Kraus – Nuancer af stilhed og sakral støj
Af Theo Nymark
“Kraus” er en af de seneste udgivelser fra det innovative båndlabel Infinite Waves. Bag Kraus står lyddesigner-studerende Asger Kudahl, som sammen med sin bror Willam Kudahl (Infants) driver Resonans, som også arbejder med lyddesign, dronemusik og som bl.a har samarbejdet med electronica-musikeren Karsten Pflum.
Båndet “Kraus” starter på side A med stilhed og dynamisk baggrundsstøj. Optagelser af, hvad der i mine ører lyder som en brændende ild og anslaget af en metalplade sætter tankerne igang, og med en vedvarende udvidelse af efterklangen stiger det mod ekstase. Lyden af et kirkekor (?) leder os langsomt til andet akt mod det sakrale, og kontrasten mellem de konkrete optagelser spiller op imod det atmosfæriske sus fra vinden og rummet. En klar fornemmelse af melankoli fører mig ud i kulden samtidig med at en abstraktion af ilden hele tiden påminder mig om varme. En surrealistisk filmoplevelse med i en guddommelig tilstedeværelse.
Side B står i kontrast til A og starter ud med et underspillet lydlandskab, hvorefter vi hører lyden af en hjertebanken. Den anden komposition har forholdsvis dybere frekvenser indblandet og bevæger sig i takt med den dunkende puls. Bassen forandrer sig og tager rolle som et bærende rytmisk element samtidig med, at de resterende elementer følger trop. En lidt dubbet stemning tager form og hele musik stykket udvikler sig til noget anderledes og pulserende. Man fornemmer uden tvivl en inspiration og erfaring inden for dronemusik og med en kontrast fra de konkrete lyde opstår et nyt billede af Kraus.
Derfor er båndet et flot komponeret værk med et blikfang, der helt klart bider sig fast i noget melankolsk, koldt og dystert. En udgivelse, jeg synes, passer rigtig godt ind i rammerne hos Infinite Waves, og som helt klart kan anbefales at lytte nærmere til. “Kraus” er originalt komponeret til musikfestivalen Deus Ex Machina og bygger på en fascination af den franske Acousmonium-tradition. Båndet er et stereomix af en improviseret øvesession til denne festival.
Asger Kudahl uddyber på mail: “Jeg var i forbindelse med en workshop på sidste års Click festival i Helsingør og fandt inspiration i de gamle skibsværftsbygninger om natten. Her fandt jeg mange spændende lyde, som jeg siden brugte til en koncert i København. Acousmonium er en gammel fransk tradition for at spille eksperimenterende musik ud i multikanalssystemer med mange højtalere af forskellig klang. Vores Kraus-performance, som var improviseret i samarbejde med min bror, var i et stort lydsystem med 32 kanaler (og højtalere), så vidt jeg husker. En mere teknisk videreudvikling af den franske tradition.
Kraus mit personlige projekt som stadig er nyt og indtil videre har et par performances på bagen og et bånd udgivet på Infinite Waves. Men Kraus kommer til at være mange forskellige ting i fremtiden og er ikke et decideret Acousmonium-projekt. Nok mere et projet som dyrker det, der optager mig ved lyd på et givent tidspunkt.”
Info: Asger Kudahls “Kraus” udkom på Infinite Waves i slutningen af 2015. Båndet kan høres i sin fulde længde herunder. Anbefales at høre ved høj volumen eller i høretelefoner.