Passive/Aggressive

Minais B – Teknologisk og velplejet menneskelighed

Kritik November 27 2017, af mikkelarre 37570691211_ea9c157625_h

Minais B “Deep Care” (Anyines, 2017) – anmeldelse af Emil Néné Rasmussen

Minais B alias Villads Klint udgav i september albummet ”Deep Care”. For nogle vækker navnet måske mest af alt associationer til den nye gruppe Khalil, men han har tidligere udgivet to bånd som Minais B på Blodrøde Floder samt en EP på Petrola 80.

At kalde “Deep Care” et album er imidlertid ikke helt præcist. De 12 numre er udkommet som en download-kode indeni en lille beholder af fugtighedscreme, og det er ikke så underligt. Som den første udgivelse på det nye københavnske label Anyines får det næsten karakterer af et manifest: Følelsen af merværdi i produktet, brugsværdien og anvendeligheden i et stykke såkaldt kultur. Et stykke teknologi, i dette tilfælde internettet, hæver sig hoverende over den gamle fysiske udgivelsestradition ved at vende tilbage som et sekundært tillæg til et fugtgivende kropsplejeprodukt. Teknologien og den personlige pleje sammensmeltet i ét hele. Personligt har jeg endnu ikke prøvet cremen, så jeg skal ikke kunne sige, om den lever op til de løsslupne strømninger i musikken.

Der lægges storladent ud på det første nummer ”Real Life, Real Time”, der sætter en næsten mytisk stemning for resten af udgivelsen med fragmenterede synths og tunge, hakkende trommer. Teknologi og krop mødes igen på ”Gender Hack”, hvor lydbidder af stemmer spredes ud, strækkes og generelt bliver (mis)brugt på alle tænkelige måder.

Meget af ”Deep Care”-lyden fungerer enormt godt som et spil på lethed og kontrasterende hårdtslående drejninger i musikken. Kompositionelt kunne det godt tage sig ud som en dannelsesrejse gennem hudlagene. Som når man har bevæget sig ud i slutningen af ”Chance Cuts”, hvor enhver form for opbygning mod et klimaks kan munde ud i pludselig stilhed eller en blød synth.

Personligt minder det mig om reklamer for hudplejeprodukter, der meget grafisk viser cremen penetrere hudlagene ét efter ét for at fremhæve den dybdeplejende virkning af produktet. På den ene side har vi de kolde fakta om alle mulige former for patenterede fugtighedsteknologier. På den anden side har vi idéen om fysisk intimitet, bløde berøringer og velvære.

Selve diskrepansen mellem plejen af kroppen og de teknologier, der gør plejen mulig, kan virke absurd. Eller blot som uforenelige materialer: min levende krop og den døde creme. Men cremens idé er jo netop i dette tilfælde at være livgivende. At vække den døde krop til en følelse af nyt liv.

På overfladen er titlen på nummeret ”Ultra Soft and Nourishing” markeret af velvære, selvom superlativet ’ultra’ tager det i en næsten overgribende retning. Og nummeret er da også fyldt med en stille uro af krybende, industrielle lyde: lyde, der kunne være tog, som passerer dundrende forbi og bliver løftet op i en æterisk, dominerende melodi.

På ”Novel Touch Sensation” borer feedback sig som en finger ind i let, overfladisk synth. Alle elementer går i opløsning og falder ud og ind mellem hinanden. Det tunge og lette følges ad hele vejen. Lyde, der kunne være udstrakte fortolkninger af kodede beskeder om haptisk respons til en cyborgs hjerne.

”Can Something So Caring Feel So Light” virker ligeledes som en accentuering af en ekstrem fremkaldelse af velvære, der formår at vække en svævende følelse – f.eks. understreget af de fragmenterede, forvrængede støn, der dukker op i et lydhav af skrattende, soniske bombardementer.

“Deep Care” er et spændende værk, der emmer af både intim berøring og teknologisk fascination. På alle måder anbefalelsesværdigt og en fin pendant til Anyines anden – og mindst lige så spændende – udgivelse, ”Perma” af An Gella.

Info: “Deep Care” udkom i september på Anyines. Minais B udsendte i oktober 12″-udgivelsen “As the River at Its Source” via Petrola 80.