Passive/Aggressive

Året der gik – De bedste danske kassettebånd, oddsizes og compilations i 2018 (udvalgt af redaktionen)

December 29 2018

Årets mest værdsatte danske kassettebånd, oddsize-udgivelser og kompilationer fra 2018 i vilkårlig rækkefølge – ifølge redaktionen på Passive/Aggressive.

GEL “Drama Tools” (CS, NESM)
Overordnet fremstår “Drama Tools” som en undersøgelse af evindelige opbygninger og nedbrydninger, hvilket især understreges af et nummer som “Down”, hvor den hvæsende percussion abrupt genstarter gang på gang i stedet for på nogen måde at skabe et sikkert rytmisk fundament eller føre til en kompositorisk opbygning. Numrene fremmaner en stemning af vanvid gennem kompositorisk ustabilitet og melodiske passager, der gradvist forvrænges mere og mere, ikke meget ulig Kleins ligeledes uforudsigelige loop-baserede kompositioner. (Alexander Julin Mortensen)

Lyra Valenza “Scan, Deliver” (12”, Black Opal/Petrola 80)
Duoen Lyra Valenza har ikke blot ændret navn, men også udviklet et markant anderledes udtryk siden det mere techno-orienterede debutudspil “Synkronudspring i Tomt Bassin”. “Scan, Deliver” trækker i stedet på elementer fra bl.a. trance og jungle. Der dyrkes en bombastisk lyd og accelerationistisk tilgang til kompositionerne, der ofte lyder, som om de er på randen til at eksplodere af den energi, de akkumulerer i løbet af deres spilletid. Det er et af årets mest euforiske og intense udspil, der i kraft af sin ekstreme energi og gennemgående patos også ender med at fremstå mere humoristisk end selvhøjtidelig. Det er et tiltrængt og overraskende udspil, der fremstår unikt sammenlignet med det ellers varierede output af dansk elektronisk musik i 2018. (Alexander Julin Mortensen)

Nyredolk “Demo” (CS, Caligari Records)
Det er ikke til at stampe information op af jorden om københavnske Nyredolk og deres demoudgivelse på italienske Caligari Records. Men det føles heller ikke vigtigt, når man gnaver sig igennem deres fire kradsende tracks, der elegant placerer sig et sted mellem den ondere variant af hardcorepunk, blackened crust og god gammeldags kassettebåndsblackmetal. Det er firkantet, udynamisk og lige ud af landevejen i en rustvogn, der kører i den forkerte side af vejen. Nyredolk er i øvrigt offentliggjort til Metal Magic Festival i Fredericia i 2019. (Klaus Hedegaard Nielsen)

Erna “Pan” (CS, Wetwear)
Kassetteudgivelsen “Pan” er en intens percussion-oplevelse, der består af fire korte numre og to længere. På de fire første numre findes en eksplosion af lag og rytmer – et hektisk og forpustet mylder af forskellige slagtøjsinstrumenter. Men det er ikke et tilfældigt kaos, der bliver skabt. Tværtimod viser Kristian Paulsen og Anders Bach i trommeduoen Erna en utrolig fornemmelse for at sammensætte rytmer med sådan en præcision, at de efterlader lytteren i et altomsluttende og fortættet lydrum. (Ida Selvejer Faaborg)

Sufie Elmgreen “James” (lydværk, Works for Radio)
Sufie Elmgreen har vist sig som en yderst nuanceret kunstner, både med tidligere solo-projekter og som forsanger i ekstrem-impro bandet sæNK og senest også Bearth. Med sit radioværk “James” leverer Sufie Elmgreen en kombination af drum’n’bass og jungle i et ekstremt dystopisk univers. Dette er på mange måder sigende for Sufie Elmgreens øvrige virke, der dyrker det groteske på en overlegen facon og ignorerer konventioner, generelle spilleregler og tilslører skillelinjen mellem kunst og musik. Netop dette er “James” et eksempel på. (Sandra S. Borch)

