Golem – Ny Aarhus-kompilation samler scenen til Cassette Store Day (premiere)
Af Simon Christensen
Tidligere i år startede distroen Golem som en platform for diy-miljøet i Aarhus med vægt på mikrooplag og kassettebåndsudgivelser. Initiativtagere var folkene bag Flux Festival og det hedengangne label Golem Tapes, der altså genopstod under samme navn som det første formelle samarbejde i den bølgende musikundergrund Aarhus.
Den daværende introduktionstekst lød: En god del af kræfterne bag Århus’ små labels og booking-grupper er gået sammen om at åbne én samlet distributionskanal for sine produktioner: Golem distributionen. Hensigten er hermed at etablere et overblik over de involverede parters aktiviteter og øge disses tilgængelighed. Desuden håber vi gennem centralisering at kunne intensivere produktiviteten i byen samt på sigt at kunne præsentere et omfattende udsnit af alle interessante danske smålabels’ produktioner på ét fysisk og virtuelt sted.
Meget passende udsender Golem i anledning af den årlige markering af Cassette Store Day (ikke at forveksle med den kritisable Record Store Day) lørdag den 17. oktober en C90-kompilation med musik fra labels i byen. Udgivelsen er kurateret af Mikkel Reher (Shiggajon, Golem Tapes), Matias Guldvad (Partners), Alexander Julin (Flux og Brystet), Rud Kjerstein (Flux og Brystet), Jesper Moeslund (Taarnet Tapes), Natal Zaks (Help Recordings), CR Hougaard (Night Vision Tapes), Yung Shord (Shordwood Records), Jeppe Berg (Flux). Titlen er “Golem I” og er en fin parallel til bl.a. Dokument-LP’en, der samlede miljøet i København. Golem-projektet har en endnu større spredning musikalsk spredning, der reflekterer den tyndtmaskede aarhusianske alsidighed lige nu.
Passive/Aggressive har fornøjelsen af at have premiere på “Golem I”, som du kan høre i Sounds. Efter ønske fra Golem bringer vi A- og B-siden i sin fulde længde, så man i kassettebåndsmediets ånd skal lytte udgivelsen som en helhed. Se trackliste og læs interview med Rud Kjerstein og Mikkel Reher herunder.
Passive/Aggressive: Kan I give en status på, hvad der er sket med de små labels og projekt Golem siden vi snakkede sammen om Telex artiklen?
Golem: “Hvad der er sket specifikt for hvert enkelt label er svært at sige, men der er formentlig flere, der har fået øjnene op for de forskellige projekter via Golem. Man kan se, der er nye små labels, der er startet op, og folk er begyndt at henvende sig med interesse i selv at udgive musik, så noget kunne tyde på at den større synlighed og tilgængelighed omkring små udgivelser skubber lidt til produktiviteten i byen. Det er godt – det var faktisk selve formålet fra begyndelsen. Meningen med det hele var at drage fordel af en art centralisering af det, der nu engang giver lyd fra sig i Aarhus og omegn. Når vi tager ud til shows med distroen, er det således et lille udstillingsvindue, kald det hvad du vil, som giver et indblik i hvad der sker. I stedet for, at man som nysgerrig lytter er nødsaget til at søge internettet tyndt for at finde et band, der måske ikke engang arbejder med promovering. Der findes nemlig nogle derude, der laver noget, som virkelig fortjener opmærksomhed, men som ikke har forståelsen for eller drivkraft til at gøre noget ved det.
Derudover er det et godt fællesskab for udveksling af erfaringer særligt ift. overspilning af bånd, masters, generel optimering af lyd. Og ja, så har vi jo faktisk også investeret i endnu en båndduplikator – KABA – hvilket, ganske simpelt, betyder bedre lyd på udgivelserne og et bedre produkt til lytterne.”
P/A: Hvad er jeres formål med denne CSD udgivelse? Hvad ligger der af ideologiske (alle diy bands?) og stilmæssige tanker bag denne kompilation?
