Passive/Aggressive

Lutter paranoia med Jozef Van Wissem & Jim Jarmusch

November 22 2012

“For me it feel like a dialogue. The lute is like the sun, because it is very clear, bright and very beautiful. And my stuff is like the moon, a little murkier and on the blue side, and the lute on the red side, I don’t know, but I love that feeling. And the moon is there rotating and going around the earth. I feel like I am like the moon.” (Jim Jarmusch)

“I see the lute also as something more like anti-comtemporary-society – and the lifestyle of the touring lutenist as something that is against the law and against authority, but also plays on that back-to-nature-thing and not to need all the other stuff, y’know” (Josef van Wissem).

Jozef Van Wissem og Jim Jarmusch kunne i år tage deres samarbejde skridtet længere ud, som de i forrige uge udgav opfølgeren på deres debutudgivelse som makkerpar. Værket er deres andet fælles album fra 2012 og bærer den pompøse titel, The Mystery of Heaven, og bliver udgivet igennem Sacred Bones (Slug-Guts, Moon Duo, Lust For Youth m.fl.). Med Jozef Van Wissems baggrund som lutspiller og Jim Jarmusch hovedsageligt som ikonisk filminstruktør (Permanent Vacation, Stranger Than Paradise, Dead Man m.fl.) er baggrundene groft sagt rimeligt diverse, men som samarbejde tilfredsstillende homogent.

Om det er Jarmusch baggrund som filminstruktør, der gør udfaldet for dette er svært at sige, men ikke desto mindre kan man ikke undgå at tage The Mystery of Heaven til sig som en narrativ fortælling. Som skiven nærmer sig sin ende af guitar-fuzz og sart lurespil, føler man dog langt fra, at man har fulgt historien til ende. Himlens mysterium forbliver intakt ved pladens udmunding, men det er lige præcis også dette åbne rum i pladen som helhed, såvel som de enkeltstående sange, der vedligeholder den mystik, hvilket gør pladen de to store navne værdig.

Der er stadig tale om et instrumentalt projekt, i så fald at man ser bort fra The More She Burns, The More Beautiful She Glows, hvor Tilda Swinton bidrager med vokal. Vokalen har dog mest af alt karakter af en sagte voice over, og det virker på mange måder også som det rigtige valg, at lade vokalen finde sin rette plads på lydtapetets egne præmisser. For taget titlen i betragtning, kan man dog ikke komme udenom den fandenivoldske dystopi, pladen emmer af. Det er endda lige før, at man selv som lytter, bliver paranoid for at trykke på noget forkert på anlægget, i frygt for at mere end blot det auditive univers skulle falde fra hinanden.

I et interview fortæller Jim Jarmusch og Van Wissem (sidstnævnte har optrådt flere gange i Danmark de seneste år), at de har planer om et samarbejde i Jarmusch’s kommende film. The Mystery of Heaven udkom den 13 November via Sacred Bones.