Passive/Aggressive

Kill-Town Death Fest VII – Kontemporær død og åndsbeslægtet råddenskab (preview)

September 5 2019, af passive/aggressive

Af Klaus Q Hedegaard

Kill-Town Death Fest åbner i denne weekend portene til en blodrød overflod af kontemporær death metal og åndsbeslægtet musikalsk råddenskab i PUMPEHUSET, København.

Dødsfesten er efterhånden et internationalt anerkendt tilløbsstykke, og en anseelig del af gæsterne er derfor også tilrejsende fra hele verden – hvilket også afspejles i festivalens program, som prydes af omtrentligt 40 bands i en ubønhørlig strøm af det bedste nutidige undergrundsdød fra et utal af lande. Ironisk nok blev death metal af mange dømt død efter de årelange heydays i halvfemserne, men Kill-Town Death Fest er i den grad beviset på at genren i de seneste år har fundet ny grund og genopfundet sig selv i en mere rendyrket, beskidt og kunstfærdig form uden for mainstream.

Selv den mest dedikerede dødsfanatiker kan ikke tage den mængde death metal shows ind på fire dage, men der er uendelig meget godt i vente til den velforberedte gæst, der har lagt et personligt program hjemmefra.

Den kontemporære death metal-invasion fra CANADA er en af de mindre velbevarede hemmeligheder i de mørke kroge af Internettet. I særdeleshed pladeaktuelle TOMB MOLD som fortolker klassisk death metal med en moderne, beskidt og mere doom-orienteret tilgang. Landsmændene ANTEDILUVIAN har på mange måder samme udgangspunkt som Tomb Mold, men formidler det i langt mere kaotiske, eventyrlystne og progressive arrangementer.  Canadisk undergrundsmetal kommer dog i mange former, og en af de mere interessante bud er ADVERSARIAL, som med deres blanding af blackmetal trommer og dysharmoniske anthems er en mere stemningsfyldt og ondskabsfuld variant end de to førnævnte.

SUFFERING HOUR fra USA er ikke helt ulig Adversarial. Sammen med OF FEATHER AND BONE byder de på bedste skuffe af accelereret amerikansk dissonant death metal og samler op på den arv som eksempelvis Morbid Angel regerede metalverdenen med i starten af halvfemserne, dog uden på nogen måde at plagiere idolerne, som de utallige amerikanske klonbands, der de sidste 20 år har inficeret genrens gode ry med ligegyldig poleret lyd og forglemmelige kopiriffs.

Blandt de mørkeste og mest originale indslag på festivalen finder man de japanske legender COFFINS og ANATOMIA. Helt uden for kategori tør, rådden og langsom death metal, som man kun laver den i JAPAN. Ingen referencer eller morbide beskrivelser rækker her, men det er med garanti to anderledes koncerter, du ikke vil gå glip af. Og skal du helt og aldeles udenfor lands lov og ret og have en på opleveren, kunne det iskolde og djævelsk lydende blackened death band HAR fra ISRAEL måske også være noget for dig. 

SVERIGE har fostret et utal af legendariske dødsmetalbands og “swedish death metal” kan nærmest betegnes som en hovedgenre i metallen – ikke mindst i USA, hvor en hel enklave af nyere bands i både metal, hardcore og grindcore har ladet sig inspirere af “the swedish death metal guitar tone” – bedre kendt som guitarpedalen HM2. Svenske GRAVE var med helt fra dødsmetalens spæde første skridt og har i høj grad været med til at forme den svenske scene. Modsat nærmest alle andre bands, er der intet kontemporært at komme efter her – til gengæld meldes det, at de spiller sange fra den dengang toneangivende “Into The Grave”-plade og materiale fra deres demoer fra samme periode. Kill-Town præsenterer også arvingerne i BASTARD GRAVE, hvis navn nærmest umuligt kan være en tilfældighed. Inspirationen fra de klassiske svenske death metal-bands fra halvfemserne er indiskutabel, men udført med en brutal tør moderne sound, som skærer sig igennem marv og ben. Og apropos arvinger så bør alle med iskoldt blod i årerne huske at troppe op til OBLITERATION, der ligesom Darkthrone og Aura Noir kommer fra Kolbotn i NORGE. Teknisk og progressiv dødsmetal med noter af black metal og progrock – med en helt fantastisk organisk lyd.

Fra den hjemlige mose er der selvsagt også masser af pragtfuld død. DEAD VOID og TAPHOS er to helt særlige størrelser i den flok, som kommer til at høste hoveder blandt både danske og internationale gæster.

Kill-Town Death Fest VII – “The Decompomorphosis” er arrangeret af Kill-Town Bookings og foreningen Undergrundsmusikkens Fremme. Denne syvende udgave er dedikeret til David “Torturdød” Mikkelsen, der var med til at grundlægge og senere at genoplive festivalen, og desuden har han lavet grafikken gennem årene. Dette år bliver det sidste med hans deltagelse i arrangørgruppen. Læs Passive/Aggressives interview med David Mikkelsen her.

Info: Kill-Town Death Fest 2019 er drevet af frivillige og finder sted 5.-8. september 2019. Der er teknisk set udsolgt, men stadig enkeltdagsbilletter til søndag og fri entré til udendørskoncerterne fredag, lørdag og søndag.