“Formålet med de her compilations i det hele taget er at dokumentere tingenes tilstand inden for forskellige scener, forskellige områder i dansk musik nu her. På den måde er det oplagt, at vi her på den første fokuserer på det nærmeste miljø omkring Golem, dvs. de bands der står i forbindelse med de labels, der er direkte implicerede i at drive projektet. Rent stilmæssigt kan der være en pointe i at bidragene genremæssigt er så spredte, men stadig kommer fra samme scene. Det siger faktisk noget om tingenes tilstand herovre (og mange andre steder i landet), at det samme miljø laver alt fra femstemmigt kor til techno. Derudover har vi søgt en balancegang mellem at repræsentere udgivet og uudgivet numre, således der foruden smagsprøver på i forvejen udgivet musik også er helt nyt musik og uudgivede demoer.”
P/A: Hvorfor fejrer I overhovedet Cassette Store Day?
“Fordi det er en rigtig fin mulighed for at præsentere lyttere og publikum for hvor stor en bevægelse, der rent faktisk er inden for båndmediet i øjeblikket – præcis som Golems idégrundlag, så er det en god måde at få et overblik i de utallige labels og udgivelser, der er i omløb. Derudover er det også en anledning for Flux som koncertarrangør at bruge CSD som showcase for et dansk båndlabel. I år er det københavnske count0 (Blodrøde Floder kuraterede sidste år), der kommer med Funeral Future, Istrefi og Repro.”
P/A: Hvad er fremtidsperspektivet for Golem-projektet?
“Vi arbejder på at kunne rykke ud i et lokale, således vi får en fysisk distro. Her er drømmescenariet at ende i et større lokale/fællesskab, således der vil være mulighed for at afholde (release)koncerter for de projekter, der har tilknytning til Golem. Det er dog en generel problematik som arrangør i Aarhus, idet vi lidt mangler et uafhængig sted, hvor det er muligt sætte ting op i et rum, der er defineret ud fra et nulpunkt.”
P/A: Kan I tegne et billede af, hvordan scenen har det i Aarhus i øjeblikket? Er det et meget lille kredsløb med 20 mennesker, eller sker der noget, som fanger en større gruppes opmærksomhed?
“Scenen vokser i hvert fald. Der kommer flere og flere til koncerterne, og der bliver flere og flere små bands og labels. Man ser på mange måder en større grad af lokal identitet, end for bare nogle år siden, og kvaliteten i de ting der bliver produceret stiger. De, der har været med længere, er blevet dygtigere, og nytilkommere starter tidligere. Selvfølgelig er det de samme 20 mennesker, der sidder og driver labels, arrangerer shows osv. – stort set ligesom i København – men derfor vokser den lavere del af pyramiden stadig. Diversiteten af de udtryk, der kommer fra disse 20 mennesker(?) er desuden udvidet enormt indenfor de sidste par år, hvilket betyder at der ikke udelukkende udgives rock/punk, som det lidt var tilfældet tidligere – det er temmelig befriende.”
Golem I (C90, Golem 2015) trackliste:
Side A
Antonius Lovmand Marcussen & Mikkel Reher-Langberg – Forstadie til “struktur”
Ærkenbrand – Stimager
Mikkel Reher-Langberg – Søster
Le Mort – Prelude
Caves – Stemmer
Dis – Angst
Drageskib – Danegeld (The Maldon Payoff)
chx – Watch the Clock
Transit Pop – Air
Erotic Harry – Laura
XYZ – Freeform
Martin Hasfeldt – Your Feather
Here – White Windows
Side B
Yung – Poster on the Walls
Blod – Hvid
Clarissa Connelly – Come in Roses
Urr – Yet Untitled
Central – Siliono
Urglvr – Refleksion
Soft Armour – Crosshair
Latex Lynx – TTIOT
Forvarsel – Lucid #1
Hunger – Golden Gates