Passive/Aggressive

Halvcirkel & Anders Lauge Meldgaard – mellem stoflige stryger-teksturer og skrattende samples

Kritik March 20 2025, af Kristine Haffgaard

Halvcirkel & Anders Lauge Meldgaard – “Spirit” (År & Dag, 2025) – anmeldelse af Kristine Haffgaard

Det har været fascinerende at følge Halvcirkels projekter de senere år. Ensemblet hviler solidt i en klassisk skoling, men udfordrer og nytænker samtidigt, hvad et stryger-ensemble overhovedet er og kan musikalsk.

Målsætningen er både enkel og smuk: Ønsket om at nå ud til flere mennesker og at komme tættere på hinanden med den klassiske musik. Som sagt, så gjort: Halvcirkel har ufortrødent kastet sig ud i en lang række samarbejder med komponister og scenekunstnere; blandt andet en teaterkoncert med samtidskunstneren Madame Nielsen og en akustisk opførelse med Ole Luk om sangene fra dennes black metal soloprojekt Afsky. Med albummet Spirit vender de tilbage til deres samarbejde med komponist og multiinstrumentalist Anders Lauge Meldgaard, der lyder som en hyldest til leg og improvisation.

Nærvær som grundpræmis

Måske kan Halvcirkel i virkeligheden bedst beskrives som et åbent kunstnerfællesskab, for siden debuten tilbage i 2015 har ensemblet stået som et af de mere originale orkestre i grænselandet mellem klassisk musik og andre kunstarter. Gruppens kernemedlemmer som trio; bratschisten Mika Persdotter, violinisten Bettina Marie Ezaki og cellisten Nicole Hogstrand, trækker i deres arbejde på en åben tilgang med masser af rum til improvisation og et særligt respektfuldt nærvær overfor hinanden.


Det nye album Spirit er resultatet af denne åbenhed og endnu et musikalsk venskab, her med Anders Lauge Meldgaard (tidligere Frisk Frugt), der er komponist og medlem af det eksperimenterende,  kunstnerdrevne pladeselskab År og Dag. Oprindeligt var det meningen, at samarbejdet skulle handle om en strygekvartet, komponeret af Anders Lauge Melgaard særligt til Halvcirkel. Men da violinist Pernille Kristiansen var på barsel, foreslog Mika Persdotter at invitere Meldgaard til at træde til og både komponere og også spille violinstemmen på New Ondomo – en moderne japansk genfortolkning af Ondes Martenot, et elektronisk instrument opfundet i Frankrig for mere end et århundrede siden.

Lyden produceres gennem højtalere via et klaviatur og et glidebånd, der frembringer glissando og mikrotoner. Musikere som Jonny Greenwood fra Radiohead og Daft Punk har kastet deres kærlighed på det særegne instrument.  Det er en interessant instrumentering i det fælles projekt, for de glidende (glissando) bevægelser fra en tone til en anden understøtter og komplementerer strygerne i kontinuerlige overgange. Nogle steder træder instrumentet tydeligt frem som ren effekt, som i Sparkle, og andre, som i Babylove, skaber det en stemme af en udefinerbar andethed, der pirrer øret.


Anders Lauge Meldgaard har markeret sig på den danske musikscene med en række værker, herunder moderne kompositionsmusik, stedsspecifik lydkunst og orkestercollager, der ofte udforsker spændingen mellem komposition og improvisation.

Denne spændingstilstand er også det bærende princip for Spirit. Pladens titelnummer bygges langsomt og helt minimalistisk op af strygerne i en række motiver, hvis tempo er sænket til næsten slowmotion. Nummeret udforsker en kontrast mellem noget organisk og noget bevidst kunstigt i sammenfletningen mellem strygernes dybe stoflige teksturer og Meldgaards skrattende samples og urolige triller på et Euro rack set up og New Ondomo. Begge elementer får masser af plads og rum, og sammensætningen skaber en behagelig spænding for lytteren, når man følger de forskellige dele.

Der skinner en åbenlys spilleglæde igennem samarbejdet mellem Anders Lauge Meldgaard og Halvcirkel, og det giver en vitalitet og frisk energi til fællesalbummet.


For kun du ved hvor meget jeg nød dig

Meldgaard og Halvcirkel har tidligere udsendt albummet Fragment 94, også via År & Dag, der er en fortolkning af den oldgræske digter Sapfos arkaiske digt om sorgen over en elsket kvindes fravær. På det nye album genbesøges Fragment 94. Den oprindelige 34-minutters komposition gav rigelig plads til improvisation; den 6 minutter lange efterfølger er en helt neddestilleret version, der som en slags eftertanke tager afsæt i det samme lydlige materiale, men snor sig indtagende i overraskende nye retninger. Sorgen foldes for alvor ud i For kun du ved hvor meget jeg nød dig, hvor hastige buestrøg udtrykker en ordløs længsel i en sørgmodig, tøvende, trinvis nedgang. Det er både smukt og hjerteskærende i al sin minimalistiske enkelhed.

Der skinner en åbenlys spilleglæde igennem samarbejdet mellem Anders Lauge Meldgaard og Halvcirkel, og det giver en vitalitet og frisk energi til fællesalbummet. Musikken opleves som legende let, skønt det er et raffineret og fuldstændigt bevidst greb at forfølge improvisationen. Alle tråde samles dog fint i den afsluttende Reprise.

Info: “Spirit” udkommer i dag, den 20. marts, via År & Dag.

Læs også Alexander Julins interview med Halvcirkel Strygere i åben dialog.