Passive/Aggressive

DIEM Elektro – Akusmatisk musik og tilrettelagt kaos i Aarhus

February 14 2017 15994872_10154978897504380_9166802520485551338_o

Af Alexander Julin

Selvom vi ikke er meget mere end halvanden måned inde i det nye år, har DIEM (Dansk Institut For Elektronisk Musik) i Aarhus allerede præsenteret både en studenterkoncert og en aften med komponist og lydkunstner Emmanuel Holterbach. Sidstnævnte bød på en opførelse af komponisten Éliane Radigues værker, mens Holterbach havde opført sine egne værker aftenen før på Kunsthal Aarhus. I denne samt den efterfølgende uge fortsætter DIEM med henholdsvis en såkaldt sound diffusion-koncert samt en optræden af lydkunstneren Zimoun. DIEM giver herved fortsat også udefrakommende en strålende mulighed for – gratis – at få udfordret og måske endda flyttet éns (ofte vilkårlige) definition på et skel mellem lyd og musik.

Mens der er en længere tradition for sound diffusion i både Frankrig, Canada og England, er det samme ikke just tilfældet i Danmark. D. 16. februar er der mulighed for en oplevelse ud i “akusmatisk musik”, da 20 højtalere bliver placeret på scenen, loftet, balkonerne, koret og logen i den symfoniske sal i Musikhuset. Der bliver derfor mildest talt meget at høre, men intet at se, som lydkunstværker projiceres ud i salen. Ud over værker af Francis Dhomont, Annette Vande Gorne, Francois Bayle, Jonty Harrison og Beatriz Ferreyra bliver det også muligt at opleve nye værker fra de studerende på skolen. Med andre ord en suveræn mulighed for en for mange uvant koncertoplevelse, der ikke kun byder på en introduktioner til pionerværker, men også en indsigt i, hvad der sker nu og her på den elektroniske scene med tilknytning til DIEM – og derved muligvis også et varsel om, hvad der er i vente fra de studerende herfra.

23. februar præsenteres den schweiziske lyd- og installationskunstner Zimoun, der tilbage i marts sidste år også gæstede Kasernescenen på Aarhus Universitet med et oplæg om sit kunstneriske virke. Dette er ofte bygget op omkring arkitektoniske værker, der består af masseproducerede materialer. Mens hans installationer kan karakteriseres som havende et minimalistisk og stramt udtryk, indebærer det auditive output et – tilrettelagt – kaos. Om sit værk “250 prepared ac-motors, 325kg roof laths, 1.8km rope” fra 2015 forklarede Zimoun i sin tid: “Jeg vil gerne finde ind til tomrummet mellem mulighederne”. Hvorvidt om det samme ræsonnement gør sig gældende for aftenens program, må indtil nu stå hen i det uvisse, eftersom det vil være dedikeret opførelsen af en ny multi-kanal-komposition i totalt mørke.

Info: Sound diffusion-arrangementet foregår i Musikhuset d. 16. februar (RVSP). Syv dage senere gæster Zimoun samme sted (RSVP).