Carl Bergstrøm-Nielsen – En vidvinkel på musikterapi og notation for elektronisk musik
Portræt af den danske komponist Carl Bergstrøm-Nielsen, der arbejder med flygelhorn, grafisk notation for elektronisk musik, improvisation og musikterapi under titlen Intuitiv Musik. I forbindelse med en kommende koncertrække, hvor man kan opleve Bergstrøm-Nielsen med udvalgte projekter, har vi bedt Goodiepal om at portrættere Bergstrøm-Nielsen til Passive/Aggressives læsere. Billedet fra 1983 viser Karlheinz Stockhausen, Jørgen Lekfeldt, Carl Bergstrøm-Nielsen, Lene Maack (stående) og Ivan Vincze.
Indtalt af Goodiepal, redigeret af Simon Christensen – Foto: Lene Duus
Carl Bergstrøm-Nielsen, legendarisk dansk intuitiv komponist, starter ud med at lære at spille flygelhornet på den rigtige måde – en rigtig Simon Steen-Andersen-duksedreng. Han lærer at spille helt efter bogen.
Så sker der det på et tidspunkt, at diverse stoffer, indisk mystik og ikke science-fiction, ifølge ham selv, laver en indgriben i hans personlighed, og han møder Karlheinz Stockhausen, der i sin intuitive musikperiode får en kæmpe indflydelse på Carl Bergstrøm-Nielsen. Og det bliver Carl Bergstrøm-Nielsen inde i, og den del af Stockhausen fortsætter Carl Bergstrøm-Nielsen faktisk med at udvikle lige siden. Det er den side, I kender Carl Bergstrøm-Nielsen fra, en vanvittig ikke bare improvisator, men en intuitiv improvisator. Han påstår, at han improviserer i anden potens.
Det, der er endnu mere spændende ved Carl Bergstrøm-Nielsen, er hans elektroakustiske værker. “Danseskolens Sublime Parfumer” er editeret af Goodiepal under navnet “Carl Bergstrøm-Nielsen Cut” på LP’en “Narc Beacon” fra 2001. Ydermere findes der flere værker, som aldrig er udgivet som f.eks. “De Elektroniske Humlebiers Dans”, som er fuldstændigt kickass, og som ethvert kassettelabel med respekt for sig selv i 2016 burde udgive.
Det fortsætter ned ad denne vej: Flere af hans båndværker for Ørentvist på radioen er kickass. Jeg har repræsenteret nogle af dem i mine DJ Audiosvar, men der findes stadig mere ikke-udgivet materiale af dette, og så findes der også et summende, klingende, lidt sitar-agtigt værk, som jeg ikke husker navnet på. Elektroakustiske værker med Carl Bergstrøm-Nielsen er super kickass. Alle sammen er repræsenteret i DIEM’s samling, før DIEM blev en ond og uhyggelig musikinstitution.
Sidenhen er Carl Bergstrøm-Nielsen eksploderet i at farvelægge grafiske partiturer, hvilket jeg næsten tror har fundet sted, fordi farvekopimaskinen er blevet så billig. Der findes en meget smuk bog, som by the way er sort-hvid, som hedder “From the Danish Seasons”, som er en fantastisk samling af Carl Bergstrøm-Nielsens partiturer (grafisk notation til 50 improviserede værker, red.). Hvis man ikke kan få fat i den, så kan man altså låne den af undertegnede inde på Statens Museum for Kunst, hvor den er en del af museets samling i udlånsarkivet. Så der er noget at køre på!
Carl Bergstrøm-Nielsen spiller på 5e en masse koncerter i oktober, hvor han bl.a. kuraterer sig selv på alle aftenerne, og jeg tror også, at Goodiepal & Pals sniger sig ind og spiller. Så langt, så godt.
Info: Carl Bergstrøm-Nielsen er oktober måneds resident hos Mandagsklubben (RSVP). Husk også at få en edb-oplevelse på komponistens hjemmeside intuitivmusik.dk. Følg Goodiepal på Facebook.