Kasper Marott “Keflavik” (12”-vinyl, Seilscheibenpfeiler)
Kasper Marott har med sin seneste EP, “Keflavik”, for alvor markeret sig som en af nyere tids mest lovende aktører inden for dansk elektronisk musiks mere kluborienterede side. Den tre numre lange udgivelse byder på fængende house med en upoleret pop-sensibilitet. Selvom udgivelsen er blødere og lettere i sit udtryk end den mere techno-orienterede danske musik, der i særdeleshed har fået opmærksomhed i senere år, så er der også noget insisterende over “Keflavik”, i særdeleshed titelnummeret, men også udgivelsen i sin helhed. Man kan ikke andet end give sig hen til numrenes pulserende energi og de umiskendeligt gode melodier. (Alexander Julin Mortensen)

Solid Blake “Warp Room” (12”-vinyl, Seilscheibenpfeiler)
While several techno affiliated artists have begun to adopt a certain trance aesthetic to their sound (as documented on the newly released Kulør-compilation), the Copenhagen-based Glaswegian producer Emma Blake instead incorporates a sonic and rippling electro-sensibility onto her otherwise rather abstract techno compositions. The ambivalence between lightness and a certain weight in Blake’s sound makes the compositions more thrilling than most average techno-affiliated music. It is an impressive work of craftswomanship, where no element feels unnecessary, and it leaves the listener completely engulfed in its sonic figures and simplistic melodies. (Alexander Julin Mortensen)

Sandra Boss “Luft” (CS, Falt)
Driven by a careful fascination with classical instruments and out-dated MIDI-gear, Sandra Boss has created an unsettling mosaic of vibrant and vibrating pieces. The release is the result of a probing curiosity that explores the space between classical techniques of playing and composing on the one hand, as well as improvisation with an open invitation for chance. Human, instrument and machine are equal contributors to “Luft”, organised by a composer who has a deep and clear understanding of every single one of these elements. (Wieland Rambke)

Raquin “Ariclone” (CS, Janushoved)
Euforien er normalt en gennemgående sindstilstand for flere af selskabet Janushoveds udgivelser, men ikke på den samme maniske og ukontrollerbare facon som på “Ariclone”. Når rytmesektionen stiger i tempo og intensitet, får rusen også en anden karakter end normalt. Oftest figurerer den som latent, underspillet og lokkende på Janushoved-udgivelserne, hvorimod den i disse øjeblikke på “Ariclone” snarere ekkoer af en syntetisk dopamin-injektion uden af den grund at fremstå mere endimensionel. (Alexander Julin Mortensen)

Niklas Adam & Anders Vestergaard “Integrationer” (8×7” flexidisc, BIN)
Selskabet BIN drives af Jonas Olesen (Hector Rottweiler, Dansk Lydarkæologi m.m.) og har udgivet musik på en række sælsomme formater igennem årene, hvor floppy-disketterne og de sammenlimede vinyler står som de mere utilgængelige. Niklas Adam og Anders Vestergaards ca. 45 minutters “Integrationer” dokumenterer nogle udpræget reduktive live-elektronik-eksperimenter fra duoens koncerter forskellige steder i verden. Den er udgivet på hele otte flexidiscs, som er flot farvet i orange nuancer og pakket ind i to plexiglas-hylstre. De er desværre skåret i dårlig kvalitet, hvilket Jonas Olesen lakonisk dokumenterer via mailudvekslingerne med vinylfirmaet på de medfølgende overhead-lignende liner notes i plastik. “Integrationer” er med stor sandsynlighed årets smukkeste danske oddsize, men nu fik jeg ikke rigtigt plads til at skrive om musikken, som både rummer klanglige eksperimenter, realoptagelser og lyd, som peger tilbage på kildematerialet selv. (Michael Mørkholt/Simon Christensen)

