Passive/Aggressive

Millie & Andrea – Miles Whittaker og Andy Stott på feltrejse i den hedonistiske ravekultur

Feature October 17 2014, af passive/aggressive millieandrea2

Af Mathias Ruthner

Det Manchester-baserede label Modern Love har i den sidste håndfuld år huset nogle af de mest interessante navne på den britiske technoscene. Det kom derfor heller ikke som det store chok, at det netop var Modern Love, der stod bag en af årets bedste overraskelser med udgivelsen af Millie & Andreas første fuldlængde “Drop the Vowels”. Pladen var duoens første udspil i fire år, efter at de udgav en række 12’ere på Modern Loves datterselskab Daphne fra 2008 til 2010. Millie & Andrea udgøres af to af selskabets spydspidser: Miles Whittaker og Andy Stott.

Miles Whittaker er bedst kendt for sit samarbejde med Sean Canty i Demdike Stare, hvis særegne blanding af ambient, drone, orientalske samples og dystopisk techno har vundet genklang hos både lyttere og kritikere. Whittaker producerer desuden mørk og svævende techno som Miles og MLZ, ligesom han deltager i konstellationer som Pendle Coven, Daughter of the Industrial Revolution og HATE, der også tæller Andy Stott, og som alle bevæger sig et sted mellem æteriske lydflader og ind-til-benet techno.

Andy Stott har, ud over sine to samarbejder med Whittaker, mest gjort sig bemærket solo, hvor han har udgivet et hav af ep’er og tre albums (alle på Modern Love). Sidste års “Luxury Problems” gav ham hans store gennembrud og blev hyldet af blandt andre Pitchfork og Resident Advisor, som fremhævede den som en af årets bedste plader. Stott kan sin dubtechno til fingerspidserne, men det er hans evne til at forene den med dystre og ambiente lydlandskaber, der adskiller ham fra hans kollegaer.

Andy Stott Miles Whittaker
Fælles for de projekter, som Whittaker og Stott ellers er involveret i, er deres mørke, distancerede og kølige indadvendthed, som går i øregangene frem for fødderne. Som Millie & Andrea arbejder de med en lyd og et tempo, som orienterer sig mod dansegulvet i en helt anden grad, end hvad man er vant til fra deres side.

Lige fra deres første udspil, “Black Hammer/Gunshot”, har referencerne til de sidste tyve års britisk ravekultur været fremtrædende. Således befinder Millie & Andrea sig et sted i det musikalske krydsfelt mellem alt fra jungle, breakbeat, dubstep og klassisk Detroit-techno uden at miste den musikalske nerve, som kendetegner Whittaker og Stotts lyd. Det kræver uden tvivl en vis kapacitet at kunne favne så forskellige genre over blot en række singler og et album, men Whittaker og Stott er bestemt heller ikke nybegyndere, hvad angår de ovenstående genrer. HATE-projektet, som de deler med Modern Love-kollega Gaz Howell, trækker store veksler på især jungle og noise, og Demdike Stares aktuelle “Test Pressings 1-6” omfavner ligeledes jungle, house, techno og noise. Det er med andre ord kompetente og erfarne hænder, som står bag knapperne i Millie & Andrea, og det bærer musikken i den grad præg af.

Humoren tilbage i musikken

For både Stott og Whittaker er Millie & Andrea en platform, hvor de kan få lov til at udfolde en anderledes og mere udadvendt facet af deres lyd. I deres ungdom var de begge hyppige deltagere i raveparties, da legendariske acts som Aphex Twin og Autechre stadig spillede på små klubber og i forladte fabrikshaller. I et interview fra marts gav de udtryk for, hvor befriende det var at arbejde sammen om musik, der i højere grad var rettet mod dansegulvet: ‘Too many people are really too serious about what they’re doing. And in the end a lot of music’s just fun to make. I think you’ve really got to strive to keep that in it.’

Tøjlerne er dog ikke sluppet fuldstændigt hos Millie & Andrea. Musikken ligger i naturlig forlængelse af de øvrige udtryk, som de har arbejdet med i forskellige konstellationer, men man fornemmer en umiddelbarhed i musikken, som ikke findes i samme omfang i deres respektive diskografier. Live er der åbnet op for en større frihed, der giver plads til improvisationer. Spontanitet er en integreret del af deres livesets: ‘There’s got to be space for improvisation. That means no two live shows are the same.’ Der vil uden tvivl blive satset benhårdt på at fylde dansegulvet, når Millie & Andrea kommer til København, og det er da også for alvor dér, at deres musik kommer til sin fulde ret.

Info: Millie & Andrea giver første danske koncert på Jazzhouse den 19. december (RSVP).