Passive/Aggressive

GEL – Dansemusik til hypermobile kroppe

Kritik March 21 2018 , af alexanderjulin

 

Gel_cut

GEL “Drama Tools” (NESM, 2018) – anmeldelse af Alexander Julin

Det københavnske båndselskab NESM introducerer med sin tredje udgivelse, “Drama Tools”, et nyt ansigt i dansk musik. Bag udgivelsen står Karis Zidore, der under sit alias GEL debuterer med et værk i konstant bevægelse.

Til daglig beskæftiger Zidore sig med moderne dans, og selvom “Drama Tools” på ingen måde er en åbenlys kandidat til dansegulvet, er de rytmiske figurer stærkt forankret i kropsligheden. “Drama Tools” indbyder med sine frenetiske og uforudsigelige forskydninger til en dans, hvor kroppen kan udfolde samtlige positurer, der måtte være mulige.

Der er ikke meget yndefuldt over “Drama Tools”. Flere af numrene er kendetegnet ved en konstant forvridning af lydflader og dekonstruerede rytmefigurer. Som én lang grimasse vrider og snor kompositionerne på “Drama Tools” sig gang på gang i nye retninger.

På “Formations of Fear and Friendship” bliver man i perioder indhyllet i en repetitiv monotoni, hvor rungende såvel som smældende rytmiske fragmenter gentager sig. Men lige som monotonien er på kanten til at fremmane en hypnotiserende trance, afbrydes den af intense tempo- eller rytmeskift. I andre tilfælde, som på “Day 1/Outro”, er det den tiltagende forvridning af vokalen, der medfører en uvished om, hvilken retning numrene bevæger sig imod. Ofte skaber den gentagne modulering af enkelte lyd- eller vokal-fragmenter en forventning om, at numrene eskalerer for at munde ud i et klimaks. Men numrene slutter gerne lige så uforudsigeligt, som de begynder og udfolder sig undervejs.

Overordnet fremstår “Drama Tools” som en undersøgelse af evindelige opbygninger og nedbrydninger, hvilket især understreges af et nummer som “Down”, hvor den hvæsende percussion abrupt genstarter gang på gang i stedet for på nogen måde at skabe et sikkert rytmisk fundament eller føre til en kompositorisk opbygning. Numrene fremmaner en stemning af vanvid gennem kompositorisk ustabilitet og melodiske passager, der gradvist forvrænges mere og mere, ikke meget ulig samme effekt af Kleins ligeledes uforudsigelige loop-baserede kompositioner.

Det rytmiske fokus på “Drama Tools” betyder også, at musikken umiskendeligt får karakter af bizarre dansekompositioner. En dans, hvor der ikke er plads til stilstand, men hvor den gennemgående energi munder ud i et mylder af nye transformationer, hvor alt, der skal værnes om, er en vedblivende bevægelse ud i det nye.

“Drama Tools” udkommer på NESM d. 4. april.