Amalie Smith & Sonja LaBianca “51 e.DSO.” (lydværk, Arken)
I Amalie Smiths fremtidsfortælling “51 e.DSO.” er kunstmuseet Arken ved at blive indrettet til en kunstbank. I værket lytter vi til optagelser fra år 51 efter Den Sidste Olie. Det står klart, at menneskeheden ikke vil overleve de naturkatastrofer, som truer. Optagelserne rummer kompositioner af Sonja Labianca, som også spiller en række solosaxofonstykker, samt feltoptagelser, lyddesign og fortælling af Amalie Smith, og historien er indtalt af tre skuespillere. “51 e.DSO.” er optaget binauralt og blev “udstillet” som lydsiden til en naturvandring i området omkring kunstmuseet i sommers. Nu er den også gratis tilgængelig online; høretelefoner anbefales. (Simon Christensen)

Free The Land “Arctic Freedom” (digital installation, selvudgivet), “Bedside Ecology” (usb patch, selvudgivet), “Global Ecophony” (cassette, Ascetic House)
Det her er en blanding af ”udgivelser” eller transmissioner publiceret på forskellige tidspunkter og formater. Primært er Free The Land interessante ud fra deres kollektive tematikker om økologier, urbanisme og infrastrukturer, som behandles ud fra en optik som i højere grad har rødder i D.I.Y. end akademia. Samtidig er det et spændende output i konteksten af de involveredes øvrige praksisser; primært bestående af Jesse Sanes (Liebestod) med en roterende gruppe af samarbejdspartnere såsom Nial Morgan (Race to the Bottom), Frederikke Hoffmeier (Puce Mary), Henrik Söderström (Händer Som Vårdar) og Kali Malone. (Mikkel Rørbo)

Compilations

“Embrace” (Petrola 80)
Der er ikke et unødvendigt led på “Embrace”, hvor alle kunstnere bidrager med et nyt perspektiv på en fri og fremadskuende elektronisk musik. Titlen tro formår udgivelsen at omfavne forskelligheden som den nødvendige forudsætning for, at et musikalsk kulturliv ikke forfalder til ensporede stiløvelser; og variationen til trods lykkes det stadig udgivelsen at indkapsle en rød tråd på tværs af de forskellige numre. (Alexander Julin Mortensen)

“Danske Båndamatører 1959-1976” (LP, Institut for Dansk Lydarkæologi)
“Danske Båndamatører – Danish Tape Amateurs 1959-1976” tager prisen for mest imponerende arkivudgivelse på dansk jord i år. Værkerne stammer fra danske båndamatørkonkurrencer mellem 1959-1976, men ingen af dem har tidligere været udgivet. Institut for Dansk Lydarkæologi dokumenterer et overset stykke dansk lyd- og musikhistorie, hvor båndamatører eksperimenterede med alt fra obskur elektronisk musik til lydcollager i deres fritid. Antologien giver derfor også et unikt indblik i en tidlig demokratisering af lydteknologien, hvor amatørmusikere med båndoptageren som instrument, kunne skabe og komponere i hjemmet og dokumentere det, uden nødvendigvis at få adgang til etablerede kanaler eller fornemme studiemuligheder som den lille håndfuld elektronkomponister, der har fundet vej til historiebøgerne; Else Marie Pade, Fuzzy, Per Nørgård, Gunner Møller Pedersen. (Mikkel A. Kongstad)

“Still Water” (3xCS, Infinite Waves)
Infinite Waves har i flere år udgivet noget af den stærkeste ambient-musik, der er udkommet i Danmark i seneste år. Den knap to timer lange kompilation “Still Water” er endnu et vidnesbyrd om selskabets musikalske standard, hvor både de velkendte navne Birch, Grøn, Antii Tolvi og CR Hougaard (Soft Armour, m.fl.) samt de nye projekter Kai Oke og Miro medvirker med æteriske og/eller meditative kompositioner. Ideel musik til kontemplation såvel som selvforglemmelse. (Alexander Julin Mortensen)

