

P/A: Hvad er jeres idéer bag bookingen?

“Festivalens tilgang er nok blevet bred, fordi vi ikke vil definere det her i forvejen. Der skal være rum til at være nysgerrig, og det er stadig en ung festival i den forstand, at festivalens identitet stadig kan udvikle sig. Det er også det, der gør sig gældende i musikbookingen. At det var mere elektronisk i starten, men nu er det bredere og tæller også anden alternativ musik, som også falder ind i kategorien kontemporær mediekunst og brugen af medierne som instrument og værktøj.”

Info: Click Festival finder sted den 15.-17. maj (RSVP).