“Korpsånd” (2CS, Fallow Field/2CD, Tour de Garde)
In February the American tape label Fallow Field sent out a double cassette with a collection of new Danish black metal under the name “Korpsånd – an introduction to new wave of raw DKBM”. Later it was re-released on CD by Tour de Garde, and in 2019 is it finally getting a proper 2LP release on the new label Nattetale. Despite the connotations to a brotherhood, Korpsånd (en: corpse+spirit) is neither the end nor the only means of this group of people who have also seen a number of international releases and individual paths through other genres than black metal. Rather it should be viewed as a banner for a series of bands who share a recording studio, a set of aesthetics and a shared connection to the noise/experimental scene of the venue Mayhem. (Simon Christensen)

“Islands In The Stream” (CS, Øen Rec.)
Håndværksmæssigt er “Various Islands in the Stream” en eminent opsamling, hvilket ikke mindst skyldes dens lokkende og forførende karakter. Det er en musik, der pirrer mig fra første lyt, en musik til sommerens spænding og sorgløshed, som man kan vende tilbage til adskillige gange. Musikken er hverken selvhøjtidelig eller udfordrende; letheden og varmen i numrene, det primære fokus på den gode melodi og den åbenlyse appel tjener som en kærkommen påmindelse om, at god musik – og god kunst helt overordnet – ikke nødvendigvis behøver være svært tilgængelig for at være berigende. (Alexander Julin Mortensen)

“Tiden Går Sgu” (12”, Regelbau)
Også i år blev et stærkt år i den aarhusianske house-musiks tegn, takket være Regelbau og de utallige andre selskaber, som flere af bagmændene også har etableret og udgivet musik på. Det er en drømmende musik til dansegulvet, der foruden C.K. og NL110, byder på remixes og nye produktioner af Natal Zaks (her som Timeman og Sentral), hvoraf nummeret “Extra Soft” er ét af hans mest ørehængende og vanedannende til dags dato. Endnu en 12’er uden fillers, der tydeligt illustrerer kvaliteten af flere af de aarhusianske musikeres virke, sammen med flere af de respektive udgivelser fra Central, DJ Sports, C.K., Manmade Deejay, El Trick, m.fl., der udkom i 2018. (Alexander Julin Mortensen)

“I Could Go Anywhere But Again I Go With You” (digital, Posh Isolation)
Vi slutter året med begyndelsen. I januar åbnede Posh Isolation endnu et hyperaktivt år med den digitale udgivelse “I Could Go Anywhere But Again I Go With You”, der er en kompilation med hele 24 artister med en relation til ny elektronisk musik i København. I sig selv kunne man hylde det ambitiøse diy-label for dets betydning for musikscenen både herhjemme og dets muligheder i udlandet gennem snart 10 år, men det helt afgørende for “I Could Go Anywhere But Again I Go With You” er dets åbenlyse kærlighed til ny kompositionsmusik i en bred forstand. Det, der i starten var et båndlabel for ekstremmusik og noise, som med tiden har udgivet forskellige afarter af techno og punk, kunne med denne milepæl siges at gå ind i en ny æra af åbenhed mod omverdenen og elektronisk kammermusik, hvilket bidragene fra Ydegirl, Astrid Sonne, KYO, Why Be og Minais B – samt årets senere udgivelser med CTM, Boli Group og Vanessa Amara – bekræfter. (Simon Christensen)

Redaktionens note – Denne årsliste over udvalgte danske oddsize-udgivelser og compilations fra 2018 bringes i vilkårlig rækkefølge. Årslisten er ikke baseret på en kollektiv afstemning eller konsensus-afgørelse på redaktionen, men er et udvalg af de mest værdsatte eller mest interessante udgivelser hos de enkelte skribenter. Der er pt. omkring 15 skribenter og/eller redaktører tilknyttet Foreningen Passive/Aggressive. Da vi i sagens natur ikke har hørt alle oddsize-udgivelser fra 2018, så er det ikke et repræsentativt udsnit, men i stedet kan listen læses som en række nedslag og anbefalinger.